söndag 3 juni 2018

I andra hand, ett favoritnummer...



Tommy Aperia lät mig härom dagen sjunga in ett riktigt favoritnummer kallat Bagladyn. Det ingick på sin tid i Vallentuna Revyns uppsättningar:
Höj skratten 1993 som "I andra hand" (bilden) och
Dom kallar oss Gupptuna 1999 som "Bättre begagnad" efter vilket jag med tre personers hjälp fick göra ett klädbyte på bara några sekunder mitt på scenen i en black. Ni vet när ljuset släcks efter ett nummer - under applåden - och tills det tänds igen när nästa nummer tar vid i det här fallet finalen.

Ja, jag hade förstås dubbla lager kläder och blev alltså på nolltid av med det ena tack vare scenchefen Marika Karlsson och hennes medhjälpare. En tog mikrofonen ur min hand, en annan slet framifrån upp den med karborrband ihopsatta svarta klänningen och en tredje drog av den bakifrån varefter jag fick tillbaka mikrofonen igen plötsligt iklädd hellångt blått med paljetter. Lätt som en plätt och himla kul var det!

Kärt barn har många namn alltså och det här numret har följt mig som ett av det roligaste och mest uppskattade genom åren. Det rör sig ursprungligen om ett rätt avancerat medley på följande melodier:
  • Second hand Rose
  • Give me the simple life
  • I got plenty of nothing
  • Brother can you spare a dime
  • Nobody knows you when you´re down and out
  • Second hand Rose
  • The best things in life are free
Texten är min utom de fyra första raderna på "Nobody knows you" eller "Alla sköna pengar" som min syster Anki Antonsson så förtjänstfullt skrev och framförde i en tidigare revy vid tiden för den stora bankkrisen.
Man kan vidare påminna om att Yesterdays då var ett alldeles enastående danspalats i Vallentuna.

Den fantastiska bakgrunden är gjord 1992 av suveräne Claes Bure.
Inspelningen är gjord 26 år senare den 31/5 2018 
av den lika fantastiske Tommy Aperia.

Jag får tack vare er sakta men säkert återerövra såväl rösten (som legat i träda)
som mina härliga sånger!
Det är ett fantastiskt material som bara ligger och samlar damm.

Tack grabbar! 

Claes Bure på facebook:
Det var en utmaning att göra den bakgrunden.
Men utmaningar är kul och Monica försåg mig med en hel del sådana
under ett antal år med vallentunarevyn
🎶🎹😃    KUL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar