fredag 2 juni 2017

För bara en vecka sedan...

... kunde man inte säga detta utan att bli kallad rasist.

Återkommande till detta inlägg.

Barnläkare: 
Vissa har varit 40 år gamla

Publicerad 2 sep 2016 kl 19.59

Åldern på flera ensamkommande flyktingbarn har ifrågasatts.
Nu förespråkar barnläkaren Josef Milerad medicinska åldersbedömningar – och hävdar att vissa barn han mött egentligen är 40 år gamla.
– Det är naturligtvis enstaka personer, men de är definitivt mellan 30 och 40 år, säger han.

Det finns omkring 31 000 asylsökande ensamkommande barn inskrivna hos Migrationsverket i nuläget. Men allt fler ifrågasätter åldern och menar att många asylsökande uppger att de är yngre än sin verkliga ålder för att få uppehållstillstånd i landet. Det har lett till en infekterad debatt om åldersbedömning och medicinska tester.

Nu vill Josef Milerad, barnläkare sedan 41 år och docent vid institutionen för Barns och kvinnors hälsa på Karolinska institutet, lyfta frågan för att skydda de som faktiskt är barn. Det var i Läkartidningen som han först tog upp frågan till debatt.
"Barnen som får betala"

– De flyktingbarn som är i tonåren och lägre tonåren - det är de som får betala priset. Det här är resurser som är avsatta för barn, men går till en annan åldersgrupp, säger han till Expressen.

Josef Milerad har undersökt många personer som enligt Migrationsverket klassats som barn, men han menar att närmare 40 procent av dem han träffat är mellan 20 och 25 år gamla - och vissa så gamla som 40 år.

– Jag tror att min bedömning, även om jag inte kan leda den i bevis, kan stämma ganska väl - det är skillnad på en 16-åring och en 20-åring. Och enstaka personer är definitivt mellan 30 och 40 år.

Läs hela artikeln här. 

Jag tänker på den där pojken som blev gruppvåldtagen av andra ensamkommande barn från Afghanistan på en flyktingförläggning i Alvesta för något år sedan. Du kan läsa om det här
Det ena barnet var 45 år gammal men det tystades snart ner.
Lägg därtill alla som hittar på och har både tre och fyra identiteter att plocka ut bidrag åt. 
Vad är det för flathet som styr?
Varför släpper vi alls in folk utan säker identifikation?
Att vi gör det förstör för alla dem som är okej.

* Jag hoppas och tror att det är rätt fall jag länkat till. Om man googlar på "pojke våldtogs av flera män" så får man förskräckande nog rätt många träffar på flera olika fall. 

För att inte tala om det här!
En artikel från 2016 som nästan ingen lade märke till då men som fått nytt liv efter massakern på Drottninggatan.

Svenska Dagbladet:

Nuri Kino:

Samma person, åtta identiteter

Det är stängningsdags och det är ett fåtal gäster kvar i lokalen. Jag går förbi bordet där mannen som skryter om flera identiteter sitter. Mycket riktigt, jag ser flera legitimationer med bild på samma person. Jag närmar mig honom försiktigt, säger att jag fått höra av en kompis om hans ”bedrift”. Han är lite berusad och ser inga problem med att inviga mig i sitt bluffmakeri. Men jag hinner inte med många frågor innan en av hans vänner vid bordet ber honom vara tyst, de anar oråd.

Dagen efter kontaktar jag en polischef och frågar om han känner till fenomenet med flera identiteter. Han skrattar och säger att det är allmänt känt, att poliser många gånger har bett ledningen att larma politikerna, men aldrig fått gehör. Han tipsar mig om en dom som föll nyligen. Jag begär ut den. Några dagar senare har jag också kommit över de olika identiteterna för mannen som domen gäller. Åtta stycken. Åtta id-kort, åtta identiteter, åtta namn, åtta uppdiktade historier om ursprungsland och resa till Sverige.

Jag googlar ”flera identiteter” på nätet, vad har man skrivit om detta? Hur pass känt är det? Jag hittar en notis här och där, en mindre artikel, och det mest matnyttiga hittar jag på samhällsdebattören Merit Wagers blogg. Hon har sedan 2006 gett röst åt tjänstemän på Migrationsverket som på olika sätt försökt larma och förhindra att man använder sig av flera identiteter i Sverige.

Jag hittar också gamla anteckningar från tiden då jag antingen låtsades vara pedofil eller barnhallick för att bättre förstå, undersöka och rapportera om svenska pedofilnätverk. Redan 2002 var det en person som tipsade mig om olika id-handlingar för ensamkommande barn, att de hade fått dem av människosmugglare. Barn som tvingades in i prostitution hade ansökt om asyl med hjälp av flera identiteter för att uppbära bidrag. På det sättet kunde också pedofilerna få barnen att försvinna.

Läs hela artikeln här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar