onsdag 12 februari 2020

Vill inte även män inte komma närmare Gud?

Min vän X tycker att jag ska skriva lite om domen som friade Ann-Sofie Hermansson från anklagelsen om förtal. Om sanningen ska fram så tycker han nog att jag har varit lite väl kritisk mot muslimer på sistone. Det har jag inte. Jag har ingenting emot muslimer vilket bäst bevisas av att jag har skrivit en hel bok till försvar för just en muslim.

Det är islam jag vänder mig mot. Kulturen. Vi har länge varit alldeles för naiva i vår välvilja och accepterat islam som en religion. Det finns knappt ord för hur hemskt den utövas på sina håll. Den måste därför, enligt min mening, med kraft begränsas. Islam hör inte bara hemma i en annan del av världen. Den hör även hemma i ett annat årtusende. Inte i Sverige 2020. 

Här gäller svensk kultur, seder och bruk. Religion är privat och religiösa attribut bör av alla undvikas i offentligheten. Det är min åsikt. Inte minst sedan jag tagit del av vad som skrivits och sagts i media om det aktuella målet mot Ann-Sofie Hermansson. 

Om jag har förstått det hela rätt så har två muslimska kvinnor stämt henne för "förtal med hatbrottsmotiv". Orsaken är att hon uttalat sig om den grupp som de båda tillhör nämligen:

Muslimska mänskliga rättighetskommittén (MMRK) -

Det är, enligt expertvittnet, ett gäng som ägnar sig åt att vara kritiska mot den svenska terroristlagstiftningen som många tycker att vi bör skräpa. Man tycker alltså synd om dömda terrorister och ser dem som stackars offer för lagen. De har däremot ingenting till övers för deras offer. Det är alltså det som Ann-Sofie Hermansson påpekat i sin blogg under rubriken "Dalta inte med extremister". Hon menar att de är:
"extrema röster"
"extremister som har relativiserat terrorism" 
och att de
”försvarat terrorister och avfärdat anti-terrorinsatser”

De muslimska kvinnorna - eller mer troligt männen i gruppen de tillhör - polisanmälde Ann-Sofie Hermansson för "förtal med hatbrottsmotiv". Åklagaren lade ner fallet. De muslimska kvinnorna har därför drivit målet som enskilt åtal vilket inte var så smart. De sköt sig i foten, som någon skrev. 

Expressen: 
Men att ett påstående är sant räcker inte för att slippa ansvar för förtal. Yttrandet måste också vara försvarligt.
Det är det i allra högsta grad i detta fall. Hermansson hade all rätt att förklara sin åsikt.
Och genom att vara flitiga debattörer har Doubakil och Abdullhai gjort sig till offentliga personer. De hade stora möjligheter att i fri debatt försvara sig mot Hermanssons anklagelser.

Ann-Sofie Hermanssons advokat Allan Stutzinsky konstaterar att åtalet är:

ett försök från ”en närmast islamistisk krets att försöka begränsa yttrandefriheten”.

Det skrämmer mig verkligen!


Min enkla åsikt är som följer.
Man kan inte förtala en grupp. Ett uttalande kan bara bli förtal om det avser en specifik, namngiven person. Den utsatta måste själv stämma den person som uttalat sig. Man kan, såvitt jag vet, alltså inte stämma någon som förtalat en grupp.
Att kalla någon dum, tjock eller extrem är inte heller åtalbart. Det är en åsikt.
Det fanns med andra ord ingen grund för åtalet. 

Om Ann-Sofie Hermansson hade blivit dömd för förtal så hade vi alla varit mycket illa ute. Jag håller med advokaten om att åtalet i själva verket var ett försök att begränsa eller skjuta hål i vår grundlagsskyddade svenska yttrandefrihet.

Vi ska alla vara mycket glada över att det misslyckades!

- Domen är en seger för demokratin och yttrandefriheten, säger Ann-Sofie Hermansson till Aftonbladet.

Jag kan bara hålla med!
Själv tyckte jag inte ens att målet var något att hålla ögonen på. Så fånigt var det. Men när man får veta mer om vad den här muslimska gruppen ägnar sig åt finns all anledning att bli mörkrädd.
Dem måste vi nog hålla ögonen på i fortsättningen!
Missa inte referenserna och i synnerhet inte expertvittnet!

Malou efter tio 
har den här veckan "Kvinna och muslim 2020" som tema.
Härom dagen intervjuades en kvinnlig imam som kallade sig feminist. Hon var invirad i slöjor och förklarade hur lycklig hon var över att vara just det. Slöjan är visst inget kvinnoförtryck, påstod hon. Det är ett sätt att komma närmare Gud. 

Snacka om stolleprov! 

Varför bär inte de muslimska männen slöja?
Vill de inte komma närmare Gud?
Det är frågan som Malou missade att ställa. 

Jag skulle gärna vilja ha den besvarad!

Expressen: Ann-Sofie Hermansson är en viktig renhållningsarbetare
Expressen: "Samhället har varit extremt naivt inför de här grupperna
(hör där expertvittnet litteraturvetaren Johan Lundberg)
Expressen: Förnuftet segrade: en extremist är en extremist
Aftonbladet: Åtalet mot Hermansson var orimligt från början
Aftonbladet: Måtte den friande domen om Hermansson leda till slut på den banala debatten
Svt Nyheter: Ann-Sofie Hermansson (S) frias från anklagelser om grovt förtal
Svt Nyheter: Experten förklarar: Detta innebär förtal

4 kommentarer:

  1. "Jag har ingenting emot muslimer vilket bäst bevisas av att jag har skrivit en hel bok till försvar för just en muslim."

    Dessutom den enda bok du skrivit. Och du lär bara ha spelat in en skiva. Men
    du lär ha 2 barn ...

    SvaraRadera
  2. Hur pass lite var det fel, menar du ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det berättar jag för dig privat nästa gång vi ses...

      Radera