onsdag 24 mars 2021

Göran Lambertz grova smutskastning...

känns synnerligen otäck...

- Och hoppsan, nu råkade jag visst säga hennes namn också...

Foto: Lisa Mattisson, Expresen (Säg till om jag ska ta bort den!)

Det här är Göran Lambertz
Utredningen mot Lambertz läggs ner
Göran Lambertz stämmer staten - kräver en miljon
Lambertz skrev bok i häktet

Han tar heder och ära av henne
Expressen och Nyhetsmorgon, Leif GW Persson
Fuck you, metoo (suverän text)
Expressen Irena Pozar  
Kvinnan ska betraktas som ett våldtäktsoffer
Expressen Kultur, Katarina Wennstam 

Därför vek vi  ner oss för Göran Lambertz
Göran Lambertz släppt och stämmer staten 
Lamberts första ord efter beslutet (filmad hemma, vill ha en pressträff)
GW om Lambertz: Ett billigt pris att betala

För att bara nämna några...

GW:
”Uttalad strategi”
Allt rör sig om en uttalad strategi, enligt polisprofessorn och kriminologen Leif GW Persson.
– Det är ett led i ett medialt skadebegränsande program. Samtidigt som man talar om vem det är, vilket alla som räknas redan visste om, passar man på att avslöja saker om målsäganden, nämligen att kvinnan har en historia av att ha anmält tre personer i liknande ärenden de fyra senaste åren, säger GW i TV4:s Nyhetsmorgon.
Enligt kriminologen gör man utspelet för att ifrågasätta den anmälande kvinnans trovärdighet.
– Då är man tvungen att betala priset att berätta vem den tilltalade är, vilket naturligtvis är ett billigt pris givet sammanhanget. Det är lätt att genomskåda och sådant som sluga advokater håller på med, säger Leif GW Persson.


Vem är Göran Lambertz?
Sveriges television

SVT anmäls till Granskningsnämnden efter kritiserad direktsändning
- Det var en felbedömning. Vi borde ha förutsett risken för smutskastning. 


SVT anmäls till Granskningsnämnden efter kritiserad direktsändning

UPPDATERAD IDAG 14:50PUBLICERAD IDAG 14:38

Då våldtäktsutredningen mot Göran Lambertz lades ner valde den före detta justitiekanslern att hålla en presskonferens i sin trädgård. Flera medier sände presskonferensen live. Flera anmälningar mot SVT har också inkommit till Granskningsnämnden.
– Det är ett av de största medieövertramp jag sett i Sverige på senare år, säger Lisa Bjurwald, journalist och författare.

Den livesända pressträff som Göran Lambertz höll i sin trädgård, kort efter att han släppts från häktet, direktsändes av flera medier, bland annat SVT och Expressen.

”Lambertz utnyttjar sin gedigna kunskap och särskilda ställning till att fullständigt förgöra en målsägande. Och det sker inte i en rättssal”, skriver Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar i Expressen. Journalisten Annika Hamrud har på Twitter svårt att föreställa sig ett medieetiskt ”större klavertramp”.

Även journalisten och författaren Lisa Bjurwald är kritisk.
– Det som gick fel är att det här är en väldigt mäktig och inflytelserik man som redan är i en överlägsen position gentemot den målsägande och som sedan själv får regissera en presskonferens i sin egen trädgård, säger hon.

Det mest problematiska enligt Bjurwald är att det var en livesändning, vilket innebär att medierna inte kan kontrollera vad som sägs och sänds ut. Sändningen bröts vid olika tidpunkter av olika medier.

Då räcker det inte att journalister i studion i efterhand problematiserar Lambertz uttalanden, menar Lisa Bjurwald, som planerar att anmäla händelsen till Granskningsnämnden.
Självkritiska medier

Charlotta Friborg, SVT Riksnyheters programchef, är självkritisk. Hon skriver i ett blogginlägg att presskonferensen ”hade ett stort nyhetsvärde och det var rätt beslut att låta Lambertz ge sin syn på processen. Men det var en felbedömning att låta honom tala fritt i direktsändning”.
– Jag tycker att kritiken mot mitt beslut att direktsända detta är berättigad, säger Charlotta Friborg till Kulturnyheterna.

Friborg menar också att hon borde ha insett att ”Lambertz skulle kunna använda tillfället till smutskastning”. Sändningen kommer att vara fortsatt tillgänglig på SVT Play men vissa uttalanden kommer att redigeras bort och sändningen kommer att förses med en förklarande text.

Även Expressens chefredaktör Klas Granström önskar att hans tidning hade hanterat presskonferensen annorlunda.
– Det gjordes uttalanden och kom uppgifter som vi inte borde ha publicerat, säger han till tidningen Journalisten.

Vid tiden för denna artikels publicering har Granskningsnämnden fått in tio anmälningar kring händelsen.

Ge plats åt kvinnan i Lambertz-fallet, SVT


Se också "Kladdaren" hos Klara K som du hittar här.
Och Karin Olssons i Expressen "Göran Lambertz ger "gubbslem" ett ansikte" här. 
"Lambertz förstör ju allt för oss män" som du hittar här
Dagens Junidik: "Oförtjänt medial uppmärksamhet för före detta justitieråd" här.

32 kommentarer:

  1. Nu ska man inte leka amatörpsykolog som jag brukar säga men Lambertz....? Narcissist. Om inte psykopat.

    Känns som om han har planerat hela scenariot från början till slut. Det talas aldrig om alla män som agerar som rovdjur. De siktar in sig på redan traumatiserade och sårbara kvinnor och barn.

    ”Skadan består dels i själva frihetsberövandet med det lidande det innebär, dels i en avsevärd publicitetsskada med betydande integritetskränkningar.”

    Han vill nu ha en miljon kronor för att han själv har gått ut med sitt namn i pressen. Sen anmälde han dessutom sitt offer för "förtal" men det blev nedlagt tillsammans med våldtäktsutredningen. Vilken dåre. Skrämmande att han har haft så mycket inflytande på svenskt rättsväsende och ännu mer skrämmande att han inte är ensam om sin kvinnosyn i domstolarna.

    Massmedia är inte "ledsna". De fick ut sitt budskap, vi har sett det många gånger förut.

    Den våldtagna kvinnan är smutskastad för all framtid och dessutom hotad till livet nu.


    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen otäckt. Och självklart var det en föreställning så väl skriven som regisserad av Lambertz själv. Det är mycket otäckt att han representerar våra högsta juridiska instanser. Det var ju ingen tvekan om att han skulle mangla henne på både bredden och tvären.

    Älskar stämningar och har skrivit en bok om henne under häktningstiden. Lika sjukt som en annan dåre jag känner till. Måtte det slå tillbaka på honom själv.

    Han anmälde henne för "falsk tillvitelse" väl?
    Inte förtal alltså.
    Men anmälan lades ner på direkten. Sunt och friskt.

    SvaraRadera
  3. Kolla Monica Dahlström Lannes på facebook.
    Där publicerar hon hans svar som JK sedan hon sju (7) gånger anmält domar angående sexuella övergrepp mot barn och hur de hanteras.
    Om du inte hittar dem kan jag fråga Monica om jag får kopiera.

    SvaraRadera
  4. Monica: Ja, jag menar förstås att han har anmält henne för falsk tillvitelse och inte förtal, som jag skrev.

    Han har även anmält henne för våldtäkt.

    Jag har hittat detta:
    http://mmstudies.com/mammamanualen/lambertz/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har hittat rätt text.
      Men inte har han väl anmält henne för våldtäkt heller?

      Radera
    2. Jo det har han tydligen!!!
      Det är ju nästan för bra för att vara sant:

      TV4
      https://www.tv4.se/artikel/53pyhzQqLYH6hslivO7Lkx/just-nu-lambertz-har-motanmaelt-kvinnan-foer-valdtaekt-som-en-symbolhandling:

      Lambertz anmälde kvinnan för våldtäkt – lades ned av åklagaren
      Igår 18:34 • 4 min 13 sek • Per Hermanrud • Per.hermanrud@tv4.se
      Kvinnans advokat: ”Han behöver inte gå över gränsen och förtala min klient"

      Före detta justitiekanslern Göran Lambertz har polisanmält målsäganden i våldtäktsmålet.
      Enligt anmälan ska kvinnan ha våldtagit Lambertz. Han anmäler henne också för falsk tillvitelse, alltså falsk anklagelse.

      Enligt åklagaren Annika Bokefors har anmälan lagts ner för att man saknar misstanke att det har begåtts något brott.

      Göran Lambertz uppger i SMS till TV4Nyheterna att han inte kommer ihåg exakt vilken dag anmälan gjordes, men att det var ”ganska tidigt”. Han uppger också att våldtäktsanmälan mot kvinnan var en ”symbolhandling”.

      Kvinnans målsägarbiträde, Clea Sangborn fick informationen om polisanmälan idag klockan 15.20.

      – Det finns självklart inte anledning att tro att brott har begåtts av min klient. Göran Lambertz har all rätt att försvara sig men han behöver inte gå över gränsen och förtala min klient på det här sätter som han har gjort, säger hon.

      Vill att beslutet prövas i rätten
      Kvinnan anser fortfarande att hon varit utsatt för våldtäkt och vill att en annan åklagare tittar på fallet, säger hennes målsägandebiträde, i en intervju med TV4Nyheterna.

      Radera
    3. Det här fallet visar med förskräckande tydlighet vad en man med verklig makt kan ta sig till för att förgöra en annan. Det här är en person de flesta av oss har haft mycket stort förtroende för. Det är förödande att se vårt rättssystem rasar ihop som ett korthus på grund av en person som fått hållas alldeles för länge. Tragiskt.

      Radera
    4. Det enda friska i den här historien är att medierna och vanligt folk inte går på hans floskler. Det visar samtidigt hur skör rättssäkerheten är.

      Radera
  5. I SvD igår var han faktiskt inte namngiven på sidan 10 ...

    SvaraRadera
  6. Fast vad gäller SvD och deras hållning till namnpublicering finns nu
    alltså en förklaring. Det var stämningen av staten som ändrade på det
    hela ...

    https://www.svd.se/medieetiken-far-aldrig-bli-en-one-man-show

    https://www.dn.se/kultur/catia-hultquist-det-direktsanda-spektaklet-med-lambertz-ar-en-enda-backlash-for-metoo/
    HÄR VAR EN som var väldigt kritisk ...

    SvaraRadera
  7. NBT blev lite sur på mig men jag måste säga att det ändå är lite imponerande
    med en 71årig man och en mindre än hälften så gammal kvinna.

    Omvända förhållanden, i alla avseenden, vore lite svårare att tänka sig ...

    De grå tinningarnas charm ?

    SvaraRadera
  8. Inte mycket.
    Det var väl hans enda chans att passa på när hon sov.
    Man kan ju undra varför han - som har "tjej" och tre barn - satt ensam på julafton.
    De kanske har tröttnat på att han blir "kladdig"...

    SvaraRadera
  9. Lägg märke till
    att de högerextrema fake-news-blaskorna typ "Falska Tider" inte tycks ha skrivit en enda stavelse om Lambertz och våldtäkten.
    Onekligen intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja. Det hade man väl aldrig kunnat tro...

      Radera
  10. Jag råkade komma i diskussion med Göran Lambertz himselp på Ethel G. Ericssons facebookstråd. Det blev en ordväxling.

    Han skrev i tråden:
    Göran Lambertz
    Hej alla. Själv tyckte jag att jag höll mig inom de gränser som jag borde hålla mig inom. Jag kallade henne en bedragerska och en lögnerska för att hon är det, för att hon lurade mig medvetet och planlagt och för att hon har gjort mig och min familj enormt illa. Hon spelade in oss utan min vetskap och hon redigerade inspelningarna och fabriksåterställde sedan mobilen för att man inte skulle kunna få fram något mer i den. Jag tycker att det är så lumpet och fult att det bör berättas. Vilka brottslingar ska man skydda genom att inte berätta om deras brott, menar ni som är så hatiskt kritiska? - Skillnaden mellan kladda och tafsa är för mig att tafsa är sexuellt, kladda osexuellt. - Det var inte så att jag "kallade till presskonferens", utan det var många som skrev, ringde och kom hem till mig för att få intervjua mig. Jag hade massor av annat att göra och bad TV4 att ordna en pressträff så att jag kunde få svara på allas frågor på en gång. De hittade inte någon bra plats, det var tvunget att bli utomhus för koronans skull. Och TV4 ställde försiktigt frågan om det gick att vara i min trädgård. Jag sa först ifrån, men när det inte gick att hitta någon annan bra plats sa jag att det var bäst att vi var hos mig. Jag kände att jag på det sättet gjorde både medierna och mig själv en tjänst. Huruvida något sändes direkt tänkte jag inte på, det var en sak för medierna. Min sak var att berätta och svara på frågor. Och en gång till: Vilka brottslingar menar ni att man ska skydda genom att inte berätta om deras brott.

    Många kommenterade, bland andra jag:
    Monica Antonsson
    Göran Lambertz Varför kladda alls. Varför ta sig en sådan frihet mot en annan människa? Otroligt dålig bortförklaring.

    Och:
    Monica Antonsson
    Ethel G. Ericsson Det måste ju vara sanslöst irriterande med en "suparkompis" som först deklarerar att han blir kladdig av sig och ska pussas både här och där och sedan inse att man själv är föremålet som ska tvingas stå ut med detta kladd. Så uppför sig ingen normal karl. Det är dålig respekt. Det är inte rättssystemet det är fel på. Det är dess representanter som själva gör att det krackelerar. Hemskt!

    Han svarade:
    Göran Lambertz
    Monica, jag håller med. Jag skäms över att jag har kladdat, det är fel!! Jag ska bli en mycket bättre människa i det avseendet.

    Monica Antonsson
    Göran Lambertz Jag känner inte dig. Men jag har högaktat dig. Hur kunde du stå och snacka skit om kvinnan du olovandes tog dig en herdestund med? Hur kunde du?! Varenda kvinna över 30 förstår precis vad som hände. Så långt är nog ytterst få förvånade. Men att försöka rättfärdiga det som du gör är inte okej. Du stämde henne för våldtäkt? Hur rimmar det med din egen förklaring, tycker du? Inte alls, om du undrar. Du utnyttjar din makt och mejar ner den stackars kvinnan som med en bulldozer och vill att omvärlden ska tycka synd om dig. Det är hemskt. Särskilt med tanke på vem du är. Jag kan bara hoppas att hon får upprättelse och att du får smaka din egen medicin.

    Göran Lambertz
    Monica, jag anmälde henne för våldtäkt för att visa det orimliga i att man anhöll mig för våldtäkt fast det i så fall snarare var hon som våldtog mig = ville lite mer. Men jag skrev också att hon inte begick någon våldtäkt eftersom jag samtyckte. - Det andra du frågar kan jag kanske få be dig läsa om i min Torsdagsbetraktelse i dag.

    Monica Antonsson
    Göran Lambertz Såvitt jag kan se frågar jag inget som du med trovärdighet kan svara på. Det är bara sorg alltsammans.

    SvaraRadera
  11. Det fortsätter efter att jag lämnat.

    Ethel G. Ericsson
    Göran Lambertz Det här är en ärlig fråga. Hjälp mig med tankegångarna här: Du anmälde henne för våldtäkt för att hon "ville lite mer". I vad bestod våldet i det, rent juridiskt? Sedan skrev du att hon INTE begick någon våldtäkt för att du samtyckte?

    Göran Lambertz
    Ethel, just det. Inget våld alls. Det var ingen våldtäkt. Jag anmälde henne ändå för att få människor att tänka lite.

    Ethel G. Ericsson
    Göran Lambertz Men Göran? Du måste skoja. Ska män skojanmäla för att få folk att tänka lite? Ska rättsväsendet användas så? Ska du som en av Sveriges högst uppsatta jurister genom tiderna göra det? Detta är en uppriktig fråga.

    Göran Lambertz
    Ethel, ja, det är bra ibland att få människor att tänka efter. Om kvinnan vill lite mer än mannen och sedan anmäler mannen för våldtäkt, då finns det anledning att fundera över vad det betyder att mannen också anmäler henne utan att påstå våldtäkt. Tänk efter så kommer du på det.

    Ethel G. Ericsson
    Göran Lambertz Du svarade inte på min fråga: Ska man använda RÄTTSVÄSENDET som du gjorde?

    Göran Lambertz
    Ethel, ja, det bör man. Det är inget problem att skriva av anmälan sedan man har funderat lite på den.

    Ethel G. Ericsson
    Göran Lambertz Så ditt råd är att män som har sex med någon "som ville lite mer" ska polisanmäla för våldtäkt, även om inget våld förekommit? Det tycker inte jag. Jag vill att samhällets resurser skall användas till de kvinnor, eller män som blivit våldtagna, enligt den juridiska definitionen. Människor som är svårt traumatiserade. Inte användas till män, som vill göra en "PR-kupp." De kan ju istället skriva en bok. Eller hur?

    SvaraRadera
  12. Monica Antonsson
    Göran Lambertz En enkel fråga: När du helt medvetet anmälde henne för en våldtäkt som du visste inte var någon våldtäkt, var inte det falsk tillvitelse då?

    SvaraRadera
  13. Bra där Monica (och Ethel)! <3
    Vi är många, som har sagt länge, att det svenska rättsväsendet bara är en manlig lekstuga. Kvinnor och barn ses på som mäns leksaker.

    Göran Lambertz tror dessutom på allvar att det var hon, den 40 år yngre och mycket attraktiva kvinnan, som "ville lite mer", dvs ligga med farbror Göran "lite mer" än han ville ligga med henne. Ha ha ha! Självinsikt calling.

    Minns också att kvinnan var upprörd efter Görans våldtäkt, berättade för en kompis och att kompisen ringde polisen och anmälde farbror Göran.

    Det är dags för farbror Göran att ta ansvar för vad han har ställt till med, privat och i sina tidigare ämbeten. Erkänna, be om förlåtelse, ta ansvar och stå för sina egna handlingar och val i livet. Patetiskt att skylla ifrån sig. Gör bot NU innan du lägger dig i graven!

    Det räcker med att läsa hans eget "försvar" för att inse att han inte bara ljuger friskt - han ljuger väldigt dåligt också.

    SvaraRadera
  14. Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.[1] Likaså om man vad gäller annan person påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak[förtydliga], kan man dömas för falsk tillvitelse.

    SvaraRadera
  15. Han måste mena att det inte var något brott i och med att han medgav att han var med på noterna, att det alltså inte var någon våldtäkt.
    Snacka om att missbruka rättssystemet.

    SvaraRadera

  16. Monica Antonsson
    Men när hon anmälde dig för våldtäkt - som hon säger sig veta var en våldtäkt - då är det falsk tillvitelse, menar du?

    SvaraRadera
  17. Irena Pozar, Expressen

    Han kallas knullkungen på Flashback. Hon bor på skyddat boende. Han ler stort när han berättar om den där julaftonskvällen. Hon säger att hon aldrig kommer att kunna hämta sig från det hon varit med om.

    https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/han-kallas-knullkungen-hon-bor-pa-skyddat-boende/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast signaturen (börjar med stort K) på Flashback är väl ändå inte
      Lambertz person(a) ...

      Och hur mycket smörja skrivs inte på det forumet ?

      Radera
  18. Ingen aning.
    Jag läser aldrig där utom när du tycker att det är något jag bör se.
    Smörja?!
    Det var i sanning ett vänligt ord...
    Vem är K?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man inte säga, i synnerhet inte på Flashback självt ...

      Radera
  19. Göran Lambertz har en blogg.
    Precis som jag.
    Ni hittar den på adress: http://goranlambertz.se
    Se här hur han skrev om Cissi Wallin: http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-296/

    SvaraRadera
  20. Det verkar som om vissa tror att Göran Lambertz i grund och botten är skyldig? Hur vet dom det? Nej, knappast troligt att Lambertz är skyldig. Sen att han skulle ha makt Lambertz. Han satt oskyldigt häktad i 15 dagar. Inte mycket makt den mannen hade. Sen Lambertz presskonferens. Ter sig väldigt harmlös och inget att lägga någon större notis om. Bara väldigt lättkränkta reagerar mot den. Lambertz skulle inte få uttala sig eller vad vissa reagerar mot? Skrämmande syn på yttrandefriheten i så fall. Och är det någon som blivit utsatt för ett karaktärsmord så är det Lambertz. Oskyldigt anklagad och dessutom behöva uppleva antydningar om att han nog är skyldig trots allt.

    SvaraRadera
  21. Det där styrs väl av lagen. Är ärendet avgjort eller?

    SvaraRadera