lördag 3 juni 2017

Mitt i prick Jenny...

Expressen:

JENNY STRÖMSTEDT

Kvinnor som inte hatar alla muslimer ska våldtas

enligt nättrollens logik
Publicerad 3 jun 2017 kl 07.18

De är direktörer, egenföretagare och byggjobbare och har familj och barn. Går det ens att avfärda dem som idioter längre?

I filterbubblans brutna ljus kan proportioner förvrängas, jag vet det.

Stort blir smått och smått blir jäsande monster på väg att sluka allt. Min första poäng är således denna: Trollen, de riktigt elaka, de som kastar sig på tangenterna för att ösa dynga när jag eller andra kvinnor skriver om rasism, jämställdhet, global populism eller om utsatta kvinnor i andra länder, är inte alla. De är inte alla män, inte alla Sverigedemokrater, inte alla som har en speciell läggning som heterosexualitet eller talar något särskilt språk som svenska, inte alla som är jätterika eller är förtidspensionärer.

Det snarare troligt att de som gömmer sig bakom stenarna bara är något hundratal, möjligen ett par tusen, och att de inte delar någon gemensam nämnare alls utom denna: de är skitstövlar som hatar kvinnor som har en åsikt i offentligheten.

Vi skriver ofta om dem, kanske får de för mycket uppmärksamhet, ändå kan vi inte sluta berätta eftersom deras hot och hat inte handlar om att viljan att debattera sakfrågor vilket är nödvändigt, utan om ett glödande hat mot kvinnor som inte underordnar sig.

"Du är så korkad att du borde ha ett slagträ i huvudet. Dumfan!"

Min andra poäng är därför denna: jag tycker inte synd om mig själv. Då hade jag avstått från att skriva för att inte få mer skit. Däremot oroas jag över den fläckvisa längtan, som en passerande vindpust i kvinnokollektivet, som börjat drömma om enkelheten att ägna sig åt inredning, kanske lägga upp bilder på sockerkakor och ersätta åsikter och makt med selfies som inte är för fula eller för sexiga och massor av hjärtan från lilla vi som inte fattar något, eftersom det enda som lugnar dessa män är den traditionella kvinnorollen. De vill inte ha kvinnor bredvid sig. De vill ha oss under sig och den kvinnoroll som väcker minst motstånd i all offentlighet är hon som främst finns till för att tillgodose andras behov.
...

Avsändarna avfärdas förvånansvärt ofta som känslomässigt inkompetenta och olyckliga varelser och inga att bry sig om. Ungefär som på skolgården för trettio år sedan när fröken sa att det bara var en lek när pojkarna jagade oss för att tafsa vid klätterställningarna och vi fick stå ut.
...

Går det ens att avfärda dem som idioter längre?
De är direktörer, egenföretagare och byggjobbare och har familj och barn. Jag tittar på veckans avsnitt av tv-serien "The handmaids tail" och ser en dystopi där miljöförstöringen skapat ett slavsamhälle där kvinnor återigen fråntagits alla sina rättigheter och reducerats till fortplantningskärl. Historien närmar sig framtiden. Under valet i USA träffade jag en lärarinna på en skola där de fått stora problem med trakasserier efter Trumps valkampanj. 
...

Här hemma ska kvinnor som inte hatar alla muslimer, för att några förtrycker kvinnor, våldtas enligt nättrollens bristande logik.

De kanske bara är hundra, eller ett par tusen, nättrollen. Men de hämtar kraft ur ett globalt kärl och i varandras filterbubblor och sprider sina spyor med maximal effekt. Den effektiviteten får man ge dem.

...

Läs hela krönikan här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar