fredagen den 21:e september 2012

Tyvärr, det är skåpmat...


Joakim ”Daddy” Ramstedt och jag undviker numera varandra. Det är bra. Det ska vi fortsätta med. Nu har han emellertid klivit in på min planhalva och efter att ha grävt om såväl Bjästa som mordet på Catrin da Costa så har han börjat gräva om min gamla kompis Mia i Gömda och då måste jag lägga mig i lite.
 
Palmemordet nästa eller?
 
 
 

Det är med illa dold stolthet som Jocke den 17 september 2012 skriver ”Äntligen fann vi Mia Erikssons asylbeslut” i sin blogg.
http://www.daddys-sverige.com/3/post/2012/09/ntligen-fann-vi-mia-erikssons-asylbeslut.html#comments
” Daddys blogg har gjort ett litet besök på Liza Marklunds vind och där hittade vi en kartong med en massa papper som såg väldigt intressanta ut. Ja inte bokstavligt talat förstås. Vi kan idag i alla fall äntligen publicera dokumentet som alla gått bet på att hitta. Beslutet av Judge Donn Livingston i Colorados domstol. Dessutom med vad som ser ut att vara samtliga bilagor som grädde på moset. Skit flyter alltid upp till ytan till slut. Och när det gäller skit som tidningarna inte vill ta i så är det väl tur att det finns "papparättshaverister" som oss som gärna gör det istället.
Vid en första genomläsning är det dock främst en sak man lägger märke till. I domarens beslut om att bevilja asylen hänvisar han till ett brev från Högsta domstolen i Sverige som sägs skall intyga att Sverige inte förmådde skydda denna mamma och barn. Men något sådant brev finner jag inte bland bilagorna. Däremot två domar från kammarrätten och en från regeringsrätten som säger precis tvärt om. Att en rättsstat som Sverige skall ha dom resurser som krävs för att skydda denna familj.
Blev domaren lurad? Är det domen från regeringsrätten som avslår bistånd han syftar på? Eller finns det ett brev från Högsta domstolen som intygar asylskälen?”
Och Jockes tillskyndare jublar...

- Bra grävt, skriver Leroy. 
- Storartat! Hatten av, skriver Cuben.
- Jag blir fullständigt bestört, skriver Madde.
- Med en dåres envishet kombinerat med lite tur så gick det till slut, förklarar Jocke sitt framgångsrika gräv
- Nu när vi har dokumenten från domstolen så vore det ju tacknämligt om E Hermon skulle kunna intyga att dokumentet från Stiftelsen Trossen är falskt, skriver Spider Sabich.


Två dagar senare blir Jocke uppringd av Leif GW Persson, skriver han.
http://www.daddys-sverige.com/3/post/2012/09/oknt-nummer.html
”Igår ringde det i telefonen. Inget ovanligt med det, det gör det nästan varje dag. En snabb titt på displayen. Okänt nummer. Inget ovanligt med det heller. I stort sett varje gång det är från en myndighet, eller sjukvården (har drabbats av diskbråck) så står det så. Jag tryckte på den gröna knappen och sa hallå? Sekunden senare far jag (trots diskbråck) upp i en ofrivillig givakt. Den släpiga rösten var omisskännlig. "Tjenare det är GW".
Det hela förklarades med att jag någon vecka tidigare hade skickat ett mail till honom via Expressen. Det handlade om en rätt intressant historia som jag har roat mig med att rota i de senaste veckorna.
Jag ska inte gå in på detaljer. För jag vill inte förstöra för GW och Expressen. Ibland dyker man på grejer som känns för stora för att hantera för en liten hobbymurvel som mig.”
Och:

”Ok det var kanske inte guldspadeklass ännu, men det hade potential att bli. Om dom sista bitarna hade fallit på plats så hade det definitivt varit en nominering i alla fall.”

Det kan för allt i världen ha handlat om något helt annat men OM det rör Mia och Gömda så passar det in i detta inlägg. Vi får se.

- Är det ytterligare ett av dina utlovade scoop på gång, undrar Willmer i kommentatorsfältet.
- Daggmaskar är väldigt nyttiga varelser, replikerar Jocke.
- Äntligen börjar riktiga journalister och media våga granska vem som försöker ge en icke sanningsenlig bild av det som pågår, skriver Leroy.
- Vilka ära Joakim att Leif GW kontaktar dig, skriver Cuben.
Det måste handla om något annat, tänker jag.

Jag blev tipsad om Jockes fantastiska gräv angående Mia i Gömda häromdagen och läste tämligen förundrad inläggen igår. Utan att tänka mig för åkte jag sedan iväg på jobb och lämnade datorn på där den stod på Jockes Blogg. Om han såg det kanske han hade kul åt att jag var där i flera timmar.

Nåväl,
Jag vet förstås inte var Jocke har varit och grävt någonstans men ett och annat måste faktiskt rättas till.

- De papper som Liza Marklund sade sig ha på vinden var handlingarna om Elisabeth Hermon och hennes anläggning Trossen. Det sa hon i Radioprogrammet Medierna. Hon kan förvisso även ha andra papper på vinden men det har hon aldrig sagt något om.

- De papper som Jocke nu publicerar hade Expressen redan den 15 januari 2009.
http://www.expressen.se/nyheter/mias-bevis-har-ar-asylpappren/

- Handlingarna är också identiska med de 26 dokument som Mia gav Aftonbladets reporter i februari 2009, de som tidningen kallade ”Mias bevis” och som de lät läsarna ladda ner för 19 kronor bunten.

Artiklarna om Mia ligger nu på Aftonbladet Plus men dokumenten är såvitt jag kan se borta. Det är fullt motiverat. Skämskudden på där.

Inga andra dokument i Gömda-historien är så utspridda som just dessa tack vare Aftonbladet. De finns dessutom på flera platser på internet.
Absolut ingen har gått bet på att hitta dem.

Den som är intresserad kan läsa om dem i Gömdabloggen den 20 feb 2009 och flera månader framåt. http://gomdabloggen.blogspot.se/2009/02/mias-vardelosa.html

- Den huvudsakliga handlingen som nu är Jockes triumf finns i bild i Gömdabloggen den 10 mars 2009 och framåt. http://gomdabloggen.blogspot.se/2009/03/ar-asylpappret-akta.html

Den 22 februari publicerade jag dessutom en översättning
http://gomdabloggen.blogspot.se/2009/02/mias-asyl.html

- Den 26:e handlingen, som är undertecknad av Elisabeth Hermon, är en förfalskning. Den har med all säkerhet Mia skrivit själv på Elisabeths skrivmaskin. Någon vill att Elisabeth ska bekräfta det. Det gjorde hon emellertid redan i februari 2009 vilket säkert också står i Gömdabloggen.
http://gomdabloggen.blogspot.se/2009/02/brevet-fran-hermon-bland-mias-ar-en.html


Sorry men...
Jag vill inte hälla smolk i bägaren men... Jockes fantastiska gräv är gammal skåpmat.
Skåpmat som Leroy, Cuben och många andra av kommentatorerna som jublar nu faktiskt borde komma ihåg. De var ju med och kommenterade redan då.

Jag tycker däremot att det är bra att folk gräver. Det finns en hel del information att jaga fram om Mia och Gömda. Det är däremot helt onödigt och riktigt jävla tarvligt att skriva hörsägen om Sara som redan är så grymt utnyttjad av alla från Liza Marklund till ett antal bokförlag som tjänat storkovan på hennes livshistoria. För det ska man ha hennes tillstånd. Det har jag men det har inte Jocke.

Jag håller däremot med om att alla som har utnyttjat Sara bör ta sitt ansvar och kompensera henne för för det. Frågan är hur man kompenserar ett liv. Det var väldigt, väldigt illa gjort av allihop!

Och Mias pappa ni vet, han som var döende och som hon satt i Aftonbladets TV i februari 2009 och snörvlade ohejdat om - han som hon inte kunde besöka på hans dödsbädd på grund av mig och min bok.

Undrar ni hur det gick?

Jodå, han lever fortfarande i Oxelösund och verkar vara pigg.
Så sent som i fredags var han på stadens badhus och tog sig en simtur.

32 kommentarer:

  1. Äh, det slog runt för "journalesten" Daddy när du fick cred av Tonchi Percan, vilken Daddy i en annan blogg därför upprört kallade pajasjournalist!

    Pajasjournalist? En del definierar sig själva bra i sina ljusa stunder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att Tonchi skriver sanningen om IC eller?
      I vilken blogg skriver han det.
      Jag tycker att Jocke är fantastiskt. Hoppas han ger sig på Palmemordet, som sagt.
      Och varför inte mordet på John F Kennedy.
      Dag Hammarskölds död är också på tapeten.
      Det finns mao gott om fall för en äkta journalest.

      Radera
  2. Tyckte väl att jag redan läst dokumenten.

    På Måndag kommer en ny kioskvältare som tar upp jämställdhet en bok som tydligen enligt författaren kan komma att förändra mångas syn på jämställdhet, fint med lite ödmjukhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inter för att jag förstår vad du menar men...
      Det är väl bara att hålla med.

      Radera
  3. Enligt uppgift från initierad källa så innehäll Aftonbladets 19 kronors plusbilaga inte samtliga dessa dokument. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte, men det skadar inte oavsett med en påminnelse.

    Och det där med din planhalva är fel. Det är du som är på min, men det kommer du aldrig att förstå.

    Det jag och GW talade om har ingenting med varken Gömda eller "din planhalva" att göra. Så oroa dig inte för det du. Jag vill inte på något sätt göra dig besviken men solsystemet snurrar inte kring dig vet du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din initierade källa har fel, Jocke.
      Det inser du antagligen.
      Lektion 1A - Man kollar sånt innan man skriver.
      Han/hon är inte initierad alls. Han/hon ljuger, vill dig illa eller är korkad.

      Du har publicerat exakt samma 26 sidor som AB sålde. Varken mer eller mindre. Det är till och med AB som har gjort de svarta, nödvändiga överstrykningarna. Jag har kontrollerat varenda sida och är helt säker.
      Lektion 2A - Gräv är farligt. Har man fel så gör man bort sig. Det är skämskudden på direkt. Den här fadäsen är ju allvarligare än när du anklagade tv-stjärnan Malin Gramer för att vara ditt hatobjekt Mallan eller mig (och alla andra) för att vara HJ och Lena (och alla andra) för att vara darkmore eller vad han hette.
      För att bara nämna några av dina jättegrodor. Tänk dig för nästa gång!

      Men åter till Gömda.
      Den viktigaste handlingen är som du själv kan se avbildad i min blogg redan för 3,5 år sedan: http://gomdabloggen.blogspot.se/2009/02/mias-vardelosa.html

      Jag håller däremot med dig om att det var en kul påminnelse. Men det är en repris och kan aldrig kallas vare sig gräv eller avslöjande.

      Det där med planhalva kan man ju diskutera. Var det du eller jag som var förmål för bombardemanget i samband med 19-kronorsbunten? Jag tror faktiskt inte att det var du.
      Lektion 3A - Man håller sig till ämnet. Inga utsvävningar.
      Jag diskuterar sakfrågan = böckerna som lästs av miljoner grundlurade människor. De har allmänintresse.
      Du diskuterar din vårdnadstvist vilken för de allra flesta på sin höjd är allmänmänskligt intressant.

      Så jag förstår precis vad du menar.
      Du vill använda Gömda-Mia för dina egna syften. För att inte tala om hur du nu också har utnyttjat Sara. Du skyr liksom inga medel när du drar paralleller för att visa hur synd det är om dig.
      Lektion 4A - Skriv aldrig i egen sak.

      Skäms du inte åtminstone lite över att du använder dig av Saras liv precis som Liza Marklund & Co gjort det. För dina egna syften. Hur kan du göra så? Jag VET att du inte har en aning om var Sara befinner sig. Du vet inte vad som händer i hennes liv och inte hur hon har det. Du har dessutom lovat låta bli att skriva om henne. Hur kan du svika henne då?

      Vilken tur att det var något annat du talade med GW om. Det hade ju blivit jäkligt pinsamt annars. Då kan vi andra lugnt avvakta medan du jobbar på mot din guldspadenominering. Jag önskar dig lycka till.

      Jo det var så sant!
      Det är naturligtvis runt dig solsystemet kretsar. Det har aldrig varit frågan om annat.
      Himla tur tycker vi som står med fötterna på jorden!

      Radera
  4. Daddy har förmodligen fått order från USA-baserad pappaunderstödskälla att upphöra med det tidigare "försvaret" av Assange och istället koncentrera sig på huvudfienden Monica. "Pajasjournalist" luftades i en kommenar av journalesten i Cattas såpbubbla, om hon nu inte har hunnit radera det.
    Verkar vara kris på sina håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:10,
      Vilket meningslöst ordbajsande.
      Kris är det i Syrien, bombar sina egna barn!
      http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article15478866.ab

      / Jo tjena

      Radera
    2. Problemet med papprättsnissarna som fick lite välmotiverad kritik i Tonchis text är att de är så förbannat lättkränkta. De jobbar på sina hämndaktioner dygnet runt, gapar och skriker och tål ingen kritik alls för egen del.
      Låt dem hållas!
      En vacker dag har de skrikit sig hesa.

      Radera
    3. tan att orka kolla (detta är inget gräv) så anar jag under vilket inlägg hos Catta han skrev det.

      Härom dagen satt jag nämligen och läste i hennes blogg om hur trött hon är på folk som framhäver sig själva och allt vad det var.
      - Varför sitter hon och skriver så där om sig själv, tänkte jag. Jag tyckte och tycker nog fortfarande att vartenda ord stämmer in på henne själv.

      Men det är ju inget fel i och för sig. Sedan kom jag på att det nog var mig hon menade. Jag fick ett gott skratt faktiskt.
      Där under ligger säkert kommentaren.

      Pajasjournalist. Den som sa´t han var´t. Men han är ju inte ens journalist. Återstår bara pajas. Varför ber han inte att få skriva i IC:s nya blaska. Där skulle han kanske platsa. Har han tur kan han kanske få betalt också.

      Radera
  5. Ett gott råd, Daddy, lägg av. De flesta av oss har redan läst alla dina visade dokument, antingen hos Aftonbladet eller hos Monicas Gömdablogg.
    För att försöka "stjäla blixten" (som de gamble grekerna sa) bör man nog ha bättre på händerna än vad du haft i det här fallet.
    Något om Dag Hammarskjölds död istället? Eller om galenpannan Yakida?

    / Alexis

    SvaraRadera
  6. Desperat försök av Jo tjena 18:10 att skifta fokus till Syrien. Fetknoppen himself?

    "Se Sundbyberg och sedan..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet.
      Jag tycker lite synd om honom.
      Han har inga kompisar.

      Radera
    2. Måste man inte vara snäll för att få kompisar?

      Radera
    3. Jo, det måste man. Men nu har han gjort bort sig och kommer inte in mer.

      Radera
  7. Det verkliga återstående scoopet i fallet Mias Asyl är om det rörande asylen finns något brev/mail från dåvarande riksdagsledamoten/Justitieministern Bodström till Judge Roy Behan (förlåt Judge Donn Livingstone) i USA och om någon i så fall kunde få fram detta.
    Kanske något för Daddy om han vill få solen att kretsa över honom igen!
    GW kanske kan hjälpa till?

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodström kan du glömma. Mia var rasande på honom för att han inte "förstod" henne och hennes situation. Det var någon annan. Och det är gjort i hemligehet. Officiellt är det inte gjort alls.

      Radera
  8. Okej, då var det någon annan. Vem?
    Pinkertondetektiven Charlie Siringo kanske kan få fram det...

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon med vilken Liza M åtminstone då hade väldigt gott förhållande med.
      Luis säljer uppgiften till högstbjudande. Det kan du hälsa Jocke. Där finns en chans...

      Radera
  9. Har Daddy verkligen tid med sitt journalestande? Han är ju världskändis nu ju. Filmmusiken som skulle släppa alla fördämningar, vart tog den vägen? Eller står han fortfarande på något sunkigt knarkartorg och ylar mediokert? Ja herregud vad den syltryggen är pinsam.

    För övrig kan jag presentera LGW för dig Jocke... Han är en ständig uppvaktande stofil som jag tycker är mer söt än som min tilltänkta. Men fin är han, det är han.. En riktig man dessutom. Om du nu vet vad det är Jockeboy!

    Nu ser vi fram emot nästa stulna/missförstådda scoop.

    För övrigt tycker jag Tonch satte ord på det många tyckt länge om dig Monica. Du är allt i intigritet som inte "kränkta vita mäns klubb inte är".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det var snällt sagt.
      Jag beundrar faktiskt Tonchi för det här. Han smickrar ingen. Han är sann. Och har en enastående kapacitet. Särskilt i fråga om gräv.

      Jag förstår faktiskt inte varför så många absolut vill vara journalister.
      Det är ingen mänsklig rättighet!
      Det är hårt jobb. Utbildning är av underordnad betydelse mer än att det ger en titel. Utan formell utbildning måste man kunna försörja sig på jobbet - och inte med paypal - för att kunna kalla sig reporter, journalist eller redaktör. En avbruten utbildning på några månader och inga artiklar publicerade (insändare räknas inte) ger inget yrke. Vad är det för kostigt med det? Ingen som inte lägger ner rör envisas med att kalla sig rörmokare. Och ingen som inte kör buss kallar sig busschaufför.

      Den förste journalest jag kom i kontakt med var ölburkssamlare och byggnadsarbetare. Han skrev en fotostatkopierad "tidning" för likasinnade ölburkssamlare i 25 år - och lyckades ta sig in i journalistförbundet på det när han blev av med byggjobbet. Det var en skandal förstås.
      Han brukade göra egna knäck med foto och allt och lämna in till oss på lokaltidningens redaktion. Hans fru hade dött i cancer så vi tyckte ju synd om honom också. Jag skrev till och med en artikel i en veckotidning om hans sorg efter frun.

      Då och då tog vi emot hans bilder och, om det gick, rewritade hans texter som utfyllnadsmaterial förutsatt att de var korta. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur mycket gratismaterial från den här sortens personer som väller in till en redaktion och hur många som ringer och vill jobba gratis. Ölburkssamlaren blev emellertid allt mer irriterande. I synnerhet som han blev arg när vi ändrade i eller refucerade hans alster. Han fick aldrig några uppdrag och inget betalt. Allt han gjorde var på eget initiativ och utan betalning.

      En dag sa jag:
      - Om du nu absolut vill vara journalist, varför tar du inte en kvällskurs på Poppius så du lär dig grunderna om ingress och brödtext, hur man disponerar en nyhet, gör ett reportage och hanterar när, var, hur, vem och varför. Gör det så kan vi nog släppa in dig mer.

      Han blev så förbannad att han var min fiende tills han dog. Så jag vet hur känsligt det är. Men jag kan definitivt inte förstå det. Vad är det för märkvärdigt med att vara journalist?

      Jocke har stor talang. Om han fick en chans att praoa (eller vad det heter) på sin lokaltidning eller någon annanstans skulle han kunna lära sig jobbet och bli riktigt bra. Men först måste han sluta skriva om sig själv. Ingen journalist skriver i egen sak.
      En journalist skriver om "hålet i gatan" - sånt som är av intresse för andra.
      Jockes kacklande beundrarskara med mamma i täten är hans största hinder.

      Jag hoppas verkligen på den där filmmusiken för hans del. Så vi får lugn och ro någon gång. Men det är inte lätt i stora vida världen. Man blir oftast blåst på konfekten. Och ingen framgång är en framgång förrän den faktiskt är en framgång.



      Radera
  10. Du har nog rätt, Husmor (Jocke påstår att du är min husmor). Skrivandet har nog förlett mången bort från en lovande bana som grovsnickare, busschaufför eller ölburkssamlare.

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så.
      Det ser man ju på Idol och X-faktor och allt vad de heter också. Där kommer folk som inte ens kan kraxa och tror att de ska kunna bli popidoler. Det måste vara samma sorts mekanismer.
      Och jag fattar det som sagt inte. Så jäkla hårt som alla frilansare måste jobba. Det är egentligen ingenting att stå efter.
      Och när man nu faktiskt har talang, varför gör man ingenting åt det?

      Jag är gärna din husmor, Alexis. Frågan är vad Lena säger om det... :-)
      Daddys läser jag inte. De har mig som favoritgnällobjekt. Det visar hur fattiga de är.

      Radera
  11. Nå, Lena är min riktiga Husmor då hon sköter en sådans uppgifter: planering av matlagning, städning och inhandling av varor medan jag är Personal och utför de vid morgonuppställningen anbefallda åtgärderna medan hon läser litteratur (misstänker att hon blivit en förskräcklig Feminist!)

    Betr. ämnet journalism:
    Den ende journalisten för mig är O.Henry (eg Sidney Porter), en aktad medlem av Dryckfrihetssällskapet vars novell "The last of the troubadors" jag en gång översatte till svenska.

    / Alexis

    SvaraRadera
  12. Ooops... skall vara Troubadours inte "Troubadors" i kommentaren ovan. Innan Engelskläraret hinner påpeka det!

    / Alexis

    SvaraRadera
  13. Ett tips till Jocke i hans grävande kan väl vara att LIZA MARKLUND i augusti 2008, några månader innan avslöjandena om ASYL/GÖMDA men också strax innan det avslöjades att hon skaffat sig en litterär agent, dömd för kvinnomisshandel, i EXPRESSEN skrev en krönika i total avsaknad av såväl intellektuell hederlighet som journalistisk integritet. Hon skrev den alltså som en gentjänst till en kompis, en ohederlig och obegåvad polis som p g a mångfald (och enfald) befordrats till brottsutredare. Och den dom Marklund refererar utdelades i affekt av en domare som inte klarade av att inse att han hade fel."Nästa gång jag ser dig sätter jag dig i fängelse !"


    LIZA MARKLUND HÅNAR BROTTSOFFER närhelst hon känner för det !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tjena,
      Vad gäller uselt uppförande står DU i en klass för sig och ska inte yttra dig.

      Radera
    2. Det där var väl ändå en smula i hårdaste laget för en känslig person ...

      Radera
    3. Han fortsätter skriva om dig, Ver.
      Jag vill inte ha det i min blogg. Det hamnar därför i skräpposten.

      Ämnet här är Joakim Rahmstedts fantastiska gräv.

      Radera
  14. Joakim Ramstedt gör vissa medgivanden när nicket "Frågande" undrar över varför han kopierat andras material och låter sina läsare tro att det är hans eget `scoop´.

    Joakim svarar:
    "Någon stöld rör det sig inte om, snarare ett ärligt misstag.
    Du kanske själv har gjort ett sådant någon gång? I så fall vet du vad jag talar om. Men jag tvivlar iofs på att det i ditt fall hjälper att bedyra mina ärliga avsikter.""

    Ärliga avsikter?? Kyss mig i arslet!!
    Det finns inga förmildrande omständigheter i psykopatiska gräv där oskyldiga människor hängs ut. Det finns ingen ursäkt såsom "ärliga avsikter" när man knycker andras material och tillskriver dem sig själv. Det finns ingen ursäkt för att utnyttja andra människors tragedier i egoistiskt syfte i för sin egen vårdnadstvist.

    Jag håller med Frågande om att Joakim är ett ruttet kräk som inte förmår lära sig bättre för solen kretsar kring honom och inget annat är viktigt. Tur att hans dotter som behöver ansvarstagande vuxna slipper lastas av hans oförmågor. Det behöver inget barn, de behöver föräldrar som sätter deras behov först, inte sina egna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ord och inga visor det, William.
      Tyvärr är det sant också.
      Så här ser dessvärre alla hans avslöjanden ut.
      Han borde ägna sig åt annat.
      Musik till exempel. Där han faktiskt har en chans.
      Men det är väl för mycket begärt, antar jag.

      Radera