fredag 6 april 2018

Jag sökte efter ett och hittade ett annat...

Jag sökte på Youtube efter ett klipp på Hans Blix. Han hade flugit med helikopter över den havererade reaktor 4 i Tjernobyl och gav en intervju direkt efter landningen.
Men jag hittade något annat och nöjer mig med det nämligen detta från 2016.


Jag har inte sett det tidigare. Det kändes alldeles för snuttifierat och oseriöst när vi var där för att jag ens skulle vilja leta fram det. Jag hade mycket hellre skrapat en trisslott. Och jag är inte författare, som de säger. Jag är journalist. Jag har även gjort filmen som visas i bakgrunden som handlar om Olesya med vilken jag fick återvända till hennes barndomshem i Pripyat efter alla dessa år. Kanske kan jag lägga ut den i sin helhet så småningom. Inslaget är bra ihopklippt, tycker jag. Men det kändes som sagt väldigt snuttifierat då. Det gör för övrigt alla inslag i TV4:s Nyhetsmorgon numera.

6 kommentarer:

  1. Jihde har väl slutat med morgonTV. Eller så skall han snart göra det.
    Han har (i TV) en särskild sorts uppsyn där han nästintill gapar av
    förvåning när han lyssnar på den som intervjuas. Märkte du av det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Man känner sig verkligen lyssnad på.
      Helt rätt. Man får en känsla av att han aldrig har hört något liknande.
      Det är skickligt.

      Radera
    2. Kanske var hans (numera kända) diabetes som gjorde konstiga saker
      med honom utan att han riktigt visste om det ...

      Radera
    3. Det var med all säkerhet ett proffsverktyg och ingenting annat.
      Så får man folk att prata nämligen.

      Radera
  2. Visst är det snutifierat men Nyhetsmorgon har tyvärr den karaktären - snabbt på, snabbt bort. Ingen fördjupning. Men inslaget är ändå bra och jag hoppas du kan lägga ut hela den film som spelas i bakgrunden. Jag sökte intervjun med Hans Blix men fann den inte. Hör av dig om du hittar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gösta! Kul att ses igen.
      Du har så klart rätt. Snabbt på och snabbt bort. Bra uttryckt. Jag tycker ofta det är irriterande och saknar verkligen Kvällsöppet-programmen från för när de kunde gå över en halvtimma om ämnet var intressant.
      Ja, jag ska se om jag har filmen digitalt och försöka få reda på hur man får in den på youtube. Jag har haft flickebarnet här i Sverige. Ja, i Spanien också till och med. Hon var min tolk i Kiev och detta var första gången hon återvände hem. Det var väldigt känslosamt.

      Du vet vilken intervju jag söker på Blix. Den där han sa att världen klarar av ett Tjernobylhaveri varje vecka. Du har väl intervjuat honom om det eller? Vad sa han. Känns han vid sitt gamla uttalande?

      Radera