tisdag 22 juni 2021

Socialtjänsten och kammarrätten då?!

 Rubriker i Expressen idag...


Rättvisan svek ”Lilla hjärtat” – men kom ikapp mamman



FREDRIK SJÖSHULT: 

”Lilla hjärtats” mamma gripen efter domen


Döms till åtta års fängelse – förs till häktet


”Jag tror inte på straff, jag tror på kärlek”

Melinda Jacobs om sorgen efter Lilla hjärtat


_______________________________________________________

Socialtjänsten och kammarrätten då...?

Alla verkar vara både glada och lättade över att mamman äntligen har dömts för dråp till åtta års fängelse. Göta hovrätts dom sägs vara handlingskraftig och resolut. Den viker inte en tum från föräldraskapets ansvar, konstaterar Expressen. 

Det kan väl ändå inte ha varit så svårt. Mamman är narkoman och har psykisk ohälsa. Det var väl inte så svårt att döma ut henne. Hon är väl knappast rustad att ta sig segrande igenom en rättsprocess. Dessutom står hon ensam fast gärningen var delad. Den missbrukande, kriminelle pappan smet från ansvaret genom att dö i fängelset. 

Det är en stor tragedi alltsammans. 

Nåja, domen kan nog vara rätt och riktig ändå. Om jag vore mammans mamma skulle jag var lycklig över att min dotter äntligen blir ordentligt avgiftad. Kanske får hon vård för sin psykiska ohälsa till och med. Kanske han hon komma ut så småningom som en ny människa rent av - få ett liv och därmed också ett åtminstone uthärdligt slut på den här historien.  

Men jag undrar...

Vilket straff får de inom socialtjänsten och kammarätten som tvingade den arma flickstackarn att lämna sitt trygga fosterhem och med livet som insats flytta hem till de biologiska föräldrarna? 

Är det inte de som är de verkliga bovarna i dramat Lilla hjärtat?

I fall som detta skulle det inte alls sitta i vägen med ett visst tjänstemannaansvar!

15 kommentarer:

  1. Jag skrev precis ett inlägg om Göta Hovrätts häpnadsväckande hårda dom men jag publicerar det först imorgon.
    Om det var en mamma som drogade sina barn och sin sambo och slutligen "råkade" ha ihjäl ett av barnen? Skulle pappan då dömas i svensk domstol för dråp till åtta års fängelse? Knappast. Häxprocesser mot kvinnor pågår i svenska domstolar år 2021.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om det NBT.
      Jag visste emellertid inte när jag skrev inlägget att pappan var den skyldige. Har du rätt är det en rättsskandal. Jag ser fram mot vad du nu ska gräva fram.

      Radera
    2. Läs om Lilla hjärtat Esmeralda hos NoBoyToy här:
      https://noboytoy.wordpress.com/2021/06/23/lilla-hjartat-esmeralda/

      Radera
    3. Pappan har sagt i polisförhör att flickan, när han kvällsbadade henne, "föll" i badkaret så hon tappade medvetandet, att han då bar henne till sängen och försökte ge HLR istället för att ringa 112 samt att det tog "flera timmar" innan han berättade för mamman vad som hänt.

      Flickan hade, enligt obduktionen, sina egna spyor i lungorna som man misstänker ska ha orsakat hennes död. Teorin är att hon ska ha slagit i huvudet i badkaret, kräkts pga detta och på så fått ner spyorna i lungorna. Att hon var drogad tror man har skyndat på förloppet.

      Så långt är det inga konstigheter.

      Radera
    4. Så vämjeligt...
      Stackars liten...

      Radera
  2. Påminner om Uppdrag Gransknings avslöjande om barnen i Mark. Alexis och allt vad dom hette tyckte det var bra att tvinga barnen till kriminella föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte yttra mig om ett fall jag aldrig satte mig in i.
      Men självklart ska inga barn placeras hos kriminella missbrukare.

      Alexis, djupt sörjd och saknad, var emellertid en hedersman i alla väder - långt klokare och hederligare än hans belackare av vilka den lögnaktige lobbyisten Patrik Nyberg var den näst värste.

      Radera
  3. Även solen har sina fläckar. Allt prat om att blod är tjockare än vatten. Nu vet vi hur många som dött på grund av denna fruktansvärda åsikt.

    SvaraRadera
  4. Jag har i och för sig svårt att tro att någon har dött av en åsikt men exakt vad menar du Anonym?

    SvaraRadera
  5. Många har dött av åsikten blod är tjockare än vatten. Hur kunde du alexis och monica

    SvaraRadera
  6. Din kommentar känns som en psykisk härdsmälta Anonym.
    Man ska inte tro all sk-t man läser, förstår du. Det finns folk som inte gör annat än ljuger om andra. Man ska kolla sina källor så man vet vad man talar om.

    Alexis var en hedersman ut i fingerspetsarna.
    Han dog 2 februari 2016 sörjd och saknad av många. En starkt bidragande orsak var grovt förtal och falska beskyllningar av störda personer som drabbade honom svårt.
    Du kanske känner igen dig Anonym?

    Jag vet att han engagerade sig seriöst i det sk Marksfallet.
    Jag satte mig aldrig in i det, men han hade rätt till sin åsikt likaväl som du har rätt till din Anonym. Till skillnad från dig stod han för sina åsikter dessutom. Han var inte fegt anonym som du.

    Jag var, som sagt, aldrig engagerad i fallet men förstår att du försöker ge mig skulden för något jag-vet-inte-vad med din kommentar. Jag har ju varit med ett tag, känner igen lössen på gången och flera har försökt före dig - främst dyngspridaren Patrik Nyberg och hans uppdragsgivare.

    Men det är fel alltså.
    Det hindrar inte att jag kanske hade stöttat Alexis i sakfrågan om jag hade satt mig in i den. Vi har åsikts- och yttrandefrihet i Sverige om du inte visste det.
    Absolut ingenting talar för att just du hade en bättre åsikt Anonym. Nada...

    Så kom igen med något bättre Anonym
    Eller allra helst låt bli.
    Bäst är om du lägger in dig för den behandling du nu så väl behöver.

    Och...
    Javisst är blod tjockare än vatten. Helt rätt.
    Det är fakta och ingen åsikt.

    SvaraRadera
  7. Blod är inte tjockare än vatten. Sluta förstöra barns liv.

    SvaraRadera
  8. Jo, det är det.
    Det betyder emellertid inte alltid att bioföräldrar är bättre än fosterföräldrar i enskilda fall. I synnerhet inte i samband med knark. Som för Lilla hjärtat tex.
    Hennes pappa drogade och orsakade hennes död och smet undan.
    Hennes mamma får sota för det med ett långt fängelsestraff.

    - Sluta förstöra barns liv, skriver du.
    Vem anklagar du?
    Det är ju exakt vad jag skriver i inläggen.
    Därmed slut för den här vrickade diskussionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla hjärtats mamma var en punkare , hon skrev elaka saker om Esmeralda kallade henne Das mongo och andra hemskheter, hon vanvårdade henne. Sen lätt att skylla på en död. Nåja bägge föräldrarna var skyldiga till hennes död. Hade hon fått bo hos Melinda hade hon levt.barn ska inte bo hos pundare

      Radera