fredag 15 december 2017

Jag avskyr tiggeriet...

Med det menar jag det tiggeri vi är utsatta för utanför varenda matvarubutik. Snacka om att det är organiserat. Hade det inte varit det så hade det suttit flera än en tiggare vid varje butik. Men det gör det inte. Ingen konkurrens. Utanför varje butik finns en (1) plats och där sitter en tiggare från Rumänien eller Bulgarien. Aldrig två. 
Jag avskyr det verkligen. Det skulle aldrig falla mig in att ge dem en slant. Och man ser heller nästan aldrig att någon annan gör det. Så varför sitter de där? De kan inte tjäna många ören. Exakt vad är de täckmantel för, undrar jag. Som alla andra har jag mina misstankar men de behåller jag för mig själv. Att vara kritisk mot tiggeriet är nästan lika omoraliskt som att säga n-ordet instängd i en mörk garderob. 

Och nu säger Stefan Löfvén att han inte tänker göra upp med M-ledaren Kristersson om ett förbud mot tiggeriet. 
Aftonbladet:– Vi kan inte acceptera en situation där människor tvingas sitta på gatan och tigga. Om vi är överens om det är det bra. Men jag tror inte att ett förbud i sig får stopp på tiggeriet.

Statsministern menar att frågan måste hanteras på ett bredare sätt – då roten till problemet finns i den fattigdom som drabbar människor i Bulgarien och Rumänien. Regeringen har skärpt lagen kring avhysningar av människor som bosatt sig på andras mark och håller på och skärper lagen så att de som handlar med människor i tiggerisyfte ska straffas hårdare.

Löfven vill även se över vad som kan göras i frågan inom ramen för ordningslagen och är beredd att titta på hur andra länder har löst frågan.
 
Så det blir inga samtal mellan regeringen och M?– Jag tycker nog att vi, som i de andra frågorna, bör ha det bredare än så.

Han har ju rätt!
Det är inte tiggeriet som ska förbjudas. Man kan inte förbjuda fattigdom. I synnerhet inte i ett land som enligt EU:s direktiv har omkring 300 000 fattigpensionärer som inte kan leva på sin pension. De kommer att behöva de ovan nämnda tiggeriplatserna om ingenting görs som förbättrar situationen.

Det är tiggeri-turismen man ska sätta stopp för. Det ska inte gå att ta sig hit i tremånadersperioder om man inte kan försörja sig själv. 

Det är Rumänien och Bulgarien som ska lösa problemet. Det har de redan fått bra betalt av EU för att klara av. Men så länge vi jamsar med händer inget. Någon måste därför sätta stopp. Återstår att se vem det blir...

Läs också Ann Helena Rudbergs inlägg: 
Vi är lurade på våra pensioner 
som du hittar här.

2 kommentarer:

  1. Tiggarparet utanför Konsum i Sjöstaden skall enligt (egen) uppgift
    åka hem och fira jul idag ...

    SvaraRadera
  2. Inte för att jag missunnar dem det men de borde nog stanna där så att barnen slipper ränna vind för våg.

    SvaraRadera