torsdag 8 februari 2018

Avloppsdiket Flashback...

Jag länkar nu till nätbladet I Folkets Intresse. Orsaken är en enda. De har en väldigt intressant artikel om avloppsdiket Flashback publicerad här. 

Det rör sig om vad som verkar vara ett seriöst forskningsarbete av Hans Ekbrand, lektor i sociologi vid Göteborgs universitet, och Helena Ludvigsson som inte har fått vare sig titel eller institutionstillhörighet angiven. Artikeln ser därför ut att vara resultatet av någon sorts privatforskning. Icke desto mindre ser det seriöst ut

Frågan är var artikeln tidigare är publicerad. IFI är inte direkt en seriös plats att publicera sig på. Men för den goda sakens skull...
Titeln är: 


Provokation och näthat som affärsidé 
-
Flashback

Citat: 

"Webbplatsen har utvecklats till en form av virtuell skampåle för personer som begått brott eller på annat sätt ådragit sig mobbens vrede. Vid denna virtuella skampåle kan vem som helst under anonymitetens bekväma skydd stå och spotta på den som är fjättrad och uthängd, utan att behöva stå för det.

Äldre dagars skampålar och stockar erbjöd inte dessa möjligheter till anonyma kränkningar, de var belägna på offentliga platser där alla parter var synliga för varandra. Traditionella former av hederskränkningar, som till exempel förtal/skvaller och skampålar var alltid platsbundna, och en person kunde flytta från den plats där hans eller hennes rykte för förstört, men med modern teknik blir de grova kränkningarna/skvallret via google omedelbart tillgänglig överallt och den sociala döden ett faktum.

Det spelar ingen roll om du byter stad, google används överallt.

Detta gör det mycket svårt för uthängda brottslingar, skyldiga som friade, att återintegreras i samhället. I en värld där alla googlar alla kan uthängningar leda till social död, ett liv utan jobb, utan partner eller människovärde. Detta i sin tur leder till desperation och högre risk för återfall i kriminalitet eller missbruk, eller rentav suicid. Deras familjer blir även de lidande då de också hängs ut – inte bara föräldrar utan även syskon och små barn blir i många fall uthängda på Flashbacks kriminalforum.

Det bör tilläggas att de som påstår saker på Flashback behöver förstås inte säga sanningen, de kan säga precis vad som helst. De kan insuinera att en person varit inblandad i ett mord, eller ett rån, och andra diskussiondeltagare kan övertygas om att så är fallet. Vad som är sant är inte nödvändigtvis det viktigaste, för en presumtiv arbetsgivare kan det räcka med att det kanske är sant, och att man föredrar ett säkert kort, någon annan."


Påfallande ofta på Flashback handlar det om kvinnohat. 

Citat:

"Själva diskussionämnena bygger i sig ofta på kvinnohat, som t.ex:



Artikelns titel kunde inte varit bättre. Det är precis vad Flashback är, ett avloppsdike fullt av förtal i syfte att knäcka och förstöra livet för människor. Någon sitter och njuter av det. En sadist som dessutom tjänar pengar på det. Oklart vem. Men han sitter i Stockholm och bör kunna tas av Rättvisan.

Nätbladet säger sig ha fått ensamrätt att publicera artikeln. Du som vill ta del av den - och det rekommenderas - kan göra det här.

11 kommentarer:

  1. Du vet ju vad Flashback har gjort mot mig ! Men av någon anledning
    dras jag själv ofta dit. Och anledningen är ju att det finns hur
    många ämnen som helst, så man kan alltid fördjupa sig i det man
    finner intressant och tänka bort resten ...

    Tycker att Twitter, där en viss "journalist" skriver dagligdags
    men ofta upprepar sig, är mindre matnyttigt.

    SvaraRadera
  2. Journalest, menar du. Ingen tidningsredaktion har någonsin arvoderat hans floskler.

    Jag vet mycket väl vad Flashback är för skitställe.
    Men jag har aldrig skrivit en stavelse där själv och kommer inte att göra det heller.
    Jag är helt enkelt för bra för det.
    Och inte läser jag där heller mer än kanske någon gång vartannat år om jag tillfälligtvis råkar hamna där.
    Medveten om hur de ljuger om både dig om mig finns det så klart ingen anledning att tro att andra ämnen behandlas bättre.
    Skitsnack och smutskastningskampanjer går helt enkelt bort. De som ägnar sig åt sånt får vältra sig i sin egen skrivdiarré utan att jag tänker titta på.
    Skaffa dig en bättre hobby Verutschkow. Jag förstår ditt motstånd men en dator och en smartphone kanske kunde vara nåt?

    Vem var det förresten som skrev in ditt mobilnummer i en polisanmälan fast du inte har någon mobiltelefon?
    Och sedan såg till att det skickades hotfulla SMS till en hatad person från det numret.
    Jäkligt utstuderat om du frågar mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. SMSen skickades faktiskt först (och sparades) och av en annan
      person än den som gjorde de falska/löjliga anmälningarna.

      Men hen tyckte väl att polisen skall ha något att göra ...

      Radera
  3. Jasså minsann!
    Jäkligt utstuderat ändå.
    Man börjar vänja sig.

    SvaraRadera
  4. Nu verkar I Folkets Intresse (festligt namn !) ha spårat ur helt och hållet.
    Och gissa vem som ligger bakom det ...

    SvaraRadera
  5. Har just nu frivilligt studieuppehåll från Journalistprogrammet i Stockholm och är osäker, om jag upptar studierna igen.
    Kan säga med tanke på ditt inlägg, att en manlig lärare på JMK år 2017 uppmuntrade de mestadels unga journalist-studenterna att de borde kolla in Flashback för att få information, vilket kan förklara varför Aftonbladet tar information från Flashback som fakta och bland annat felaktigt hängde ut en oskyldig företagare som fick utstå drev efter sig. En individ som nämns i din länk. Felet med journalistikutbildningen idag är att de nästan bara tar in mycket unga studenter som enklare köper skvaller, förtal och annan indoktrinering från högre poster. I en kurs fick vi dela in oss i grupper och sedan leta fram "skräp" om olika kända personer. Bara det att den kvinnliga läraren och journalisten, tycktes ha ett ont öga till en kvinnlig sångerska fick vissa av de unga studenterna, att tro hon måste gjort något brottsligt. Kan tycka att den åldersdiskriminering som tycks ske på JMK är en fara för den granskande journalistiken som ändå kräver viss livserfarenhet, empati och kunskap om människor baserat på annat än hörsägen och fördomar.
    Mvh,
    Charlotta Lena Andersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter hemskt Charlotta!

      Jag tycker att du ska ta en titt på den här sidan:
      http://intre.se/ifolkets/presentationer/

      Utgivarna jagar anonyma som skrivit skit om den sk skelettkvinnan. Jag tycker att jag ser din bild eller dina bilder där. Du kanske bör kolla.

      Återkommer om journalistiken...

      Radera
    2. Hej Monica,

      Skämtar du med mig?:) Jag ser bara en massa foton med retuscherade/svartmålade ansikten och inget i bakgrunden påminner om att vara ett foto tillhörande mig. Har dessutom aldrig skrivit om "Skelettkvinnan". Beträffande Flashback har jag aldrig skrivit en kommentar där heller. Prövade för några år sedan att skapa ett konto men kom aldrig in av någon anledning. Har alltså inget konto på Flashback och har därför inte heller skrivit anonymt eller offentligt på Flashback någonsin med tanke på din andra länk.


      Radera
    3. Jag såg nu att han nämnt signaturen "Lena Lillie", men de vet man ju vilka och hur många många som spred skit och skrev bakom den signaturen tidigare i syfte att smutskasta mig.

      Har skrivit till I Folkets intresse, om att ta bort mitt namn. Jag fattar inte vad han är ute efter. Har som sagt inget konto på Flashbach och har aldrig haft. Vidare har jag aldrig haft något intresse kring skvallret om "Skelettkvinnan".

      Radera
    4. Charlotta,
      Dina båda bilder är nu borttagna på sidan hos "I folkets intresse"
      Jag kände igen dem för jag fick låna dem när jag recenserade din bok.
      Det är stort när folk kan erkänna sina misstag.
      Det gillar jag.

      Radera
  6. Charlotta!
    Du kan även läsa min näthatsblogg om detta:
    https://hatsomdrabbarandra.blogspot.se/2018/04/nathat-eller-inte-nathat-det-ar-fragan.html

    SvaraRadera