lördag 17 april 2021

Sanning eller tidningsanka Aftonbladet?

Enligt ett inslag i Nyhetsmorgon på Fyran i morse lever 800 kvinnor gömda i Sverige för att en våldsam man utgör ett hot mot hennes och barnens liv. 

Googlar man på uppgiften kommer man till Aftonbladets Kerstin Weigl som redan för över ett år sedan fastslog samma sak i en rubrik: 

800 kvinnor lever gömda - glöms bort av myndigheterna

Jag tror man kan utgå från att Kerstin Weigl är källan till morgonens nyhetsinslag. Hon har gjort en poddserie om detta fullständigt vidriga fenomen som du kan lyssna till här.  

"Nära åttahundra kvinnor i Sverige lever gömda. De flesta på flykt från en våldsam och hotfull ex-partner.

Flera blir röjda och måste fly igen.

Några hittas, några få dödas.

Ingen vet något om kvinnornas liv – och hur deras barn påverkas.

– Vi är helt osynliga, säger Louise, som varit gömd i nära tre år."

Kerstin Weigl har med kollegan Kristina Edblom gjort ämnet till sitt. 
Det är det de är kända och har prisats för.

Som om det vore en match för journalister mitt i nyhetsflödet på en kvällstidningsredaktion, tänker jag. Databasen över 315 mördade kvinnor har väl snarast ramlat in till tidningen per automatik. 
Icke desto mindre är det hedervärt. 
Det kanske till och med kan vara till stöd för drabbade. 
Fin PR för Aftonbladet är det också. Tidningen framstår som empatisk. 

Och jag håller med.
Absolut ingen ska behöva leva gömd. 
Utsatta kvinnor och barn ska lyftas fram i ljuset och få allt beskydd. Våldsbenägna, hotfulla och farliga män ska låsas in. 
För gott om inget annat hjälper.

Omkring 16 kvinnor mördas varje år i Sverige av närstående män.
Det är inte acceptabelt. 
Dessa män ska stoppas! 

Men jag är ändå tveksam till Kerstin Weigels kampanj. 

Kerstin Weigl skrev trots allt en av Mia-böckerna - "Mias systrar" - och måste ha varit medveten om att historien om Gömda och Asyl var en bluff. 
Jag frågade henne och hon sa nej. Hon visste ingenting. 
Men det måste hon ha gjort.  
Och Kristina Edblom for till Amerika, intervjuade Mia och lät henne - utan någon som helst granskning - ljuga vidare. 
I det fallet var Aftonbladet ingen sanningsbärare. 
Tvärtom. 

De skulle visa sig: 
  • att Gömda-Mia varken var hotad eller gömd. 
  • att hon hade dubbla pass och flera identiteter. 
  • att hon var skriven med sekretessmarkering under en identitet i Sverige (vilket banade väg för en hel del bidrag rakt in på kontot). 
  • att hon i själva verket bodde helt öppet under annan identitet i USA. 
Gömda-Mia var en bluff.

Det fanns kanhända ett gott uppsåt med Gömda-böckerna. Det är inte troligt, men de hade kanske kunnat åstadkomma förändring. 
Om de inte hade blivit avslöjade. 
Om inte ett tiotal oskyldiga personer hade drabbats så svårt att de bestämde sig för att avslöja allt.  

Jag tror absolut att de gömda kvinnorna finns. 
Och männen som bör låsas in. 

Men jag undrar:
Hur sanna är Kerstin Weigl och Kristina Edblom den här gången?
Vilka är de 800 som påstås leva gömda?
Finns de eller är de ett antal som någon bara höftat till?
Och vilka är de våldsamma och hotfulla män som annars kommer att döda dem?
 
Jag håller med om att nya politiska beslut måste till,
att myndigheter måste tillgripa krafttag
och att de drabbade ska ha fullständigt beskydd.

Det måste emellertid bygga på sanningar
Inte på tidningsankor!
Nya lögner har de drabbade - kvinnorna och barnen - ingen som helst nytta av.


Och var f-n är vrålet från samhället?!
Som Annie Lööf sa...


På Facebook reagerar Annie Lööf starkt:
”Jag känner förakt mot dessa män som mördar, misshandlar och förnedrar kvinnor”, skriver C-ledaren.
Hon efterlyser också en skarpare reaktion från samhället. ”Men var är vrålet från samhället? Från mina politiska kollegor? Var är kommissionerna, de hårda tagen?”, undrar Lööf i inlägget och skriver att hon vill se krafttag.

                                                ***

Jag rekommenderar "Sanningen om Papparättsrörelsen" som du hittar här

PS. Män som drabbats av kvinnor eller andra män nämns inte i den här debatten. Därför nämner inte jag dem heller. DS

19 kommentarer:

  1. Jag såg på flashback att Marklund flyttat utomlands för att undkomma en man som förföljer henne. Både vanliga kvinnor och kändisar drabbas av män.

    SvaraRadera
  2. Flashback är en skvaller- och förtalssajt för fegisar som inte törs stå för sina åsikter ...

    SvaraRadera
  3. Männen som förföljer är anonyma. Kvinnorna som Liza Marklund hängs ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såvitt jag vet är Liza Marklund inte uthängd. Vad grundar du det på?

      Radera
  4. Många kvinnor har det svårt. Kända kvinnor som Marklund har fördelen att de har ekonomi att få hjälp. I sitt sommarprat berättade Marklund om en stalker som förstörde hennes liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var lika "sant" som hennes böcker Gömda och Asyl. Give me a break...

      Radera
    2. Lyssna vid 38:33, https://sverigesradio.se/avsnitt/448989

      Radera
    3. Lyssna vid 38:33, https://sverigesradio.se/avsnitt/448989

      Radera
    4. https://lizamarklundljuger.blogspot.com/2015/07/liza-marklund-ljuger-aven-i-sommar-i-p1.html

      Radera
    5. "I dag är min dotter färdigbehandlad och symptomfri. Det tar några år till innan

      hon blir friskförklarad. Men hon är en annan, förändrad i någon sorts kärna

      och jag också, jag märker det hos mig själv. Jag blev annorlunda. Ingenting

      gick kanske sönder men någonting flyttades eller fick en annan form. Och saker

      som var så viktiga förut har upplösts, blivit outhärdligt likgiltiga. Allt som har

      med offentlighet att göra, t ex : TVframträdanden, intervjuer, åsikter och debatter.

      Bara tanken fyller mig med en sådan oändlig trötthet. Jag har slutat som krönikör

      helt och hållet, ger nästan inga intervjuer längre och jag har sagt upp mig som

      UNICEFambassadör. Det är inte så att världen har blivit oviktig, det är inte det

      jag menar, men jag har sagt vad jag har att säga. Och jag är tacksam för att jag

      har haft det här utrymmet. Det finns ingen ånger i det jag har gjort under de här

      åren, annat än en lite sorgsen självkritik kring min brist i att forma allianser. Jag

      har varit lite av Don Quijote, fäktats mot mina väderkvarnar i någon sorts

      misslyckad kamp för det goda. Men nu är det över. Bokserien är klar. Det tog

      arton år men nu är jag färdig. Det är det här det blev. Eller, kanske är det nu det

      börjar."

      Radera
    6. Väldigt bra skrivet. Vad vill du säga mig med det?
      Jag har haft samma sorts cancer. Det tog fem år att bli friskförklarad. Och man blir förändrad. Så är det. Men cancerformen som sådan är en smal sak att komma till rätta med. Det är psyket som drabbas. Dramatiken i skildringarna är pinsamt överdriven. Sak samma med Mia som i Gömda drabbas av ett utomkvädeshavandeskap så blodet skvätte. Jag har haft det också. Blodet skvätter inte. Man förblöder men invärtes. Sanslöst dålig research om du frågar mig. Senare fick Mia tre cancerformer samtidigt men gav prov på hjältemod och överlevde. Bluff och båg bra skildrat. Hon hade ingen cancer alls. Problemen uppstod när författaren påstod att det är sant. Så, som sag, vad är det du vill säga mig?

      Radera
    7. "Han förföljde och trakasserade henne när hon var i tonåren.tills han greps
      och anhölls."
      Inte speciellt sant, vilket LIZA MARKLUND givetvis vet om i talande stund ...

      Radera
    8. Ja så klart. Det är omöjligt att försvara sig mot sånt...

      Radera
  5. Varför tycker du jag ska lyssna på det. Hon pratar om manligt och kvinnligt. Men där finns ju en gammal bild på författarinnan. Vad söt hon var innan hon började operera ansiktet. Jag ska kolla bloggen du refererar till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga kontaktpersonen verutschkow@hotmail.com

      Radera
    2. Nu var det ju DU som skrev och DIG jag frågade. Då vill jag också ha svar från DIG och ingen annan. Tag kontakt med Verutschkow själv om du vill personen något.

      Radera
  6. Det är många sanningar i den texten men jag kan inte påstå att jag är intresserad. Som person har hon aldrig intresserat mig. Hennes "sanna" böcker var det enda som intresserade mig för länge, länge sedan.

    SvaraRadera
  7. Det verkar vara för svårt att få besöksförbud för kvinnor.

    SvaraRadera