onsdag 12 september 2012

Tonchi Percan, en av få som verkligen har förstått...

"Dispatch International – ett oanständigt projekt"

"Dispatch International – ett oanständigt projekt"

Publicerad idag, 14:562 kommentarer

Debatt i Dagens Media

Ingrid Carlqvist islamistkritiska projekt Dispatch International verar vara lika utsiktslöst som hennes tidigare krig mot feminismen, skriver journalisten Tonchi Percan.

Tonchi Percan
Tonchi Percan
Jag skulle vara nyfiken på en tidning som uteslutande handlade om islam. Om dess utmaningar och tillkortakommanden. Att bli prenumerant på den nystartade islamkritiska tidningen Dispatch International är inte att tänka på. Det är i grunden ett oanständigt projekt.

Alexander Bengtsson från stiftelsen Expo klassar tidningen som antimuslimsk och med rasistisk klang i botten.

Facebook-gruppen Dispatch International är en bra illustration på att chefredaktören Ingrid Carlqvist gått över anständighetens gräns. Förhoppningen är att det i sig kan påskynda tidningens oundvikliga fall.

Carlqvist “kidnappar” gräddan av den svenska opinionsbildande eliten som sina anhängare. Göran Lambertz, Dilsa Demirbag-Sten, Johanne Hilderbrandt, Rolf van der Brink påstås stödja hennes tidning på Facebook.

Hur kan Carlqvist ens komma på tanken att placera debattören Dilsa Demirbag- Sten i ett sammanhang som är främlingsfientligt? Visserligen är Demirbag-Sten islamkritisk men hon hatar inte muslimer. Demirbag-Sten är övertygad liberal och är barn till invandrare.

Ingrid Carlqvist däremot betraktar sig som medlem av en befrielserörelse som ska se till att våra barnbarn inte växer upp i ett kalifat som styrs med hjälp av sharialagar.

Det är en åsikt som delas även av Anders Breivik. Att muslimerna har snart tagit över. Att ansluta folk till sin grupp som Carlqvist gör och tilldela dem en extremistisk roll på Facebook är minst sagt fräckt.

Men det förvånar mig inte att Ingrid Carlqvist saknar förmåga att se konsekvenserna av sina handlingar. Jag har sett henne agera i stridens hetta när hon slogs mot feminismen som i hennes ögon är lika ond som nazismen eller kommunismen.

Jag lärde känna Ingrid Carlqvist när hon trodde att statsfeminismen var på fallrepet. Carlqvist och flera män ur papparörelsen omfamnade journalisten Monica Antonsson som avslöjade att Liza Marklunds storyn om Mia i böckerna Gömda och Asyl var till stora delar påhittad.

Jag bevakade avslöjandet för Mediernas räkning i P1. För Carlqvist och papparörelsen var Liza Marklund symbolen den förhatliga statsfeminismen. Med drottningen Marklund avsatt från tronen var det bara en tidsfråga innan statsfeminismen skulle förpassas till den historiska sophögen.

Författaren Monica Antonsson förstod snabbt att hennes fanclub hade tagits över av rättshaverister. Visserligen hade Liza Marklund hittat på i sina böcker om Mia men Monica Antonsson var inte med på noterna att även gå i krig mot feminismen. Antonsson var ensamstående mamma när hennes barn växte upp och för hennes del är jämställdhet en viktig fråga.

Ingrid Carlqvist kunde inte hitta stöd hos något av de etablerade riksdagspartierna för sitt krig mot feminismen. Lika utsiktslöst verkar hennes projekt Dispatch International vara. Att enbart hacka på en annan religion och på människor som tror på en annan Gud är inte anständigt helt enkelt.

Av: Tonchi Percan

***

 Tack Tonchi,

Jag visste inte att du skulle skriva detta. Det kom som en total överraskning. Journalisten Susanne Backman ringde och skvallrade. För andra gången förvånar du mig, Tonchi. Första gången var i samband med Gömdaskandalen. Du skulle intervjua mig för Medierna i P1, trodde att jag hade en skruv lös och ändrade uppfattning. Du insåg omfattningen av avslöjandet av Gömda och grävde själv fram en hel del. (Har jag tur får jag kanske den där kopian du vet någon gång...)

Idag inser jag att du förstod det här också. Det har inte många gjort. Det var inte så att jag ändrade åsikt. Jag var bara ute efter att avslöja ett bedrägeri. Ingenting annat. Och definitivt ingenting som har med kön att göra. När papparättsnissarna gick för långt insåg jag att jag var utnyttjad. Om detta kan man säga mycket men det har jag redan gjort på Newsmill så jag nöjer mig med:
Tack Tonchi. Jag är imponerad och rörd.    

***

Ingrid Carlqvist lanserar "islamkritisk" tidning.
Avpixlat: "Carlqvist försöker värva våra skribenter"
Nyhlén, van den Brink och Peczynski stödjer "islamkritisk tidning ovetandes

37 kommentarer:

  1. Bra där Tonchi!
    Ingrid borde verkligen skämmas på alla sätt och vis!
    Så som hon gjort är mer än fräckt. Det är i alla högsta grad oanständig !

    SvaraRadera
  2. IC har faktiskt sagt till mig att hon hade gett upp sin kamp när min bok kom. Då fick hon ny fart, startade sin blogg och började kriga mot feminismen. Men vad det var för kamp berättade hon inte. Hon var trevlig, i ansvarsposition på publicistklubben i Malmö och välvilligt omtalad av kollegor i min bransch. Så vad skulle jag tro? Intet ont anande gick jag - med min, enligt Lena, så dåliga puckoradar - rakt i fällan. En tid. När kvinnohatare, pappanissar och pedofilkramare började göra sig gällande i hennes blogg stod jag inte ut längre.
    IC har själv skrivit det mest otroliga, att småbarn inte far illa av sexuella övergrepp förrän omvärlden börjar oja sig. Och hennes polare, Tommy Jonsson på mansjouren i Uppsala, skrev att det var helt okej för vuxna män att penetrera 8 månaders bebisar. De går inte sönder, skrev han. Vi var många som ville spy då. Och att ta avstånd var absolut självklart.
    Så nej,
    Jag har aldrig givit avkall på mina åsikter och min rättskänsla.
    De står fast och kommer alltid att göra det hur mycket skit John Johansson född Rogberg alias Yakida än skriver om mig.

    Usch! Vilket obehagligt ämne...

    SvaraRadera
  3. Usch en sån förfärlig människa, eller människor du fått stå ut. Nåväl vi får hoppas dom gräver sina egna gravar.

    SvaraRadera
  4. Hon är polare med Tomas Qvick också, kom jag att tänka på. Oavsett om han är mördare eller inte eller om han är ett offer för rättvisan så ville han det själv, har försökt mörda och är sadistisk pedofil. Hur f-n kan man vara kompis med en sådan?
    - Vi är många som hoppas att du snart ska bli fri, skrev hon till honom för en tid sedan.

    SvaraRadera
  5. "Hur kan Carlqvist ens komma på tanken att placera debattören Dilsa Demirbag- Sten i ett sammanhang som är främlingsfientligt? Visserligen är Demirbag-Sten islamkritisk men hon hatar inte muslimer. Demirbag-Sten är övertygad liberal och är barn till invandrare."

    Demirbag-Sten har f ö i dagens DN en kolumn med titeln "Låt inte religion med maktanspråk gömma sig" och där slår hon ner på ALLA pretentiösa s k troende (de anser sig snarare veta bäst). Annars brukar författaren Lena Andersson vara den som skriver mest och bäst i DN om religiösa inkonsekvenseer och tillkortakommanden.

    SvaraRadera
  6. Monica
    Tonchi Percan klär i ord exakt vad jag också tycker. Mycket bra och välinitierad analys som jag till fullo delar.
    Stå på dig!
    Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Björn,
      Det var länge sedan. Haft semester? Gjort nåt kul?

      Radera
  7. Jag förstår inte varför IC inte konverterar till politisk islam.
    Då får hon samtidigt (också då)en patriakal gud, massor av "mustiga" kvinnoföraktande män omkring sig och extrem antifeminism på köpet.
    Jag ser alla dessa antifeminister som ultrapolitiska smygmuslimer, fast dom begriper inte själva att dom är det.

    SvaraRadera
  8. Från en insatt källa kan det meddelas att Liza Marklund nu lägger sin hjältinna Annika Bengtsson på hyllan. Oklart hur länge. Hon har med andra ord flyttat sina karaktärer från vinden till hyllan. Kan bero på ålder. Jobbigt att klättra upp på vinden jämt och ständigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket osökt ger mig tillfälle att deklarera mitt absoluta ointresse för hennes person.
      Jag var:
      1) enbart intresserad av att avslöja hennes lögner och bedrägerier i Gömda och Asyl.
      Jag fick:
      2) efter bästa förmåga försöka värja mig mot hennes ojusta anfall anförda av en inhyrd PR-nisse och affärsvänner som Guillou, TV4, Expressen och Aftonbladet. Det gick förstås inte men det är klart bevisat att hon blåljög och jag hade rätt. Jag tycker för övrigt också att
      3) hon för skams skull ska ersätta dem som drabbades av hennes lögner och då framför allt Mias dotter Sara och hennes pappa Osama som förlorade varandra och Sara för övrigt hela sitt liv. Allt annat är oförlåtligt. Hon handlar som hon har samvete till och får försvara sig, om hon kan, hos Sankte Per.

      Jag har inget som helst intresse av Liza Marklund och hennes övriga verksamhet.

      Radera
  9. Poängen var att tack vare din bok så har hon mist många av sina läsare! Och det är väldig sorligt och tragiskt för Sara och hennes pappa. Liza Marklund har förstört deras liv. Men din bok har gett Osama upprättelse och avslöjat Marklund. Gott så! Sen får vi alla hålla tummarna för Sara och att hon så snart som möjligt för leva ett bra liv.

    SvaraRadera
  10. "Tommy Jonsson på mansjouren i Uppsala, skrev att det var helt okej för vuxna män att penetrera 8 månaders bebisar."

    Han har ALDRIG sagt detta. Du ljuger - igen !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer Rogberg.
      Han skrev.
      Så här för att vara exakt:

      "Men en 8 månaders baby kan man väl skada i öppningen inte ända in till livmodern? Såvida man inte använder något annat än penisen. Jag har i alla fall inte hört något liknande under de senaste 25 åren. Det vore kul att höra Max Scharnbersg åsikt."

      "Om nu barnet inte blivit traumatiserat utan upplevt den sexuella stimulansen som skönt. Är det inte bra?"

      "Är det inte bra att barnet upplevt njutning och kanske får en orgasm?"

      Värre kan det knappast bli!

      Radera
    2. Usch! Jäkligt avslöjande alltså!

      Radera
    3. Äh, Rogberg och Tommy J är ju också kända för att vara "listiga"...

      Radera
    4. Det får vara som det vill med det.
      Jag ser helst att vi slipper dem här.

      Radera
  11. Hur som helst, framgångarna för MARKLUND bara fortsätter. Nu kan man se att hon har tagit guld i OS, dock varken i de riktiga spelen eller i PARALYMPICS utan i THE SCOTTISH READING RELAY med sin bok Sprängaren. Över 300 personer påstås ha röstat. Tävlingen arrangeras av organisationen Fife och årets tema var givetvis OS.

    SvaraRadera
  12. Vi feminister blir ofta kritiserade för att vara "invandrarvänliga" och vi anklagas för att vara orsak till, som rasister vill framställa det, massinvandringen.

    Jag skulle bara vilja förklara detta, för de människor som inte har funderat så mycket över detta.

    Feminister vänder sig emot all form av rasism. Främst könsrasism som män bedriver mot kvinnor. Hur skulle feminister då kunna se på andra människor på vårt jordklot som "de andra", de mindre värda och anse att dessa människor inte diskrimineras pga ras, när vi samtidigt vänder oss mot att kvinnor diskrimineras pga kön? Det är exakt samma fenomen (könsrasism och rasrasism) och att som feminist driva hatpropaganda mot människor, bara pga att de är födda i andra länder strider mot hela vår ideologi - vi gillar inte själva att bli hatade och förtryckta av män, pga att vi är kvinnor. Hyckleriet hade varit totalt om vi hade ställt oss på rassars sida och fördömt, diskriminerat och förtryckt "de andra" - de som inte ser ut som vi, eller som inte är födda i samma land som vi.

    För övrigt så måste människor inse att jorden tillhör oss alla. Det är inte västerländska, vita män som har ensamrätt på vårt jordklot och som ensamma skall få fatta beslut om den. Den rätten har vita män tyvärr tagit sig, på bekostnad av alla oss andra.

    En annan sak som är viktig att påpeka, är att vi feminister vänder oss emot det patriarkala samhället/världen och könsmaktsordningen där bara män styr världen och där bara män är norm. I ett feministiskt samhälle, tillåts alltså inte patriarkala män, att få ensamt utrymme och tolkningsföreträde. Utrymmet består inte sällan, bl.a i mäns sätt att bedriva olika religioner och livsåskådningar, som inte är förenliga med de mänskliga rättigheterna. Kristendomen är precis lika farlig som islam, i det avseendet.

    I en feministisk värld, tillåts både kvinnor, män, iranier, muslimer, kristna och svenskar att yttra sig om hur vår gemensamma värld skall se ut. I ett Sverige, där både kvinnor och män får komma till tals och tilldelas lika mycket makt, finns inte helt enkelt inte utrymme för muslimska män att verka för en religion som kränker människors rättigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "könsrasism och rasrasism".

      Rasrasism känns som ett nytt uttryck. Etnisk rasism kanske är vad noboytoy menar. Själv brukar jag säga att klasskamp, könskamp och etnisk kamp är företeelser som präglar vår omvärld och som vi alla måste ta ställning till på ett eller annat sätt och det gäller även att kunna se att dessa processer pågår parallellt.

      "Kristendomen är precis lika farlig som islam, i det avseendet."

      Men känns det ändå inte som att kristendomen i allmänhet och svenska kyrkan i synnerhet har hunnit komma bra mycket längre på väg från sina urkunder ? Sedan tyckte jag i och för sig mig höra en siffra på hur löjligt liten andel som världens muslimer som just nu var ute och skrek sig hesa på gator och torg över en film de inte har sett. Men är ändå inte vissa religioner betydligt mera otidsenliga än andra ?

      Radera
    2. Ursäkta min dåliga svenska, Ver. Tydligen var den tydlig nog för att du ändå skulle förstå vad jag syftar på?

      Jag skulle sammafatta det hela som att samtliga religioner som alla har skapats av män, är farliga pga att de inte efterlever vissa människors mänskliga rättigheter. Mest tydligt är den könsrasism som alla religioner bedriver mot kvinnor.

      Radera
    3. Jag instämmer i att klasskamp, könskamp och rasrasim (jävlas med språkläraren Ver;)) går hand i hand. Jag vill mena, att när den patriarkala världen störtas, så kommer mycket av detta att bli, så att säga, självsanerande.

      Jag vågar påstå att samtliga av de största religionerna kränker de mänskliga rättigheterna, var och en på olika sätt. Det gemensamma för dem alla är sexualbrotten mot barn och kvinnor samt diskrimineringen, förtrycket, osynliggörandet och det väldiga hatet mot Kvinnan, Livets Moder.

      Radera
    4. Rätta mig gärna om jag har fel, noboytoy, men visst är du en sekulär särartsfeminist.
      Eller ?

      Radera
    5. Ver: jag har mycket svårt att tro, att du är intresserad av att veta någonting om mig öht, annat än av illvilja, möjligen? Om det är ligg du är ute efter, så finns det lättare objekt.

      Radera
    6. Jag skall försöka glömma de där sista tarvligheterna, noboytoy. Men om man läser vad du skriver och vad andra skriver om det du skriver börjar man att fundera. Och jag är ganska mycket för att analysera saker och ting (och människor) även om det oftast tar lång tid för mig att komma fram till de rätta slutsatserna. Men jag brukar ha rätt till slut.

      Radera
    7. Tagga ner nu Verutschkow.
      Inse att du fick det svar du bad om.
      Byt samtalsämne.

      Radera
    8. Ver: jag tolkar det då som att du har läst vad jag har skrivit, lagt till vad andra människor, främmande för oss båda, har skrivit om mig på nätet och att du därefter, drar din slutats om mig?

      Samt att du alltid brukar ha rätt i dina slutsatser om andra människor, till och med de som du aldrig har träffat?

      Korrekt beskrivning av dig?, Ver..?

      Radera
    9. Noboytoy, jag har ju funderat en smula över dina bevekelsegrunder och din bakomliggande världsuppfattning, det måste jag medge. Och jag läser vad som skrives på Flashback,
      även befängda påståenden om mig själv.

      Och jag har ju faktiskt varit tvungen att utreda ett och annat själv i mitt tidigare liv, eftersom diverse myndigheter stundtals har varit synnerligen oförstående och avvisande.

      F ö kan sägas att jag en gång i tiden fick en väldigt bra beskrivning av hur jag just då
      uppfattades av omgivningen. Den var korrekt, men det var ändå bara halva sanningen, insåg jag så småningom. Jag tror alltså att man måste vara mottaglig för intryck och ständigt ha ett öppet sinne och inte tro att man sitter inne med hela sanningen. Kanske kan man dock i bästa fall ha kommit över delar av densamma.

      Radera
    10. Jag hade ingen aning om att du läser min blogg så flitigt, Ver? Har du läst alla inlägg, verkligen? Kanske hängt med från början?

      Du kan väl inte mena, på fullaste allvar, att du tar intryck av vad stjärtpojkarna och antifeministiska mans-skvallerklubben skriver om mig på flashback?? Du tror alltså att jag är en "galen pedofil och incestuös" kvinna som antastar min lillebror, 25?

      Då förstår jag iofs varför du tycker att du har behov av att analysera mig som person, muahahah!!

      Du säger att du tycker att människor måste ha ett öppet sinne och ingen skall tro att de sitter inne med hela sanningen? Minns dock att det var DU, inte jag, som yttrade orden:

      "Och jag är ganska mycket för att analysera saker och ting (och människor) även om det oftast tar lång tid för mig att komma fram till de rätta slutsatserna. Men jag brukar ha rätt till slut."

      Min högst oproffsiga analys, av det lilla jag har sett dig skriva på nätet, Ver, är att du verkar ha ett uppblåst ego samt att du, av någon anledning, verkar vara väldigt nyfiken på mig som person? Vad vill du?

      Inte ser du mig eller någon annan sitta och analysera i MA:s blogg, huruvida du tex är en religiös antifeminist eller feministisk ateist? Varför detta intresse för min person? Har du för lite att göra?


      Radera
    11. Är du medveten om att du skjuter mygg med kanoner, noboytoy ? Men läs gärna alla förtalssidor om undertecknad. Beakta sedan det gamla ordspråket "Tro bara hälften av det du ser och inget av det du hör!"

      Radera
  13. Anonym 06:50 ljuger. Tommy Jonsson har präntat ned exakt det som Monica Antonsson skriver. Jag har sett det med egna ögon. Ingrid Carlqvist har också skrivit att hon anser att barn inte tar skada av pedofilers våldtäkter.

    SvaraRadera
  14. Det sägs på en annan blogg att det kommer en bok ut som handlar om dej.
    Är det här något du vet om?
    Boken ska tydligen marknadsföras på bokmässan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte i en annan blogg, Rogberg. I din slaskblaska. Det har någon berättat för mig och den är något helt annat. Den kan aldrig få samma fina status som en blogg.

      Jag finner det hedrande att du har knåpat ihop så många sidor kvalificerat skitsnack om mig.
      Och jag vet att Lena tycker detsamma. Tänk, att du finner oss så intressanta. Det är ganska enastående egentligen.

      Och nu ska du till Göteborg och skämma ut dig också. Jag känner några som ska dit och har bett dem plåta dig. De grönklädda på Sahlgrenska är också förvarnade. De tar hand om dig med tvångströja och ambulanstransport så något boende behöver du inte boka.

      Själv stöttar jag dig med köp av ett exemplar. Du kan skicka det direkt till JK som också är förvarnade om dina förehavanden. Jag betalar.

      Eller du kanske har råd att skicka JK ett recensionsexemplar? Ja, det borde du väl ha. Du har ju fått två årslöner av Swedavia - som vi skattebetalare högst motvilligt tvingas vara med och betala. Så du kan gott bjuda på en bok. Recensionsexemplar ska vara gratis.

      Men säg för all del till om du inte har råd så kan jag stå för fiolerna den här gången.
      Jag har ju en fet faktura att driva in betalning för, som du vet.

      Underlätta för justitiekanslern genom att uppge diarienummer 3113-12-31, ab 12 och 3474-12-31, ab 3 som nu aktualiserats.

      Radera
  15. Ja, det är ingen måtta på vad de där kan vräka ur sig i sin feministhatiska pissandri.

    SvaraRadera
  16. Jag tror tyvärr att jag kan ha råkat radera en kommentar här.
    Skriv gärna igen i så fall.

    SvaraRadera
  17. Snart blir det Bokmässan nästa för mig och min personal. Vi åker i samlad tropp från Södertälje redan den 26:e och bor som vanligt på samma hotell som Guillou. Det är årets grej för oss. Såg din kommentar och har skrivit ut bilden. Lita på att det blir bilder om Fucken dyker upp!

    SvaraRadera