söndag 26 maj 2019

Civilkurage Cissi Wallin...

Cissi Wallin
Jag har läst Cissi Wallins intervju med Unni Drougge i Gardets.nu, den omskrivna feministiska plattformen för kvinnor som Cissi Wallin har startat. Medievärlden tycks märkligt nog vara skärrad. Kan det bero på att hon avsiktligt felvinklats i samband med Metoo och råder bot på det genom att skaffa sig en egen plattform? Ja, jag vet förstås inte. Men konstigt är det.

Cissi Wallin har intervjuats om sajten av Expressen. Lyssna på och läs intervjun här.
På bara några få dagar har flera hundra tusen läsare hittat Gardets.nu.

Jag känner att jag bör kommentera det hela.
Dels för att jag 2008-2009 befann mig något i utkanten av Unnis historia och dels för att jag i samband med Metoo har skrivit till fördel för såväl Fredrik Virtanen som Martin Timell.
Jag måste förklara mig.

Unni Drougge
Unni Drougge
har en särskild plats i mitt hjärta för att hon fanns där när jag behövde det som mest. Min bok - Sanningen om Gömda - hade kommit ut och debatterades kraftigt. Den avslöjade författaren Liza Marklunds båda böcker Gömda och Asyl som icke sanna. Jag hade gott på fötter men vänskapskorrumption kan vara stark och medievärlden kring den inflytelserika författarinnan tänkte inte ge mig någon lätt match. Man kan gott säga att det blåste upp till ett regelrätt drev och mitt i stormen stod jag.

Många hörde av sig. Jag har aldrig berättat vilka de var men en av de första var Unni Drougge. Hon satt och pratade med en författarkollega och ringde upp bara för att ge mig sitt stöd. Hon må ha haft ett eget horn i sidan till Liza Marklund men jag har ändå inte ord för hur mycket det betydde. Vi träffades också några gånger i samband med evenemang kring min bok. Något pratade vi också om hennes livs trauma - det som Cissi Wallin nu skriver om - men just då var jag så uppe i hetsen kring mig själv att jag inte riktigt kunde ta in hur illa åtgången Unni hade blivit, hur utfryst hon faktiskt blev.

Det enda jag kan säga är att mötet med Unni Drougge var ett möte med en genuint god människa. Ytterst få ringer upp en okänd uthängd person för att ge sitt stöd. Unni Drougge gjorde det. Jag minns det med värme och glömmer det aldrig. Respekt!

Cissi Wallin
Jag läser idag - den 26 maj - Cissi Wallins egen historia på Gardets.nu. Rubriken lyder: 10 år av hat, hot och eliminering. Du hittar den här.
- I över ett decennium har jag blivit avfärdad som galen.

Det är första gången jag tar del av Cissi Wallins berättelse. Är den sann - och det finns verkligen ingen anledning att betvivla det - är det för jävligt helt enkelt. I tio år har det pågått. Hur har det kunnat ske? Varför har vi inte fått höra hennes version i Metoo-debatten?

Det knepiga är att den utpekade Fredrik Virtanen blev frikänd eller rättare sagt, utredningen blev nedlagd. Därmed är han av alla och envar att betrakta som oskyldig. Ord står mot ord och visar egentligen bara vilket hopplöst lotteri vårt svenska rättssystem faktiskt är.

Metoo 
öppnade ögonen för något som i generationer och århundraden har setts som självklart av oss alla. Män tafsar, trakasserar sexuellt, våldtar och slår sina kvinnor besinningslöst. Inte alla förstås. Somliga. Faktum kvarstår. Det finns inte en kvinna i detta eller något annat land som inte lever hela livet i beredskap om att det kan ske och att varje man i praktiken kan vara ett hot mot deras liv och säkerhet. Man säger det inte så ofta rakt ut - tänker det oftast inte ens - men så är det. Att dessutom många små barn är utsatta för vidrigheter är kanske mindre känt men likaväl ett faktum.

Det existerar förvisso kvinnliga förövare också. Jag skriver det för att hela mansbranschen annars ställer sig upp och skriker. Men de är få. Det är i huvudsak män som står för den här sortens brott. Fråga Leif GW Persson om ni inte tror mig. Så har det alltid varit. Tänk alla dessa pigor som genom århundraden har tvingats föda oäkta barn för att husbonden och hans söner eller rentav av prästen i byn helt enkelt tog sig den rätten. Män som alltid sluppit undan ansvar för att de haft makt eller pengar nog att köpa sig fria. Allt medan kvinnorna och deras oäktingar fått betala priset.

Det är väl här vi med Metoo har fått ett trendbrott.
Såväl Fredrik Virtanen som Martin Timell har efter anklagelserna om våldtäkt fått sina liv förstörda. Det har nog aldrig hänt förr.
Och det är det jag har protesterat mot.

Oavsett om Fredrik Virtanen och Martin Timell har gjort vad de beskylls för eller inte så finns avpassade straffsatser för den sortens brott. För våldtäkt är straffet, enligt Wikipedia, maximalt 3-4 års fängelse. Där står inte ett ord om förstörda liv.
I min värld är det därför Aftonbladet och TV4 som gjort fel. De borde ha stöttat sin personal. Båda borde ha kunnat åtgå till sina liv efter (offentlig avbön) och avtjänat straff OM de hade dömts.

Men de har inte dömts! 
Tvärtom. De har aldrig åtalats respektive friats och är följaktligen att se som oskyldiga. Fredrik Virtanen borde med andra ord ha suttit kvar på Aftonbladet och skrivit krönikor och Martin Timell borde ha snickrat vidare i Äntligen hemma. Men så blev det inte. Båda är offer för en häxjakt utan grund. Så måste man se det då de faktiskt aldrig dömdes för de gärningar som ställts dem till last.

Det hjälper inte vare sig Fredrik Virtanen eller Martin Timell hur många fällningar de än får i Pressens Opinionsnämnd eller hur mycket skadestånd de lyckas klämma fram av diverse medier. Deras liv är yrkesförstörda. De är ute i kylan för alltid vilket är en hemsk tanke.

Och det är det som ställer till det 
för Cissi Wallin. Hon har namngivit sin våldtänktsman trots att hon inte fick något stöd för anklagelsen av samhället. Hon riskerar därför åtal för förtal.
Dessvärre gör hon det igen i sin podd, varför jag inte länkar till den i övrigt intressanta intervjun med Unni Dougge.
I ett demokratiskt land med yttrandefrihet i grundlagen måste man emellertid ha rätt att få berätta vad man har varit med om. I detta fall lär bevisbördan bli tung. I synnerhet som hennes sanning vid det här laget redan har förstört hans yrkesliv. Och ett sådant är inte lätt att laga.

Jag känner förtvivlan för vad Cissi Wallin berättar om Uppdrag Granskning och den, enligt henne, medvetna felvinkling de utsatte henne för. Jag vet hur det känns. I mitt fall hette marodörerna Aftonbladet och TV4 - kompisar med Liza Marklund. Cissi Wallin var klok som filmade verkligheten. Jag kunde ingenting göra. Man är chanslös. Det är liksom bara att svälja förtreten och gratulera. Ni tog hem spelet fast ni ljög. Och jag för min del sover åtminstone gott om nätterna.

Jag känner förtvivlan även för vårt rättsväsende som så slarvigt och subjektivt viftar undan det ena ärendet efter det andra. Man kan lätt konstatera att det många gånger är rena rama Vilda Västern i våra domstolar. I tämligen hög ålder har jag förlorat min barndomstro på det juridiskt korrekta Sverige. Det är tyvärr som ett lotteri alltsammans.   

Cissi Wallin har i den knepiga situationen startat sin Gardets.nu som så fullständigt tycks ha skrämt livet ur etablissemanget. Hon tar sig ton trots att hon är stukad och tillintetgjord. Det väcker hos mig en viss beundran och det gör att jag faktiskt tror på Cissi Wallin. Hon har inte gett upp. Hon visar civilkurage och kräver respekt för sin historia.

Det hade hon knappast gjort om hennes berättelse inte varit sann.
Åh, så synd, att hon och motparten inte kunde göra upp det här i godo. Varför finns inga medlare i det svenska rättssystemet? 

Cissi Wallin har rätt. Ingen ska tysta någon! Alla har rätt att säga sitt.
Jag tycker därför att Cissi Wallins nättidning är ett friskt tillskott i debatten. Vi är många som bör följa i hennes spår och helt enkelt berätta sanningen.
Det enda som bekymrar mig är att hon inte har inväntat sitt utgivningsbevis.
Var försiktig! 

Medan de grövsta gärningsmännen går lösa
Bra Martin! Det gör du alldeles rätt i
Och idag ställs Martin Timell
Avgrundsvrål och smutskastningskampanjer
Behandlingen av de orättfärdigt uthängda är riktigt jäkla rutten!
Skamligt Expressen!

2 kommentarer:

  1. "Det knepiga är att den utpekade Fredrik Virtanen blev frikänd."

    Fast inte av domstol, väl ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du rätt i. Utredningen lades väl ned. Men även då måste man betrakta honom som oskyldig.

      Radera