måndag 8 oktober 2012

Det här är verkligen på tiden!

Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15566293.ab

GW i flera möten om polisspåret

”Antingen tittar man rejält på det här eller så lägger man ner skiten”

I går krävde justitierådet Göran Lambertz att polisspåret i Palmeutredningen granskas närmare.
Han får stöd av Leif GW Persson – som avslöjar att han har haft flera möten om spåret med polis och åklagare:
– De såg ut som fågelholkar.
Håller med Justitierådet Göran Lambertz tror att extremistiska poliser kan ha utfört mordet på Olof Palme. Leif GW Persson har vurmat för polisspåren i flera år och stödjer Lambertz teori. ”Jag tror att det är en person med anknytning till militären, polisen eller säkerhetsverksamhet”, säger han.F
Håller med Justitierådet Göran Lambertz tror att
extremistiska poliser kan ha utfört mordet på Olof Palme.
 Leif GW Persson har vurmat för polisspåren i flera år
och stödjer Lambertz teori.
”Jag tror att det är en person med anknytning till
militären, polisen eller säkerhetsverksamhet”, säger han.
Justitierådet Göran Lambertz, 62, har tidigare berättat att han stämt träff med vice riksåklagaren Kerstin Skarp för att diskutera missar i Palmeutredningen.
I Ekots lördagsintervju i går krävde han att det så kallade polisspåret utreds ytterligare.
– Hypotesen är att det funnits extremistiska poliser och militärer i Sverige som har samverkat och planerat mordet på Olof Palme och genomfört det, säger Göran Lambertz till Aftonbladet.

Van vid vapen

Han hävdar att det finns flera omständigheter som talar för den teorin.
– Det var ju så att det fanns vittnesmål om personer som pratade i walkie-talkies runt mordplatsen. Det fanns ganska många som talat om att det hade varit möten med väldigt hatiska uttalanden mot Palme under veckorna innan mordet. Det ska också ha funnits de som talat om att han skulle röjas ur vägen.
Lambertz får medhåll av förre professorn Leif GW Persson som har vurmat för polisspåret i flera år. Persson har varit tydlig med att han inte tror att Christer Pettersson är Olof Palmes mördare. Han hävdar att den som sköt var van vid att hantera vapen.
– Jag tror att det där är en person med anknytning till militären, polisen eller säkerhetsverksamhet, säger Leif GW Persson.

”En jävla het potatis”

Så sent som förra året föreslog Leif GW Persson, under ett möte med riks­polischefen Bengt Svensson, att Palmeutredningen skulle tas upp igen.
Det var inte första mötet som GW hade om polis­spåret. Fram till i mars, då han gick i pension, var Persson en del av Riks­polisstyrelsens stab och granskade gamla oupplösta mord. Vid två tillfällen tog han upp fallet Palme och föreslog sina teorier.
– De såg ut som fågelholkar i ansiktet. Ingen var glad. Det där är en jävla het potatis. Jag kommer ihåg att invändningen var given, säger GW.
– När jag framförde mitt budskap så tyckte de att det var riksåklagaren som jag borde prata med. Det gjorde jag faktiskt också på en middag när vi satt och drack vin några stycken.

Hemligt möte

Det informella mötet ägde rum för två år sedan. Leif GW Persson och riksåklagaren Anders Perklev satt vid samma honnörsbord som Bengt Svensson och länspolismästaren Carin Götblad under en fin tillställning i Stockholm.
– Det var någon som frågade mig om det fanns något intressant med de gamla ouppklarade morden. Då sa jag att Palme kan vara en riktig rysare. ”Där har ni något riktigt att bita i grabbar.” Perklev såg inte så road ut. Det har jag förståelse för. Det där är en knepig historia.

Fast vid sin ståndpunkt

Utredningen av polisspåret återupptogs aldrig, men än i dag håller Leif GW Persson fast vid sin ståndpunkt:
– Det är dåligt utrett. Skyffla in tio man som inte har hållit på med det här ärendet tidigare så får de titta på det med fräscha ögon. Det finns totalt 30 vittnen inom en radie på 50 meter från skottet. Antingen tittar man rejält på det här eller så lägger man ner skiten.
Du har inte försökt få kontakt med Kerstin Skarp, som Lambertz?
– Nej, för fan. Henne känner jag ju. Hon är Guillous svägerska.
Josefin Karlsson
 
De olika Palme-spåren:
 
Lambertz: Poliser kan ha mördat Olof Palme
 
GW försvarar rivalen Lambertz - nästan
 
 
 
Man kan bara hoppas att de verkligen vågar!

15 kommentarer:

  1. Jag vet att jag har sagt det förut men jag tror fortfarande på Christer. Sedan kan jag naturligtvis tro polisen om vad som helst ändå ...

    SvaraRadera
  2. Det vore sannerligen inte en dag för tidigt!
    Har alltid trott det var snuten. Men de är förstås skiträdda att få fram bevisen. Det är ju en megaskandal om delar av landets rättsväsende tar livet av en demokratiskt vald ledare!
    Då hamnar vi på samma nivå som militära diktaturer.

    Håller tummarna för att det finns några som vågar röra i den här smeten.

    SvaraRadera
  3. Vem som än gjorde det var det ett professionellt utförande med två snabba skott i målet. Vet inte om missbrukaren Christer P besatt sådana färdigheter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast förr i världen (t ex OS 1968 i Mexico) kunde skyttarna i modern femkamp välja att
      ta någon öl för att minska spänningen och skjuta lite bättre. Dock medförde upptäckt diskvalificering.

      Radera
    2. En snubbe som Christer P skulle, med eller utan öl, skjutit på ett per, tre meters håll. Mördaren gick istället intill Palme, grep tag i honom (höll honom stilla den sekund som behövdes) och satte två snabba skott i hans rygg. Tittade sedan på Lisbeth för att se om hon kunde utgöra något omedelbart hot. Tog sig sedan därifrån, inledningsvis i ganska lugn takt.
      Skillnad.

      Radera
    3. Nu var det väl ändå bara ett skott som träffade Olof och ett som inte träffade Lisbet. Oklart vad det säger om professionalism.

      Men, som jag möjligen kan ha sagt tidigare, jag har ju faktiskt träffat Christer en kort stund under hans tid på jorden och den gången erkände han s a s indirekt ...

      Radera
    4. Ver; du verkar t o m sämre insatt än jag. I det första protokollförda förhöret talar Lisbet om först två smällar (alltså skott), Olof sjunker ihop, sedan ytterligare en smäll (skott) och hon känner sveda över ryggen.
      Förhör två sköts av Holmér. Där har uppgifterna ändrats till först bara en smäll, sedan ytterligare en till och hon känner sveda över ryggen. Varför denna ändring?
      Proffs skjuter alltid två skott i tät följd i sitt primära mål.

      Radera
  4. I februari 2010 sade regeringen att mord skall inte preskriberas efter 25 år, vilket innebär att mordet på Olof Palme inte kommer att preskriberas. Jag tycker det är bra att det blev så, men den största anledningen till beslutet är att om mordet på OP hade preskriberats så hade det kommit krav på att förundersökningen skulle blivit offentlig i stora delar. Och då hade många forskare och journalister krävt att få ut delar av förundersökningen.

    Att det sk "polisspåret" skall bli föremål för separat granskning finns nog inte på kartan, det är som vanligt när det börjar bli för känsligt inom polis/rättssystemet det är "locket på". Vi har sett det förr. (Lindberghfallet). Det är många höga herrar som nog blir fuktiga på ryggen nu när detta förs på tal.

    Mörkläggningen fortsätter....

    SvaraRadera
  5. Här är mer intressant läsning:

    http://perkvist.mpbloggar.se/category/palmemordet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också skrivit om det där.
      Att Avsan sitt i riksdagen är den största skymfen någonsin mot svenska folket.
      Jag fick omgående den anonyma kommentaren:
      - Har du dödslängtan eller?

      Det är väl där vi har förklaraingen. Det är förenat med livsfara att ens peta i det här.
      Låt oss hoppas att några som kan går ihop och vågar!

      Radera
  6. Tror också att det var poliser!

    SvaraRadera
  7. Högt uppsatt politiker som styr och ställer i domstolar bland annat skriver vårdnadssreformer ,familjereformer med papparättshaverister som förstör så många barns liv och familjers framtid
    Och mån om mannens rättigheter i vårdnadsmål,styr ställer i Huddinge och delar av Farsta skulle det vara samma före detta polis som de tror är en av de poliser som mördade palme?

    SvaraRadera
  8. Och ikväll sänds alltså säsongens första avsnitt av Veckans brott i SvT, som vanligt med Camilla Kvartoft och Leif GW. Quickmorden (eller vad de nu skall kallas) hör tydligen till det som skall diskuteras. Göran Lambertz satt f ö och tramsade lagom mycket i Jenny Strömstedts talkshow på 4:an igår, tillsammans med bl a tidigare kungaälskarinnan Camilla Henemark. Jag är inte så där alldeles imponerad av Jennys sätt att ta sig an olika frågor ...

    SvaraRadera
  9. Jag hade inte tänkt på Palmemordet och polisspåret på länge men blev plötsligt intresserad igen. Och undrande. Varför får jag inga svar när jag skriver till vänstertidningar jag prenumererar på och vill diskutera? Det verkar som det ligger en död hand över hela saken och att de vanliga människor som bryr sig ska känna sig löjliga?
    Samtidigt blir journalisten Sven Anér, den ende som envist fortsatt forska, väldigt illa behandlad av rättsväsendet. Avlyssnad, ihjältigen, post saboterad. Det stämmer inte.
    Jag har skrivit till Veckans brott men får inget svar där heller. Leif GW verkar också skum, jag läser Faller fritt... som ett rent undantag, annars undviker jag deckare.
    Svara mig någon! Skriver blogg på www.ltz.se men inte om detta.

    SvaraRadera
  10. Proletärens journalister är de enda som jobbat vidare och blivit fällda i domstol när de namngivit deltagare i en trolig konspiration. Tidskriften Filter har också sagt att de intresserar sig. Fria Tidningen tiger som muren. Hur ska man förmå SVT/Uppdrag granskning att äntligen ta itu med denna soppa? Det är mycket sjukt, två regeringar hjälps åt att mörka. Jag skäms att bo ett sådant land. Peter Eriksson MP svarade mig att han medger att Sven Anér blir oförskämt behandlad. I övrigt anser han att alla är "trötta" på fallet. Han är i en position att begära fram hemligstämplade papper från Palme-utredningen.

    SvaraRadera