tisdagen den 18:e september 2012

Pär Ström får leva i välfärd i ett demokratiskt land som våra förfäder byggt. Det är ett fantastiskt privilegium som han till stor del är skyldig femimismen ett tack för.

En ständigt missnöjd offerkofta. Det är Pär Ström, denne gnällande surkart som har gjort kvinnohatet till lönsam födkrok. En slags karl som lever gott på allmosor från andra missnöjda män (läs: rättshaverister) och envisas med att med sina klagovisor göra sig hörd överallt i media. Varför i all världen släpper de fram eländet?

Jag gick förbi tv:n i morse och där satt han, intervjuad i nyhetsmorgon och med kränkt min hävdande att kvinnor inte alls har sämre lön än män för samma jobb. Det beror på att de jobbar mindre och väljer andra sorters jobb, sa han. Ursäkta att man kräks! Det gjorde uppenbarligen Tilde de Paula också för inslaget fick ett abrupt slut. Skribenten Kawa Zoleagary, som står bakom facebook-gruppen "Vita kränkta män" försökte förtjänstfullt bemöta galenskaperna men fick mycket begränsad tid på grund av Ströms illaluktande åsiktssvada. Men han är väl bra tv, antar jag. Det är alla pajaser. Rent förnuftsmässigt borde han förbigås med total tystnad.


Debatt:%20%C3%84r%20m%C3%A4n%20mer%20diskriminerade%20%C3%A4n%20kvinnor?

I boken Mansförbjudet skriver samhällsdebattören Per Ström att diskriminering mot kvinnor nästan inte existerar och att det istället är männen som är offren. Påståendet möts av skribenten Kawa Zoleagary i en debatt.


Så varför skriver jag om honom då? Tja, jag blev förbannad förstås och känner att jag måste säga ifrån trots att det göder honom. För det är tveklöst som en kommentatori ICA-kuriren  uttrycker saken:

"Om inte feministerna vore så hätska gentemot Ströms blogganden m.m, hade han stått utan framgång. Ström har mycket att tacka "radikalfeministerna" för. Utan dem skulle han inte ha något martyrskap."

Nu kallar jag mig inte för feminist förstås utan för humanist om man nu måste vara någon slags ist alls men ändå...

Pär Ström behöver inte ens radikalfeminister till sin hjälp. Även vanligt folk förstår att han är ute och cyklar. Dessutom sårar han människor och skadar samhället. Det finns ingenting konstruktivt i hans sjuka propaganda. Den söndrar och förstör och för inte det minsta positivt med sig. Allt medan han själv blir grinigare och grinigare.

Intervjun i Nyhetsmorgon handlade om en ny bok som Pär Ström har knåpat ihop, antagligen som vanligt på eget förlag - det som han driver med hjälp av två indoktrinerade kvinnor, mamman och den importerade frun. Osökt undrar man hur det går med de tre barnen. Driver de samma irrläror som sin far när de växer upp så är det bekymmersamt. En trist gubbe kan man i värsta fall överse med men inte en dito uppväxande generation. Kvinnor till förvildade män - och tvärtom - måste inse det och se till att barnen får sig hälsosammare åsikter till livs.

Så varför överhuvud taget försöka diskutera med karln? Kawa Zoleagary ska ha tack för att han försökte men är det ändå inte att kasta sin energi direkt i sjön. Pär Ström lever högt på sina vanföreställningar och de pappor som - säkert av goda skäl inte får umgås med sina barn - och icke att förglömma dessa mäns nya kvinnor som uppenbarligen saknar all form av insikt. Somliga utvecklas till rättshaverister och det är dem som bär fram Pär Ström. Tillsammans utgör de en liten klick avvikande personer som världen helst bör bortse från.

Pär Ström har självklart ingen anledning att släppa denna sin födkrok? Han lever gott på den. Men han är inte hälsosam. Förutom att han helt enkelt inte förmår ta till sig forskning och fakta så vill han inte heller. Då skulle han ju inte längre vara någon. Ingen skulle be honom vara med i tv som pajasdebattör. Världen rullar för honom tragiskt nog på ändå hur mycket Pär Ström än bildlikt talat lägger sig ner i fosterläge, skriker och sparkar som en bortskämd fyraåring. Man kan möjligen undra varför hans mamma inte tog tag i det när han var liten. Men det gick kanske inte. En person som så till den grad är självömkande och skriver konstiga böcker i uppenbart syfte att skada minst halva mänskligheten behöver kvalificerad hjälp.

En enkel googlig ger vid handen att ICA-kuriren av alla tidningar har haft den dåliga smaken att intervjua Pär Ström. Inte en kritisk fråga får han. För ovanlighetens skull är kommentarsfältet av större intresse än artikeln. Är Pär Ström Sveriges mest hatade man, undrar tidningen. Det tror jag inte men han aspirerar stenhårt på titeln och gör allt för att förtjäna den. Att kalla sig jämställdist är ett direkt hån mot mänskligheten och lika felaktigt som att moderaterna numera kallar sig det nya arbetarepartiet. Omvärlden kan gott kalla Pär Ström (m) och hans anhängare för Grinollar - jag är personligen överjävligt trött på alla gnällande papparättsnissar som hellre bråkar än försöker vara bra pappor - och hans irrlära vad exakt det är: rena rama rappakaljan.


 ICA-kuriren:
Är Pär Ström Sveriges just nu mest hatade man?
Han kallar sig jämställdist men hans kritik av feminismen väcker starka känslor.
Pär Ström beskriver feminismen som en slags kyrka, för helig att ifrågasättas. När han ändå gör det, blir han kölhalad som få i den svenska offentligheten. Kritiken går ut på att han är galen:
Läs, om ni måste, hela artikeln här.


Om Pär Ström
Namn Pär Rune Ström.
Ålder 52 år.
Bor Hus norr om Stockholm.
Familj Gift, tre barn.
Bakgrund Civilingenjör och företagare som gett ut ett antal på sanningen minst sagt slirande böcker.

***

Tycker du att jag var elak nu så har du helt rätt. Det har Pär Ström, som sagt, jobbat hårt för att göra sig förtjänt av. Alla som har koll på verkligheten borde reagera likadant, tycker jag. Han skändar både män och kvinnor. Och som alla lättkränkta män kommer han att slå tillbaka tiofalt - ivrigt påhejad av de lika lättkränkta papparättsnissarna. Någon jämställdhet är det liksom aldrig tal om från deras håll.

Jag råder dem alla att se den aktuella filmen om Olof Palme. Han hade civilkurage. Han var en man han.



Lyssna på detta!


35 kommentarer:

  1. What, har Pär en importerad fru? Varför är jag inte förvånad :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå kvinnoförakt...

      Radera
    2. Jag tolkar inte kommentaren som något förakt för kvinnan.
      Det är ett känt faktum att avvikande män - som inte klarar av en jämställd kvinna - ofta vänder sig till andra länder för att överhuvudtaget få en partner. Här i Sverige blir hon automatiskt beroende av honom och har ingenting att sätta emot om han exempelvis vill driva en åsikt. Jag säger inte att det är så i Pär Ströms fall men det är en vanlig företeelse.

      Radera
    3. @Anonym18 september 2012 14:14:
      Precis!

      Radera
    4. Pär:s fru heter Catharina(Fredrica Ingegerd)Ström.
      Lika svensk som du Monica.

      Han är 53 år och inte 52. För ordningens skull.

      Radera
  2. Hahahahaha
    Akta hjärtat Monica. Det är inte nyttigt att bli så där arg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen risk. Så arg är jag inte. Det är fjanten Ström inte värd.
      Förresten har det gått över nu.

      Radera
    2. Man blir onekligen rörd av Pärs medkänsla för de stackars männen männen i Afghanistan som "tvingas kriga".

      / Alexis

      Radera
    3. Visst är det rörande.
      Särskilt som det är män - och inte kvinnor - som skickar ut männen i kriget.
      Det är galenskapen som ska utrotas. Inte könen.

      Radera
  3. Säger bara BoD (Books on demand), dvs vem som helst kan ge ut en bok kostar vad jag förstår kostar det från 999:-.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ja. Och det är ju kul med exempelvis släktkrönikor som man ger familjen till jul. Annars inte. Den som vill ge ut en bok med hedern i behåll ser till att bli antagen av ett förlag. Annars är skämskudden given.

      Radera
    2. Exakt så inte alls fel att göra en egen bok och betala för den. Jag tycker dock att en riktig bok ska ges ut av ett förlag som tror att boken har något att ge andra som inte är släkt med författaren, åsiktsfränder eller liknande.

      En liten notering en massa personer som finns i Jobb och utvecklingsgarantins tredje fas skriver en förskräcklig massa böcker, flera tusen per år tror jag det är, det är livsberättelser och kokböcker, de trycks också upp on demand till självkostnadspris.

      Radera
    3. Till det ändamålet är det alldeles utmärkt.
      Rent generellt kan man konstatera att Print on Demand är en ren affärsidé som ska generera pengar till ägarna - alltså inte till författarna.
      Man kan också konstatera att dessa manus oftast har refuserats på riktiga förlag eller aldrig ens blivit lästa av ett sådant.
      Det är inget fel i det men det är hobbynivå och egentligen ett rätt fult utnyttjande av människors författardrömmar.

      Radera
    4. Monica klarade inte av att ge ut sin bok själv, utan vände sig till ett litet nytt förlag som hon sedan blev upp över öronen oense med. Nu är hon avundsjuk på Ström för att han klarar av att ge ut sin egen bok utan hjälp av något förlag som tar merparten av vinsten.

      Radera
    5. Nu är det ju väl känt hur det gick till.
      Förlaget visste att jag hade storyn. De kontaktade mig. Då var det enkelt för mig att säga ja. Boken hade med all sannolikhet inte blivit skriven annars.

      I dag vet jag att jag borde ha tackat nej.
      Åtminstone till det speciella förlaget. De var och är rakt igenom oärliga.
      Men det är en annan annan historia 11.09

      Radera
    6. Vad gäller det där med eget förlag så är det ingen dum idé rent ekonomiskt.
      Jag är ingen samhällsdebattör som driver och pådyvlar samhället kostiga ideologier - som Pär Ström, Pelle Bulling och Ingrid Carlqvist - så jag behöver inget eget förlag av det skälet.
      Det gör de.

      Radera
  4. Bra sammanfattning, MA - tack för den! Jag orkar inte läsa igenom hela artikeln, där Pär Ström intervjuas. Jag har nu ännu ett skäl att ange, till varför jag bojkottar ICA.

    Dock hann jag se rubriken om "feministerna som rasar" och jag måste än en gång bara påpeka det här med att män skiljer på kvinnor och feminister, men antifeministiska män retar sig på när feminister skiljer män, från antifeministiska män.

    Hade detta varit en artikel om uppretade män, som inte gillar feminister (läs: främst kvinnor men även män), så hade rubriken blivit "männen rasar" och inte "de antifeministiska männen rasar". Föreställ er rubriken i ICA-kuriren: "kvinnorna rasar" istället för "feministerna rasar"? Väldig skillnad, eller hur? Ingen man, inte ens Pär Ström vill väl att kvinnor skall rasa över män? Men när feminister, som de tror är något helt annat än kvinnor gör det, så blir det nästan lite kul för män.

    Man kan nästan tro att vissa människor tror att feminister inte oftast ÄR kvinnor..? Och män.

    SvaraRadera
  5. Pär Ström är egentligen ganska ointressant som person.
    Han totalt utan karisma, verkar allmänt sur och, tja, lite korkad.
    Men han piskar upp en lättretlig, kvinnohatande nätmobb.
    Det är ett problem.

    Dessutom finns pengar bakom honom. Han har kopplingar till en könsnervativ s k tankesmedja.
    Det finns alltså ett ekonomiskt intresse av att kvinnor inte får samma rättigheter utan att man sprider vilseledande propaganda. Detta ekonomiska intresse är givetvis, som alltid i historien, kopplat till ett ideologiskt nedvärderande av kvinnor.

    Till sist: Ströms idéer är direkt kopierade från amerikanska Men´s Right Movement.
    De visserligen försvenskade men i botten är det samma sätt att slå tillbaka mot kvinnors frihetskamp som även finns i USA. Frågan är varför det finns strukturer som så snabbt anammar tankegodset från USA just i Sverige.

    Tyvärr har ingen i media uppmärksammat Ströms ekonomiska stöd och tankegodset från USA.
    Det är bara i det sammanhanget han kan vara intressant. Inte som person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Han har kopplingar till en könsnervativ s k tankesmedja." skriver Shedlight.

      Världsmästaren i innantilläsning undrar om det är könsnormativ eller könskonservativ som avses.

      Radera
  6. Glömde skriva: Bra inlägg - särskilt titeln!

    SvaraRadera
  7. Vad är ni feminister så rädda för?
    Det finns ett par tre bloggar i Sverige, jag känner bara till Per Ströms och Pelle Billings, som motvikt mot hur många feministiska? Förutom att det varje dag skrivs i våra dagstidningar och
    visas inslag på SVT och TV4 om hur svårt det är för kvinnor.
    De här två tre bloggarna upplevs tydligen som ett stort hot av er.

    Vad Per Ström gör är att gnälla på samma sätt som feministerna och det kan ni tydligen inte ta.
    Men det är klart, han har oftast väldigt mycket mer på fötterna än vad ni feminister har.
    Och att han inte kan ta åt sig av forskning? Kul, feminister i allmänhet tar bara åt sig av feministisk/"genusforskning", som om man granskar den det minsta lilla faller som ett korthus.

    Jag har noll förståelse för feminister/politiker/debattörer som gång på gång för fram argument som
    dom MÅSTE veta är rena lögner, kraftiga förvanskningar och rena påhitt, och noll respekt.
    (Ett exempel, M-P Boethius gick för några år sen ut med att "Den största dödsorsaken för vuxna kvinnor i Europa är mansvåld". Något som vem som helst förstår, om man tänker efter en sekund, är helt åt h-e fel.)

    Men fortsätt gärna med lögnerna och den falska propagandan, fler och fler genomskådar er.
    Förhoppningsvis stoppar vi i Sverige också snart anslagen till "genusforskningen".
    Men då får vi förstås aldrig veta hur trumpeten är manligt kodad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen ny företeelse, att män över hela världen är rädda för jämställdhet mellan kvinnor och män och att gruppen män motarbetar kvinnorörelsen. Samma visa som på 1800-talet då antifeministiska män förde fram liknande patetiska argument mot kvinnorörelsen som idag, tex "manshatande, fula och feta feminister".

      Den manliga antifemismen är flera tusen år gammal, unken och förlegad. Dags att se framåt. Även för antifeministiska män.

      Radera
    2. Svenska medelålders kvinnor är tydligen rädda för starka män som Pär Ström.

      Radera
    3. Allvarligt.
      Ingen kan vara rädd för Pär Ström. Han är bara beklämmande och töntig.
      Farlig är däremot han irrlära som samlar rättshaverister omkring sig. Dem - i klump - har vi alla all anledning att vara rädda för.

      Radera
  8. Sammanställning från 2010. Detta skrämmer feminister.

    93% av intagna, i svenska fängelser, är män. Brå.

    Första oktober 2009, fanns 292 (5,32%) kvinnliga interner i landet. 5196 var män.
    10/6 2010 avtjänade 157 intagna på svenska fängelser livstidsstraff.
    4 var kvinnor. Kriminalvården.

    Av de våldsbrottsdömda år 2009, var 4% kvinnor och 96% män. Kriminalvården.

    Enligt FN utför män 34% av allt arbete i världen men 90% av inkomsterna tillfaller män.

    99% av världens samlade förmögenheter ägs av män. Sida

    Två tredjedelar av världens analfabeter är kvinnor. Se regeringskansliet.

    10% av världens parlamentariker är kvinnor. Se regeringskansliet.

    1/20 ministrar i världen är kvinnor. Se regeringskansliet.

    Andelen kvinnor i förhållande till män har, speciellt i Asien, sjunkit dramatiskt de senaste årtiondena. Enligt beräkning "saknas" ca 60 miljoner kvinnor i den världsdelen. Orsak: aborter av flickfoster, undernäring och överarbete bland kvinnor.

    I nästan vartannat anmält våldtäktsfall i Sverige har gärningsmannen inte förhörts. Istället har utredningen lagts ner. I nästan hälften av alla undersökta fall av våldtäkt mot vuxen och vålds-och sexbrott mot barn, har polisen inte ens förhört den misstänkte. Åklagarmyndigheten (2008)

    Unicef uppskattar att ca 2 miljoner barn är engagerade i prostitution. Män är klart överrepresenterade som köpare.

    Mer än 90% av världens vuxna prostituerade är kvinnor och återstående manliga, betjänar i huvudsak män. Man vet inte exakt hur många prostituerade det finns. Använder man Tyskland som "mall", där ca 400 000 prostituerade "betjänar" 1,2 miljoner män dagligen, så skulle man landa på en siffra på ca 30 miljoner prostituerade, världen över. Artikel i DN

    forts..

    SvaraRadera
  9. forts..

    WHO säger att mäns våld är det tredje största hotet mot kvinnors hälsa i världen idag.

    Varje år dödas mellan 1,5-3 miljoner flickor och kvinnor pga sitt kön. Det motsvarar en "Förintelse" vartannat till vart fjärde år, som hela världen blundar för. Det börjar med selektiva aborter och fortsätter genom livet med våld, hot och tvång som inskränker kvinnors rättigheter på alla plan. Våldet pågår i freds- och krigstid, i privatlivet och i det offentliga. Action Aid.

    60 miljoner flickor utsätts varje år för sexuella övergrepp i skolan, eller på väg till skolan. Action Aid.

    En av de vanligaste dödsorsakerna för kvinnor mellan 15-44 år i världen, är mäns våld. Detta ökar.

    FN:s befolkningsfond (UNFPA) menar att mäns våld mot kvinnor kan vara den mest utbredda och socialt accepterande kränkningen av de mänskliga rättigheterna.

    En tredjedel av världens kvinnor utsätts för allvarligt våld under sin levnad. De flesta gångerna sker övergreppen i deras egna hem och förövaren är en närstående man. Amnesty

    Under 90-talet ökade de polisanmälda misshandelsbrotten mot kvinnor i Sverige med 40% samtidigt som andelen åtal för samma brott minskade.

    Att betydligt fler än 100 000 kvinnor varje år utsätts för våld stöds i en studie av Brottsoffermyndigheten från 2001 (Slagen dam). Liknande siffror redovisas i de årliga undersökningar av levnadsförhållanden som görs av SCB!

    90% av alla våldshandlingar i världen begås av män. Amnesty.

    70% av kvinnliga mordoffer mördas av en manlig partner. Amnesty.

    En femtedel av kvinnor i världen kommer att utsättas för våldtäkt/våldtäktsförsök under sin levnad. Amnesty.

    I krig är 80% av världens flyktingar kvinnor och barn.

    Mer än 135 miljoner flickor/kvinnor har utsatts för könsstympning och därtill riskerar 2 miljoner flickor och kvinnor att drabbas varje år.

    År 2003 hade minst 54 länder diskriminerande lagar mot kvinnor. (FN:s särskilda rapport om våld mot kvinnor).

    Kvinnor drabbas oproportionerligt av fattigdom just pga att de är kvinnor. FN uppskattar att över 70% av de människor som lever i fattigdom är kvinnor. Hur kommer det sig att över två tredjedelar av världens fattiga är kvinnor, när de bara utgör hälften av befolkningen? Att fattigdom slår hårdast mot kvinnor hänger samman med deras låga status i samhället och i familjen. Sämre möjlighet till utbildning, äta sig mätta, försörja sig genom eget arbete, delta och påverka fullt ut i samhället samt att fatta egna beslut om sina kroppar och liv.

    16-20 kvinnor misshandlas till döds av män i Sverige varje år. Brå.

    200 000 barn i Sverige bevittnar varje år hur deras mamma blir misshandlad av en man.

    SvaraRadera
  10. Ett litet tips om man köper boken på CDon får man en tia-lott på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars är det väl ingen som köper boken alls.

      Radera
  11. @Anonym 23:21
    Jag tror inte de du kallar "feminister" (vilka är det?) är rädda för Ström, Billing & Co. Det verkar i alla fall inte så! Själv tycks du däremot vara skakad över att dessa två får mothugg, vilket du upplever som ett stort hot. Hot mot vad? Din världsbild?

    Panta rei - allting flyter (Dryckfrihetssällskapets valspråk.

    / Alexis

    SvaraRadera
  12. När nu Olof Palme lyckades tränga sig in i slutet av Monicas ursprungliga inlägg kan jag inte låta bli att återge det senaste jag läst i det ämnet. Det handlar om den gratisutdelade och numrerade kulturtidskriften Mums vars utgåva nr 3 har ett utslag som trotsar all beskrivning. Googla gärna fram det och se om ni håller med !

    Temat för numret är i alla fall Palmemordet och den första artikeln i ämnet är skriven av den s k Hinsehäxan Lillemor Östlin som var personligen bekant med den f d Palmemördaren (han frikändes ju i hovrätten). Vi får i alla fall oss till livs en berättelse om hur det gick till när denne Christer bevistade Helmers (hennes exman) begravning och det var tydligen en föreställning som hette duga.

    Saken är alltså den att Östlin är fullt och fast övertygad om att Christer INTE sköt Palme. Och hon kanske vet vad hon talar om. Själv har ju bara sammanstrålat med Christer en ynka gång. Å andra sidan erkände han ju indirekt vid detta tillfälle! Och i SvT:s intervjuserie "Min sanning" pratade härom veckan Petterssonbekantingen Robert Aschberg (vilken man !) ut om ett och annat och bl a pekade han på omständigheter som gjorde att han numera ansåg Christer vara skyldig. Så vem skall man tro på ?

    http://tidningenmums.se/index/#item=vad-jag-vet-om-christer-pettersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var intressant.
      Jag har intervjuat Lillemor faktiskt, varit hemma hos henne i Skärholmen till och med.
      Hon är onekligen en upplevelse.

      Radera
  13. Till Jerry
    Jag lägger inte in din kommentar.
    Du ska inte skriva när du är på fyllan helt enkelt.

    SvaraRadera