lördag 26 oktober 2019

Till alla som vill veta vad som händer i Chile!

Från min vän Marisol Aliaga som bor i Sverige sedan Militärkuppen och Pinochet-eländet i Chile 1973. Hon arbetar som journalist, håller koll på vad som händer och vädjar: 

Till alla som vill veta vad som händer i Chile, presidenten gör nåt OLAGLIGT!!! Poliser slår ungdomar, det är FEM döda, p g av övervåld från militärer och poliser. Snälla, stöd det chilenska folket som kämpar för ett drägligt liv.

Just nu pågår en jättedemonstration i Santiago På söndag ska vi demonstrera igen. Kom! Så här säger en framträdande jurist om det som presidenten Piñera gör, som är OLAGLIGT:

Jaime Bassa, framträdande grundlagsjurist, presenterar inför deputeradekammaren i den chilenska kongressen sina slutsatser: Tillämpningen av undantagslagarna strider mot grundlagen.

1. Presidenten har formellt inte gett militären mandat att ingripa, gripa folk och utfärda utegångsförbud, ett krav från grundlagen.

2. Lagen som reglerar undantagstillståndet ger myndigheterna rätt att KONTROLLERA, inte begränsa och än mindre förbjuda rörelsefriheten inom territoriet där undantaget gäller.

3. Överträdelsen av utegångsförbudet kan bara ge böter, vilket innebär att myndigheterna inte får gripa/anhålla människor, något som skett i över 500 fall. Överträdelsen av utegångsförbudet är inget brott.

4. Husrannsakan utan domstolsbeslut samt förvaret av människor på platser som inte anges i lag (som exempel det som hände på en t-banestation) är inte tillåtna under ett undantagstillstånd.
Med andra ord: Det som myndigheterna gör i Chile just nu är olagligt.

Här finns en film som jag inte klarar att lägga upp här på bloggen:
https://www.facebook.com/SenadorLatorre/videos/804544329962603/
Tillhörande text: 
Juan Ignacio Latorre Senador24 oktober kl. 01:13 ·

I senaten för mänskliga rättigheter hörde vi i dag den författningsfrågor advokaten, Jaime Bassa, som gav sin expert syn på handlingen av försvarsmakten i det nuvarande undantaget:
"Det vi ser idag på gatorna är de faktiskt statligt våld, som absolut inte har något normativa stöd" sa den akademiska.

Marisol Aliaga Tack Monica <3 Men det som händer är att jag blir så ledsen och frustrerad så jag kan knappt hitta ord för att utrycka mig :( Jag har sett hemska klipp, senast hur poliserna slog ungdomar...de slog dem med sina batonger, när de passerade, längst väggen... och ungdomarna var så rädda, inte minst tjejerna...detta framkallar så hemska minnen.

Det var en pappa som skrek ut sin förtvivlan...hans dotter hade fått ta emot flera kulor, på bröstet, på magen, på benet...jag såg en liten tjej, 12 år, som hade blivit skadad i ryggen av en gummikula...hon var så chockad..ett barn! Man attackerar barn! man bara gråter, när man ser sådana saker.

Men det är bara en bråkdel av alla hemska saker som händer i Chile just nu. Man bryter mot MR, man njuter av att slå människor. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta igen. Jag trodde att militärerna hade blivit humana, att de hade blivit människor. Jag hade fel. Fascismen visar sitt fula tryne igen, det är som det var under diktaturen, med skillnaden att nu kan folk spela in det som händer med sina mobiler, så att det är svårare att gömma det.

Fast, de stora medierna säger ingenting eller, som SVT, litar man på El Mercurio...Folk lider nåt så fruktansvärt. Och vi lider med dem... Igen :(

Trolig ändring!
Marisol meddelade sent i natt att det troligen inte blir någon demonstration i morgon söndag.

Läs mer om Chile här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar