torsdag 29 augusti 2019

Rättegången mot Cissi Wallin tyvärr det enda rätta...

Jag läser Cissi Wallins krönika i Gardet om att hon nu åtalas för grovt förtal för att hon pekat ut och varnat för Fredrik Virtanen som farlig våldtäktsman. Hon vädjar till alla att komma till rättegången där hon envist kommer att hävda rätten att få berätta vad hon varit med om. Vid sin sida har hon advokat Percy Bratt, en expert på förtalsmål som lite ironiskt en gång sa till mig:
- Hur mycket upprättelse har du råd med?
Han är supertrevlig, har humor och är kanske bäst i landet på just detta. Men det handlar om pengar. Det kan man inte komma ifrån. Förhoppningsvis får Cissi Wallin hjälp med den saken.

Jag tycker synd om Cissi Wallin. Jag tror att hon är ärlig. Men man kan inte peka ut folk som våldtäktsmän hur som helst. Den ärligheten har förstört livet för Fredrik Virtanen och hans familj. Det är ett under att han överlevt. Och vad har familjen gjort för ont?

Vad som faktiskt hände vet möjligen bara Cissi Wallin och Fredrik Virtanen. Men inte ens det är säkert. Var de ens nyktra? Inte så troligt. De kan mycket väl ha upplevt samma sak på helt olika vis. Det mest tragiska är väl, att det inte finns någon sorts medling att i dylika fall tvinga på kontrahenterna, så att saker kan redas ut utan publicitet. Varför har vi inte en sådan myndighet?

Cissi Wallin polisanmälde. Utredningen lades ned. Fredrik Virtanen är därmed att se som oskyldig tills annat bevisats. Så är det bara. Åtalet mot henne är följaktligen helt riktigt. För första gången får han en chans att få tillbaka åtminstone en del av sitt liv.

Så hur går det då med Cissi Wallin? Jag vet verkligen inte. Rättssystemet är dessvärre ett förfärligt lotteri. Jag tror i varje fall inte att det blir mer än böter. Och inte tror jag att Fredrik Virtanen är den hämndlyste typen som känner att han till varje pris måste göra livet surt för henne nu. Det är han nog för intelligent för. Cissi Wallin kan förhoppningsvis återgå till sitt vanliga liv när rättsprocessen väl är över. Förhoppningsvis blir det väl en bok också innan vi kan lägga detta drama till handlingarna.

Jag tycker för övrigt att Aftonbladet bar sig mer än lovligt grisigt åt som inte stod upp för sin medarbetare. De bör självklart återanställa Virtanen!

Jag såg härom dagen att Expressen hade tagit in en debattartikel av Fredrik Virtanen. Jag kan inte säga att jag höll med om innehållet men publiceringen var sund på något vis.

4 kommentarer:

  1. Sensmoral : Förtala aldrig utan utgivningsbevis ! Men förtala desto mera
    när du väl är innehavare av ett sådant ! Och även förtal kan vara sant ...

    SvaraRadera
  2. Så talar en man med erfarenhet Verutschkow.

    SvaraRadera
  3. Jag råkar faktiskt känna (till) flera personer som dömts för förtal. Ibland
    flera gånger t o m ...

    SvaraRadera
  4. Cissi har miljontillgångar så hennes man kan lösa ut henne ur den här lilla pinsamheten.

    SvaraRadera