lördagen den 29:e september 2012

Missa inte Schyman!

Jag har just sett reprisen av "Min sanning" i TV2 med frilansfeministen Gudrun Schyman.
Det är något av det bästa och ärligaste jag har sett.
Jag är full av beundran över det sätt på vilket hon berättar om det mest privata.
Av hela mitt hjärta rekommenderar jag programmet till:
- alla som har missbruksproblem av något slag
- alla som hatar kvinnor och feminister
- alla som undrar över det mycket märkliga kvinnohatet
- alla som tror att vi lever i ett jämställt land
- alla som tror att hon jämförde svenska män med talibaner
- alla som undrar varför man ska hålla sig till Sanningen.
- alla som har det minsta lilla intresse av människor.

Programmet går tyvärr inte att bädda in.
Men det finns här: http://www.svtplay.se/min-sanning
Det tar en timma av ditt liv men det är det värt. Jag lovar!

16 kommentarer:

  1. Gudrun for statsminister;)!

    SvaraRadera
  2. Synd att intervjuaren inte alls reagerar - eller inte vill - när Schyman kommer in på kvinnohatet.
    Man misstänker att det är för känsligt. Eller?

    Talibantalet framställer också intevjuaren på ett tendensiöst sätt. Bra att Gudrun citerade vad som kom sedan.
    Detta tal måste vara det bästa som hållits i Sverige i modern tid! Det får med allt om de patriarkalt förtryckande strukturer som finns härhemma liksom i alla världens länder. Det som är orsak till kvinnohatet mot den eller de som påvisar detta förtryck.

    Ur talet:
    "Men jag vänder mig mot föreställningen att vi i
    Sverige lever i ett jämställt samhälle, eller att de orättvisor
    som finns här ska accepteras därför att kvinnor har det värre
    någon annanstans. Även i Sverige våldtas och mördas kvinnor,
    även i Sverige berövas kvinnor sitt människovärde på grund av
    att de är kvinnor.
    Att påstå att män förtrycker kvinnor, betyder inte att alla män
    förtrycker alla kvinnor. Inget uttalande om "män" kan vara
    sant för varje man, men det måste vara möjligt att tala om
    män och kvinnor som grupper"

    Självklart ville man inte uppmärksamma vad hon egentligen sa utan koncenterade sig på något som kunde uppfattas som spektakulärt för vissa "kränkta vita män".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du,
      Jag tror inte att vanligt folk har en aning om att detta vidriga kvinnohat existerar.
      Det är så sjukt, så sjukt och så ovärdigt att det är omöjligt att förstå. Det är därför det lever under jord, i bloggvärlden, bland anonyma och hos andra ljusskygga grupper.

      GS har ett väldigt skarpt intellekt som kommer fram bra i intervjun. Inte minst när talibantalet kommer på tal.
      Hela intervjun är lysande inte minst ut sanningsperspektivet.

      Radera
  3. Det jag personligen fann allra mest klargörande med programmet var att man äntligen fick en logisk förklaring till varför SCHYMAN är så övermänskligt grym i alla debatter och kapabel att prata ner precis vem som helst. Hon är alltså kapabel att tala på såväl in- som utandning vilket gör att hon aldrig behöver ta någon paus för att hämta andan. Som hon själv påpekade deltar hon inte i så många debattsammanhang numera men för mig har hon framstått som tämligen omöjlig att rå på och jag trodde tidigare att det hade något med rösten i sig att göra. Den är ju något gäll och även omisskännlig där den sista egenskapen ju gjorde henne till något av imitatörernas älskling.

    Jag gillar alltså SCHYMAN även om jag möjligen själv sätter klasskamp aningen före könskamp ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i det, Verutschkow.
      Men det ÄR ju en klasskamp!

      Det är inte politiken i sig som är storheten med Gudrun Schyman. Det är människan.
      Jag har alltid gillat GS som jag upplever som oerhört ärlig och alltid väldigt påläst.
      Ingen slår henne på fingrarna. Hon är en debattör i klass med Palme som jag också var väldigt förtjust i.

      Gudrun Schyman kan bara besegras av någon som är lika skicklig och påläst som hon själv. Hennes intellekt har en skärpa som är få förunnad. I dag finns ingen av samma kaliber på den politiska arenan.

      Det där med ut- och inandning må vara en kul grej som hennes motståndare hängt upp sig på. Hon kan möjligen vara svår att avbryta, att ta stafettpinnen från, men det kan inte vara hennes förmåga att prata oavbrutet som gör henne stor. Det är framför allt det hon säger. Hon har ju alltid rätt! Hon säger odiskutabla sanningar. Det är bara att erkänna. Hon är ärlig, frikostig med sig själv och hon har faktiskt rätt.

      Och det du kallar könskamp - förtrycket av människor som är svagare än de starkaste - kan aldrig vara något annat än en klasskamp.

      Radera
    2. Och jag röstar fortfarande GRÖNT alltså...
      Men jag saknar Schyman.
      Hon fattas i rikspolitiken.

      Radera
  4. Jag har aldrig hört någon säga att Schyman pratar på både in- och utandning som tur är. Skönt att ha missat lite av förminskningen, förlöjligandes och nedvärderandet av en skicklig kvinna.
    Ver fokuserar, precis som de flesta andra män och vissa kvinnor, på ett annat fokus än det saken gällde.
    Nämligen INNEHÅLLET i det Schyman säger.
    Ver tycker hennes röst och andning är intressantare.

    Schyman har rätt i det hon säger och hon är en utomordentlig retoriker! Sådant retar naturligtvis upp dem som själva inte håller samma klass och då känner de sig tydligen tvungna att byta fokus.
    För övrigt går det inte att bortse från klass när man diskuterar könskamp. De hänger ihop.

    Schyman behövs i politiken! Så det är bara att rösta in henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske borde se programmet innan du uttalar dig. Andingen och förmågan att tala MYCKET var faktiskt bland de allra första sakerna som diskuterades och Schyman kunde faktiskt skratta åt sig själv, vilket somliga andra verkar ha betydligt mera svårt för att göra ...

      Radera
  5. "Det är inte politiken i sig som är storheten med Gudrun Schyman. Det är människan.
    Jag har alltid gillat GS som jag upplever som oerhört ärlig och alltid väldigt påläst.
    Ingen slår henne på fingrarna. Hon är en debattör i klass med Palme som jag också var väldigt förtjust i."


    Håller med!

    SvaraRadera
  6. Jag har alltid gillat Gudrun Schyman som person, även om jag aldrig varit vänster. Hon ger ett ärligt intryck, har humor, är mänsklig och jag får ingen känsla av falskhet. Hon hatar inte heller män. Även om jag allmänt ogillar benämningar som "patriarkat" och "könsmaktsordning", eftersom det enligt min mening mer psykologiskt cementerar än förändrar något. Jag tror faktiskt att det även finns en mindre grupp kvinnor som förstör för andra kvinnor eftersom de själva aldrig försökt något utan hellre vill ha gamla könsroller. De finner det bekvämt med en hemmafruroll. De ser möjligen därför feminismen som ett möjligt hot. Men det är larvigt och ett sätt för dem att skaffa poäng bland dessa minoritetsmän på nätet.

    Allt annat hat-tjat kring feminister är troligen mer ett medialt nätproblemsfenomen, en fjantig nättrend startad av ett gäng "IT-nördar" som ser sig omkullsprungna av tjejer/kvinnor i samhället. Och det stör dem så det vet inte vad de ska ta vägen, med all sin inbillade orättvisa.

    Funderar inte ni på vad dessa kvinnliga signaturer som "Ninnitokan" och "Girlswriteswhat" sysslar med bland deras bloggar? Tycker det stundtals kan vara ganska underhållande då Ström och Aktivarum inbillar sig att dessa kvinnor som talar ner kvinnor ska ge ett större genomslag och dra till sig fler kvinnor. :-)

    Tänkte beställa Pär Ströms bok, "Mansförbud", för att se vilka lagar han menar diskriminerar män. Den blev dock bara beställd för den var slut. Ström tycks störa sig allra mest på att det ska ha funnits något kvinnligt-starta eget bidrag. Och av det sprider de ut ett hat mot alla kvinnliga företagare som de anser ska ha fått allt gratis. Larvigt. Det har alltid funnits bidrag även för män. Dessutom är det idag ca 23-29 % av alla företag som drivs av kvinnor enligt tillväxtverket, så var ligger deras rädsla? Vi ligger inte direkt på topp :-) Dessutom använder ofta inte entreprenörer starta eget bidrag då det krävs ett visst go, så när bidraget är slut brukar även företaget falla, så ser ofta den krassa verkligheten ut. Även om det säkert finns undantag.

    Övriga lagar som de menar diskriminera män är att mamman per default blir vårdnadstagare om paret inte är gifta, om det inte ansöker om annat hos F-kassan. Men skaffar de barn tillsammans bör de inte vara ett stort steg kan man tycka. Samtidigt funderar jag över om verkligen alla män vill bli vårdnadshavare på en gång för de barn som de eventuellt råkar skaffa en natt med någon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Män vill nog inte bli vårdnadshavare per automatik. Män vill ju inte ens vara pappalediga med sina barn, vabba när barnen är sjuka, dela omsorgen och omhändertagandet med mamman eller ens betala för barnens försörjning.

      Radera
    2. Nej, alla män vill nog inte bli det per default, vilket var min poäng gällande den så kallade manliga diskrimineringen. Givetvis finns många undantag, men jag har en del vänner där pappan inte varit närvarande och det har inte varit för att han hållits borta.

      Men jag har lyckats få tag i boken nu så ska jag se hur diskriminerade de kan vara enligt ström bara av allmänt intresse. :-)

      Radera
  7. Lena Lillie skriver om Per Ström i ett inlägg som handlar om Schyman!?
    Dessa 2 personer spelar inte i samma division så varför idioten Ström ska nämnas ihop med Schyman blir svårt att förstå.
    Man undrar också om det är Ström eller Lena Lillie själv som inte är påläst om förfarandet när ogifta föräldrar ska bli vårdnadshavare?
    Vi vet ju att Ström är synnerligen dåligt påläst och att han har svårt med tolkningar, det är en av anledningarna till att han inte ska nämnas i samband med Schyman. Men jag undrar om han verkligen påstått att man ansöker om vårdnad hos Försäkringskassan? Riktigt så illa kan det väl inte vara hos Ström?
    Då återstår Lena Lillies egen pinsamma okunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer lite mer okunskap ;-)

      Föräldrabalken Kap 6, §3

      http://www.alden.se/Vardnad.htm






      Radera
    2. Om du hade läst själv på sidan du länkar till så nämns det ingenting om någon "ansökan" om vårdnad hos Försäkringskassan.
      Anledningen till att de inte nämner det, vilket du gjort, är troligen för att det inte den vägen man går. :D

      Radera
  8. 4 § Står barnet under vårdnad av endast en av föräldrarna och vill föräldrarna gemensamt utöva vårdnaden, skall rätten på talan av dem båda förordna i enlighet med deras begäran, om inte gemensam vårdnad är uppenbart oförenlig med barnets bästa.

    Föräldrarna kan få gemensam vårdnad också genom registrering hos skattemyndigheten efter anmälan av dem båda

    1. till socialnämnden i samband med att nämnden skall godkänna en faderskapsbekräftelse, eller

    2. till skattemyndigheten under förutsättning att förordnande om vårdnaden inte har meddelats tidigare och att föräldrarna och barnet är svenska medborgare. Lag (1991:487).

    Men vad har detta med Schyman att göra.........

    SvaraRadera