Monicas tankesmedja
Om sånt som känns viktigt...
Sidor
Startsida
Kontakt
Alexis skrivarskola 1-11
Minnesvärt
TIDNINGAR PÅ NÄTET
Han snodde inte 258 miljarder
Ny EU-lag DSA
Yfgl
torsdag 17 februari 2022
Ryska trupper bygger bro i Zonen runt Tjernobyl!
16 feb 2022
Ryska
trupper har precis byggt en pontonbro nära Tjernobyl
Sebastien Roblin
Bidragsgivare
Flyg och försvar
Jag täcker internationell säkerhet, konflikt, historia och flyg.
TJERNOBYL, UKRAINA, USSR - MAJ 1986: Kärnkraftverket i Tjernobyl några veckor efter katastrofen. ... [+] GETTY BILDER
Kommersiella satellitbilder som publicerades på sociala medier på tisdagen verkade visa en märklighet på gränsen mellan Ukraina och Vitryssland:
en pontonbro i militärstil vid Pripyatfloden
- bara 6,4 km från den ukrainska gränsen och
14 km nordväst om kärnkraften nr 4 reaktor som ökänt smälte ner i Tjernobylkatastrofen 1986.
Bron, enligt uppgift belägen på 51.5327, 29.86593, ligger
inom Exclusion Zone runt reaktorn
som sträcker sig över gränsen mellan Ukraina och Vitryssland. Idag kan mycket av den zonen besökas relativt säkert under några dagar åt gången. Själva reaktorn är inkapslad i en sarkofag som kallas
New Safe Confinement
utformad för att begränsa utsläpp av radioaktiva föroreningar.
För närvarande genomför över 30 000 ryska trupper från alla fyra arméerna i Rysslands östra militärdistrikt militärövning kallad Allied Resolve med vitryska styrkor i centrala och södra Vitryssland.
American Airlines-piloter säger att operativa chefer måste gå efter sommarhaverier
Det amerikanska flygvapnet bygger gradvis om sina B-52 bombplan från nitarna ut
En amerikansk bombplan besökte Malaysia. En bisarr blandning av lokala Jets Rose To Meet It.
VITRYSSLAND - 12 FEBRUARI 2022: Servicemän använder 9K57 Uragan flera raketuppskjutare under ... [+] RYSKA FÖRSVARSDEPARTEMENTET/TASS
Många analytiker misstänker att det är en förevändning för att placera en stor rysk styrka i Vitryssland för militära aktioner mot Ukraina,
särskilt dess närliggande huvudstad Kiev
— åtminstone i händelse av att Moskva beslutar sig för att tillgripa våld mot Ukraina.
Flera pontonbroföretag har setts mobilisera i Rysslands nuvarande militära uppbyggnad,
både i Vitryssland (se video nedan) och vid Rysslands norra gräns mot Ukraina.
Militäranalytikern Rob Lee
skriver
att tre eller fler ryska pontonbroföretag verkar ha varit utplacerade i Vitryssland.
Även om Rysslands militär inte tillkännagav en brobyggnadsövning, noterar ett
inlägg i ett telegram
från det vitryska försvarsministeriet den 12 februari: "I Rechitsa-området slår motoriserade gevärsenheter från de ryska väpnade styrkorna tillbaka luftangreppen från en skenfiende. ut frågorna om att upprätthålla överlevnadsförmåga, dra tillbaka och ockupera försvarslinjer och korsa en vattenbarriär .” [Betoning tillagd av författaren.]
Ett
kort pressmeddelande
publicerat den 11 februari fastställer att ryska kemiska biologiska radiologiska kärnkraftsenheter (CBRN) deltog i övningen. De beskrivs dock som att de övar på att lägga rökskärmar för att skymma markstyrkor från flygobservation och attack, inte ett radiologiskt försvarsuppdrag.
Är bron användbar?
GPS-kartor tyder på att floden är ungefär 550-600 fot tvärs över på brons påstådda plats. En PMP-lastbilsburen pontonbro kan
enligt uppgift
bära upp till 60 ton när den är i en 745 fot lång konfiguration, och kan förmodligen sättas upp på 30 minuter. Det räcker för att bära vikten av en 50-tons T-72B3 huvudstridsstridsvagn – men ofta med hjälp av små båtar som håller på bron.
MOSKVA REGIONEN, RYSSLAND - 24 AUGUSTI 2020: En T-72B3 stridsvagn på en PMP-200 pontonbropark ... [+] SERGEI FADEICHEV/TASS
Men nyttan av denna specifika bro i en hypotetisk operation mot Ukraina är diskutabel. För att vara säker kan Ryssland försöka öppna ytterligare vektorer för att avancera mot Kiev söderut förutom den mest bekväma – och därför förutsägbara – infart längs P37/P02-motorvägen.
Men en väg 1,5 mil sydväst om bron verkar erbjuda en mycket bekvämare alternativ väg till gränsen. Samtidigt verkar den östra stranden av
Pripyatfloden
, som bron verkar vara belägen för att ge tillgång till, mycket svårare att passera på grund av myrrik terräng som skärs ned av fler vattenhinder. Sammantaget skulle många fler offroad-mil behöva korsas för att återansluta till vägnät som leder in i Ukraina, vilket gör intrång via denna väg långt ifrån uppenbart fördelaktigt.
Som sagt, vinterförhållanden kan leda till frysning som kan göra det lättare att passera nu än under andra tider på året.
Ändå kan pontonbron vara lite mer än resultatet av en militärövning som försöker förbättra kompetensen, trots dess närhet till ett ökänt historiskt landmärke. Snarare än en bro för långt, kan det helt enkelt vara en bro till ingenstans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Senaste inlägg
Äldre inlägg
Startsida
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar