fredagen den 28:e september 2012

Det är något visst med hösten...

 
Jag läste om Ramona Franssons druvor för en tid sedan. Hon konstaterade att sommaren varit alldeles för kall. Hennes druvor kommer inte att hinna mogna innan frosten kommer och vintern tar över.
Jag vill tipsa henne om att kanske försöka göra isvin som i vårt land mest görs i Blacksta, Sörmland. Då ska druvorna skördas först när temperaturen närmar sig sju minusgrader.
 
Du har jättehärliga bilder i bloggen, Ramona. Och en sort som inte jag har. Kan du inte leda ner en gren på marken, lägga lite jord över och en sten ovanpå så har du en planta att ge bort till våren. Vi kanske kan byta plantor, du och jag? 
Hm, det var lite tiggeri så här på fredagen...
 
 
Det här är min äldsta vinstock. De druvorna kommer inte heller att bli klara. Bilderna är visserligen två veckor gamla men de ska bli blå nämligen. Ett snabbt skutt ut på altanen ger vid handen att de har börjat anta en violett ton men mer än så är det inte. För fåglarnas skull får vi hoppas att frosten håller sig borta så att åtminstone de får käka vindruvor i vinter. Annars kan jag väl säga att sorten är så där. De är ganska goda men smakar inte riktigt som vindruvor, om man säger så. Deckarförfattaren Anna Jansson, som har en jätteranka av den här sorten, säger att det blir inget vidare vin av dem heller. Jag gjorde saft förra året för att få ett hum om smaken men tyckte det blev lite parfymaktigt på något vis. 
 
Min lilla mamma, som kan det här, påstår dock att det är bra för smaken om de blir lite frostnupna så det där med isvin kan kanske bli aktuellt för mig också. Eller russin! Är det någon som vet hur man gör? En kompis på fejan har hängt druvor på tork både ute och inne i ett försök att göra russin. (radbyte är omöjligt här så jag fortsätter direkt) Wikipedia om ISVIN:
Isvin är ett vin som tillverkats av vindruvor som skördats och pressats i fruset tillstånd, vilket normalt innebär vid -7 °C eller kallare. När druvorna börjar frysa bildas iskristaller inuti dem samtidigt som druvornas innehåll av socker och aromämnen koncentreras i den druvmust som kan pressas ur druvorna. Således är druvorna inte helt genomfrysta, och ju lägre skördetemperatur desto sötare och mer koncentrerad druvmust, och desto mindre mängd must som kan pressas ur druvorna. Isviner är söta dessertviner som oftast utmärker sig genom mer eller mindre utpräglade honungsaromer och en hög syrahalt, vilket ger dem en fräsch smakprofil trots den höga sockerhalten (200-250 g/l är inte ovanligt). Isviner brukar också ha en tydligare druvkaraktär än ädelsöta viner. Eftersom isvinskörden är mycket arbetskrävande, de skördade mängderna små och risken för att inte få någon skörd alls är stor, är isviner i allmänhet dyra.
Redan från romartiden, bl.a. hos Plinius den äldre, finns uppgifter om viner som producerats från frusna druvor. Första tillfället då isviner tillverkades i Tyskland sägs vara 1794 i Franken.

 
 Den blå druvan ovan är mycket godare. Riktigt god till och med. Och mogen nu. Den gröna druvan likså. Den smakar precis som druvorna i Spanien faktiskt. Jag har två stockar intill varandra och båda är lika goda. Vinrankorna är dekorativa och vackra. Särskilt den blå vars blad har övergått till höstfärger. Glaskulan är ett arvegods, ett flöte från Bohuslän där jag har en del av mina rötter. Jag är, som av ett ödets ironi, barn av den så kallade Drotningätten på Tjörn - Ramonas ö. Många av mina förfäder bodde i - Klövedal om det säger er något. Jag kan av tekniska skäl inte göra en radbrytning här men så här står det i en länk jag på måfå slog upp...  DROTTNINGÄTTEN Drotningätten
I Sverres saga nämns såsom mera betydande män Jon av Tjörn och dennes son Asbjörn Jonsson från Tjörn, som stupade samtidigt med bl. a kung Magnus Erlingsson i slaget vid Norefjord i Sogn 15/6 1184, då de mötte Sverre Sigurdssons flotta. Asbjörn Jonsson skall enligt en tradition varit gift med en dotter av dem isländske hövdingen Jon LoptssonOddi in Rangárvellir, som i sin tur var en dotterson till kung Magnus Barfot. Asbjörn Jonsson hade två söner vars namn är kända och det var Gunbjörn Bonde (eller Jonsbroder) och Jon Drotning dä, som var en berömd och hänsynslös baglerhövding, och sedemera blev dräpt av bonden Trond utanför Forshälla kyrka år 1205, efter det att Jon Drotning hade lägrat dennes hustru. Händelsen finns återgiven i visan om Björns söner.
Gunbjörn Bonde nämns som baglerhövding 1217, och blev sedemera kung Håkans handgångne man och fick sy´ssel på Hadeland och Toten. Strax efter 1226 finns han nämnd som länderman, och han avlider någon gång emellan 1240-47.
Bland de fyra nyutmämnda ländermännen vid kung Håkans kröning 1247 nämnes Jon Drotning (yngre), vilken kom att bli en av de ländermän som beledsagade konungen på det sorgligt ändade tåget till Skottland. Jon Drotning dy. hade syssel i Viken omkring år 1256 och dog 1274.
Vid mitten av 1300 talet dyker det upp en Jon Saulesson Drotning. Han är lagman i Ranrike omkring 1339 och var enligt Eysteins Röde Bog hemmahörande på Tjörn, där han besuttit stora jordagods. Röde Bog omnämner en Saules, som skänkt 5 öb. i Nordvik till Stenkyrka "Item j Norduik V. aura boll lauk Sauli j Islaenningaby". Islänningabö numera bara Bö, har varit en av släkten Drotnings gårdar redan från den tid de förvärvade eller förökade sina ägodelar, troligtvis i samband med den rika sillperioden 1140-95.
Saules Jonsson, som som då varit fader till den ovannämnde lagmannen Jon Saulesson Av Röde Bog framgår även att Jon Saulesson haft en dotter, gift med en Herbjörn i Bö och efter all sannorlikhet två söner, Olov Jonsson och Thorer Jonsson.

http://reocities.com/rainforest/andes/5959/drotning.html

Spännande va!
Tycker jag i alla fall. De var sannerligen inga pellejönsar. Och de är mina allihop.
Nu kanske ett och annat klarnar?
Men det har annat gräv än mitt eget kommit fram till. Det är kanske bäst att säga det.
Det finns en hel del osanna skrönor i detta nämligen.
 
 
Hösten är också skogens tid för mig.
I den mån det finns någon skog kvar. Numera får man ofta åka ganska långt för att murvla runt och leta svamp. Det är inget fel på utdelningen efter en sådan här regnig sommar.
 
 


PS
Är det någon som vet hur man bäddar in länkarna i Blogspots nya gränssnitt så är jag tacksam för goda råd. Annars är jag väldigt nöjd med det nu faktiskt. Det är mycket bättre än det gamla. DS

2 kommentarer:

  1. Hej Monica!

    Ska prova att göra som du föreslog och blir det något skickar jag den till dig. När de mognar blir de också röda med härlig sötma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja! Va kul!
      Vill du ha en av mig också så fixar jag det?

      Radera