fredag 20 oktober 2017

Måtte Fan själv ta alla snuskgubbar och i synnerhet de som ger sig på barn...

Absolut INGEN har rätt att göra någonting med en annan människas kropp! Så är det bara!

Norran:

Sofia blev utsatt för övergrepp på tio fosterhem

Notera att denna artikel är från 2014
Publicerad 2014-12-11 (uppdaterad 2014-12-12). Av Susanne Lindberg


I tio olika fosterhem utsattes Sofia Rapp Johanssons för sexuella övergrepp. För att ge hopp till andra i samma situation berättar delar hon med sig av ­sina upplevelser. ”Jag mår bra. Men visst har jag skit­dagar jag också, som alla andra”, säger hon.


Sofia Rapp Johansson föddes 1980 i Enköping. Både hennes mamma och pappa var missbrukare. När Sofia var ett år åkte hennes mamma till BB för att föda ett syskon. När mamman kom hem på gården hörde hon ända ut hur Sofia skrek. När hon kom in såg hon sin dotter ligga på golvet med torkat blod mellan benen.

– Det var antagligen då det började, säger Sofia Rapp Johansson.

I veckan har hon föreläst i Skellefteå för skolpersonal från Västerbotten och Norrbotten.
När Sofia var sju år knackade det på dörren. En person från socialtjänsten och en från polisen kommer in och säger åt Sofia och hennes tre syskon att packa var sin ryggsäck. Hennes föräldrar har vid det här laget flyttat isär, men mamman är inte hemma. Hon har dragit, som hon gör med jämna mellanrum för att ta amfetamin.
Inlåst

Sofia och syskonen hamnar i ett jourhem. En dag när Sofia kommer in i huset känner hon på sig att något är fel. Hon går den böjda trappan upp på övervåningen. Där ser hon ett par nakna mansben i glipan på den halvöppna toalettdörren.

– Jag rusar dit och får se pappan i hemmet förgripa sig på mina systrar. Han håller bort mig och säger att han måste göra så för att de har mask. Han låser in mig i ett rum intill och fortsätter. Det var det jobbigaste. När jag själv har blivit utsatt har jag kunnat tänka mig själv utanför min kropp. I tankarna har jag varit och åkt skateboard istället. Men nu kunde jag inte göra något. Det for jag väldigt illa av.
Vill ge hopp

Hon berättade allt för socialsekreteraren som svarade att Sofia inte skulle projicera över det som hänt med hennes pappa, nu när den här nya snälla pappan ville ställa upp.

Sedan fortsatte det. Under två år flyttade Sofia och hennes syskon mellan elva olika fosterhem. Av de elva fosterhemmen så blev Sofia utsatt för övergrepp på alla utom ett.

Det är därför hon vill berätta sin historia.

– Dels för att ge hopp till andra som är i samma situation. Att det kan bli bättre. Dels också för att socialtjänsten ska skärpa upp sina rutiner kring omhändertagande av barn och fosterhem. Det måste finnas en begränsning i hur många fosterhem man kan få vandra mellan.

Hon berättar om ett fosterhem som hon var på, som hade blivit anmält av en kommun för övergrepp. Men utan problem kunde fosterhemmet få nya barn från en annan kommun. Sådant vill Sofia komma åt.

– Sådana där register måste vara öppna mellan kommunerna. Och så måste det bli oanmälda besök i fosterhemmen, säger hon.
Terapi

Det hade kanske gjort att fosterhemmet, som visade upp idylliska Musse Pigg-inredda pojk- och flickrum för socialtjänsten, hade blivit avslöjade. När socialtjänsten gått hänvisades Sofia och hennes lillebror upp på vinden istället.

Idag är Sofia Rapp Johansson 34 år, författare, musiker och driver sajten sofiarappjohansson.se. Hon har gått i terapi i många år för att bearbeta sina upplevelser.

– Jag mår bra. Men visst har jag skitdagar jag också, som alla andra, säger hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar