tisdagen den 11:e september 2012

Notice the difference...

25 kommentarer:

  1. Anskrämligt!
    Så säger vissa grottmän att "det gått för långt i Sverige".
    När protesterar DOM mot sådant här?

    SvaraRadera
  2. Man skäms! Verkligen! Över att vi inte kommit längre!

    SvaraRadera
  3. Visst är det märkligt att de flesta inte reagerar och protesterar.
    Snacka om att man ser olika på män och kvinnor och att könen värderas olika!

    SvaraRadera
  4. Porrbild för en halvfet skitstövel? Fast han tycker kanske tjejen är för gammal...

    SvaraRadera
  5. Själv äger jag flera Tshirts med klara och koncisa budskap och i dem ser jag helt rätt ut ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maila över en bild så får vi se...

      Radera
    2. Jag har faktiskt blivit fotograferad alldeles nyligen. Men att själv, på egen hand, åstadkomma bilder har jag antagligen svårt för ...

      Radera
  6. Det är sällan man ser påklädda kvinnor i reklam, på film, på bild, på nätet och i musikvideos nu för tiden. Man ser heller aldrig halvnakna/nakna män som poserar tillsammans med fullt påklädda kvinnor.

    Inte heller ser man män som används i reklam, i halv/helnaket tillstånd, för typiska kvinnogrejer som tamponger, kvinnlig parfym, damkläder och dylikt. Vi ser däremot kvinnor i halvnaket/helnaket tillstånd som gör reklam för typiska mansgrejer som bildäck, bilar, manlig parfym, herrkläder, båtar och kondomer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag håller inte riktigt med dig. För det är ett välkänt faktum att det är kvinnan i mannens liv som till största delen står för inköpen. Därför riktas mycket av den manliga reklamen till just kvinnor med halv/helnakna män. Fråga vilken PR-männiksa som helst så ska du få höra att jag har rätt.

      Att jag sedan tycker att det är billigt och direkt illa om reklam som riktar sig till en av de mest primala instinkterna vi har, sex, oavsett kön, är en annan fråga.

      Radera
    2. Jag var kanske inte riktigt tydlig.

      Jag ser att utvecklingen från att obektifiera kvinnor har istället för att försvinna gått mot att man obektifierat män i snart nästan samma utsträckning. Detta tycker jag inte är önskvärt och tror inte på att det kommer att fungera som en motreaktion på det man tidigare enbart gjort mot kvinnor. Att sedan dissekera vad som sker var blir betydelselöst. Två fel blir inte ett rätt och kvinnor är lika snabba om män över att dregla över lite skinn i en reklam eller musikviode.

      GQ är en tidning riktad till män därför inga nakna män. Men kom inte och äg att det inte finns nakna män i tidningar för kvinnor för det gör det. Inte så ofta på omslaget men inne i stort sett alla tidningar så finns det åtminstone en blid på en naken man om inte i reklam för parfym så i ett reportage om sex. Billigt enligt mig, men det är jag det.

      Radera
    3. "Två fel blir inte ett rätt"

      Det där uttrycket har Hmm använt förut (t ex på den löjliga lilla bloggen Cattas blåsa eller vad den nu heter) och hon hade inte speciellt mycket rätt då heller ...

      Radera
    4. Tagga ner lite Verutschkow. För min skull...

      Radera
    5. Hmm: jag förstår att du tycker att det jag skriver inte stämmer och att skildringarna i reklamen är det motsatta mot det jag beskriver.

      Jag tolkar det som att du då vill påstå att: (gör en C-bubbla)

      "Det är sällan man ser påklädda män i reklam, på film, på bild, på nätet och i musikvideos nu för tiden. Man ser heller aldrig halvnakna/nakna kvinnor som poserar tillsammans med fullt påklädda män.

      Inte heller ser man kvinnor som används i reklam, i halv/helnaket tillstånd, för typiska mansgrejer som tex bildäck, bilar, herrkläder, herrparfym, båtar och kondomer. Vi ser däremot män i halvnaket/helnaket tillstånd som gör reklam för typiska kvinnogrejer som tamponger, kvinnoparfym och kvinnokläder."

      Nej, Hmm jag känner faktiskt inte alls igen din bild av hur kvinnor, respektive män skildras i reklam, på bild och film och framför allt inte på nätet.

      Radera
    6. @Verutschkow: Hej på dig! Allt bra idag?

      @noboytoy: Det är ok att vi inte tycker lika. Grejen är väl den att jag har studerat lite pr-teknik/psykologi. Så hur det tänks och funkar inom reklmvärlden vet jag lite grann. Hur män respektive kvinnor skildras på nätet lägger jag mig platt för, för där har jag en mycket begränsad kunskap.

      Radera
    7. @noboytoy: Jag ska förresten ge dig ett exempel där nakna män modelade för typiska herrgrejer. Inte däck eller så men i alla fall.

      En butikskedja som enbart säljer kläder till män, bjöd in enbart kvinnor dvs respektive utan deras killar, till en modeshow en kväll. Där modellades allt från kalsonger, badbyxor till hela kostymer. Kvinnorna dreglade över magrutor och rumpor och köpte en del grejer till sina killar. Eventet var en succé. Detta var år ca 2005.

      Radera
    8. Hmm: jag var nog inte tillräckligt tydlig? Du skrev att du inte håller med om det jag skrev, så jag undrar om du anser att verkligheten är det motsatta? Se nedan. Ett enkelt ja eller nej räcker som svar. Ser din verklighet ut såhär, Hmm? Något annat än detta har jag nämligen inte uttalat mig om.

      "Det är sällan man ser påklädda män i reklam, på film, på bild, på nätet och i musikvideos nu för tiden. Man ser heller aldrig halvnakna/nakna kvinnor som poserar tillsammans med fullt påklädda män.

      Inte heller ser man kvinnor som används i reklam, i halv/helnaket tillstånd, för typiska mansgrejer som tex bildäck, bilar, herrkläder, herrparfym, båtar och kondomer. Vi ser däremot män i halvnaket/helnaket tillstånd som gör reklam för typiska kvinnogrejer som tamponger, kvinnoparfym och kvinnokläder."

      Radera
    9. Nej min verklighet ser inte ut som du skriver ovan och det är typiskt mig att snurra lite vidare åt sidan från det som någon skriver och tänker kanske i lite för många steg vidare. Du startade en tankeprocess i mig. Jag försökte inte skriva att du har hundraprocentigt fel eller rätt. Jag ville bara vidga lite på vad du skrivit. En typisk sida hos mig. Bra eller dåligt vet jag inte. Det är svårt det där när man ska utbyta tankar och idéer på en blogg i skrift. Det sker varken i realtid eller ansikte mot ansikte då man lättare an följa vilka tankevurpor man tar. Att jag sedan kanske dessutom var lite påverkad av vad du skrivit tidigare är mitt eget fel. Framförallt som jag inte har några fasta citat i mitt minne.

      Radera
    10. Jag instämmer att det är lite typiskt för dig, Hmm och det var därför jag blev mentalt trött på dig och suckade högt.

      Jag tolkar det som att du nu instämmer i det jag skrev från början?

      Radera
    11. noboytoy: "Det är sällan man ser påklädda kvinnor i reklam, på film, på bild, på nätet och i musikvideos nu för tiden. Man ser heller aldrig halvnakna/nakna män som poserar tillsammans med fullt påklädda kvinnor."

      Sucka på nu för nej det gör jag inte. Använder du ord som sällan så blir det svårare för mig att inte hålla med men även här så tycker jag att majoriteten av kvinnor i reklam har kläder även om det är onödigt många som inte har det. Och när vi är inne på just musik så är det väl där som man oftast hittar kvinnor med långklänning tex och män med bara överkroppar och t o m i bara kalsonger i långa rader.

      "Inte heller ser man män som används i reklam, i halv/helnaket tillstånd, för typiska kvinnogrejer som tamponger, kvinnlig parfym, damkläder och dylikt. Vi ser däremot kvinnor i halvnaket/helnaket tillstånd som gör reklam för typiska mansgrejer som bildäck, bilar, manlig parfym, herrkläder, båtar och kondomer"

      Här håller jag med dig i det första du påstår och skulle hållit med dig ang det andra för 10-20 år sedan. Men inte är det vanligt idag med en lättklädd kvinna för att få en man att köpa bilgrejer längre. Känns liksom lite 1980-tal.

      Radera
    12. Hmm: har du missat bloggen "sälj grej med tjej"? Bara som ett exempel.

      Ännu större suck..

      Radera
    13. Hmm: jag tolkar det nu som att du har ångrat det du skrev, ångrat det du skrev igen och att din verklighet i alla fall, ser ut så här? Ja eller nej, Hmm?

      "Det är sällan man ser påklädda män i reklam, på film, på bild, på nätet och i musikvideos nu för tiden. Man ser heller aldrig halvnakna/nakna kvinnor som poserar tillsammans med fullt påklädda män.

      Inte heller ser man kvinnor som används i reklam, i halv/helnaket tillstånd, för typiska mansgrejer som tex bildäck, bilar, herrkläder, herrparfym, båtar och kondomer. Vi ser däremot män i halvnaket/helnaket tillstånd som gör reklam för typiska kvinnogrejer som tamponger, kvinnoparfym och kvinnokläder."

      Radera
  7. "Tagga ner lite Verutschkow. För min skull..."

    Du vet väl att jag gör vad som helst för dig, Monica. Jag som har satt dig på piedestal och allt ...

    SvaraRadera
  8. Nåja... :-)
    Gör inte det för all del.
    Då kan fucken få för sig att han har rätt...

    SvaraRadera