tisdagen den 7:e augusti 2012

Handlingarna har kommit...

Jag fick igår ett stort kuvert från Donya Wihbi innehållande de handlingar som ska ligga till grund för hennes bok "Horungen".
Många har frågat och nu har materialet alltså kommit.
Jag måste följaktligen ta mig tid att läsa boken och gå igenom handlingarna. Problemet är att jag är överöst med jobb och att det är svårt att hitta lämplig tid.
Men nu vet ni i alla fall att det är på gång.

Jag har inte följt FB-tråden och har ingen koll på vad det är för frågor som söker svar. De som möjligen nämndes här när debatten var aktuell har jag glömt. Jag kommer att skriva en recension av boken. Den som vill ha svar på speciella frågor är välkommen att ställa dem i kommentarsfältet.

Se den tidigare debatten här:
http://monicaantonsson.blogspot.se/2012/07/ingrid-carlqvist-har-inte-gjort-en-liza.html
http://monicaantonsson.blogspot.se/2012/07/debatten-fortsatter-om-boken-horungen.html

Någon som har länk till FB-tråden?

49 kommentarer:

  1. Här är länk till tråden.
    https://www.flashback.org/t1894607

    Över 2000 inlägg och ändå sas det knappt nånting.
    Den knäppe osama al-hasane är där på slutet och tjatar sönder tråden.

    SvaraRadera
  2. Det hade ju varit intressant att sätta tänderna i det där materialet Säkert att du inte har något avtal med kvasten? Att vara snäll, menar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvasten och jag har av naturliga skäl ingen kontakt.
      Jag försöker vara helt ärlig när jag någon gång recenserar.

      Radera
  3. Förresten, har du läst Lena Hellbloms bok; "Barnets rätt till familjeliv"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Den boken har jag inte läst.
      Är det inte hon som...

      Radera
  4. ...förespråkar införandet av PAS i rätten, samarbetar med pappa-barnrörelsen. Hon har uppvaktat Reinfeldt och Advokatsamfundet, skrivit i Juridisk tidskrift och någon psykologtidning. Lena Hellblom Sjögren är mig veterligen psykolog och har vad jag minns,anlitats som någon slags konsult vid vårdnadstvister. Hon kallar sig gärna fil.dr. Vad jag fått veta, är hon dr i socialdemokratins historia, och inte psykologi...

    SvaraRadera
  5. Varför vill hon att du ska vara inblandad? Det är väl inte så att hon misstänkte att du skulle avslöja boken, eller att någon skulle kontakta dig före henne? Sen kan det också vara så att du tycker synd om henne och ser det som positivt med en counterjihadisk bok. Så vitt jag vet är du inte särskilt förtjust i vissa religösa områden, bland annat det här med islam. Hur som helst .. Tror inte att detta i kommer leda till något ändå, historiena är många och Donyas går inte ihop med den i boken. Lögner hela tiden, inte på tal om hur Ingrid Carlqvist ljuger om alla beslut för att ändra det till att hon aldrig påstått det. Visst att marknadsföra samt föra sig själv socialt verkar Donya kunna. Innebär verkligen inte att hon är trovärdig, särskilt inte när hon är fast i Ingrid Carlqvists klor.. Bådar inget gott från Ingrid Carlqvists böcker och detta var väl en godbit för hennes personliga agenda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det är lättare för Donya att skicka handlingarna till mig än att svara på alla hetska frågor själv.

      Har du läst boken?

      Radera
    2. Ja och den var ingen "hit" i min inköpslista kan man lugnt säga. Verkade mer lovande än den egentligen var. Gillar inte att boken präglas av hat och ett oartigt språkval. Det är bedrägligt och väldigt ohyggligt. Sen det här med väldigt stora oklarheter kring faktan i boken vilket är avgörande för att kunna förstå vad som gäller, exempel kidnappningen. Förstår ännu inte, på grund av olika förklaringar i boken, hur det går ihop för ena stunden hävdar hon att det är lagarna i landet som det är fel på och att papporna har vårdnaden, för att plötsligt påstå att hennes mamma hade vårdnade. Tog mig igenom den på en hel dag, normalt brukar det ta mig några få timmar. Rekommenderas inte för fem öre. Om jag ska vara ärlig.

      Radera
  6. Angående tingsrättsbeslutet från Libanon, skrivet på arabiska, har pappan låtit lägga upp det på FB. "Papparättaren" Daddy har sagt i sin blogg att han har visat det för en arabisktalande vän som intygat att det är ett legitimt dokument som säger det pappan har anfört.
    IC skulle nog hållit sig till sitt gamla pappistförsvar och inte vimsat bort sig med tryckfrihet och counterjihadism.
    Dryckfrihet är bättre alternativ.

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexis! Du har verkligen fötterna på jorden.

      Radera
    2. Det finns handlingar om detta i paketet.
      Återkommer!

      Radera
  7. Måste utfärda en klass 7 puckovarning:
    Om du får något s k dokument från Dunia Wihbi som av henne UTGES för att vara sekretessbelagt har du heller ingen möjlighet att kontollera äktheten i "dokumentet" genom att fråga Soc, tingsrätt, polis etc. Ett dokument som framförs under den förespeglingen (sekretessbelagt) har alltså inget värde.
    Och det är bara berörda myndigheter/ myndighetspersoner som kan styrka ett ej sekretessbelagt dokuments äkthet, inte Dunia.
    Se upp så du inte leds in i en fälla som låter IC (och Dunia) billigt komma undan kritiken och putta fram dig i skottlinjen istället...

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rör sig om kanske 100-150 sidor.
      Jag har hittills inte sett något som anges vara sekretessbelagt.
      Alla handlingarna tycks vara officiella och försedda med stämplar och underskrifter.
      Jag kommer inte att ta kontakt med berörda myndigheter och myndighetspersoner för att kräva besked om dukumentens äkthet. Det är ingen polisutredning som sagt.

      Nu överdriver du, Alexis.
      Av vilken anledning skulle Donya begå urkundsförfalskning och riskera fängelsestraff för en bok hon aldrig kommer att tjäna en enda krona på?

      Du är välkommen hit att ta del av handlingarna, Alexis.
      Jag skulle gärna se att du gjorde det.

      Radera
  8. Hur gör du då? Lägger du upp bilder? Hur kan man förlita sig på dig och varför gör du det ens åt henne? Tror inte en sekund på den flickan utifrån hennes egna uttalanden tillsammans med häxan Ingrid och hennes avskyvärda kretsar. Counterjihadism på hög nivå, fy fan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kommer inte att lägga ut några bilder.
      Du behöver inte förlita dig på mig. Det är valfritt.
      Varför jag gör det åt henne?
      För att jag är snäll.

      Radera
  9. 1. Det är ingen polisutredning.
    2. Jag kommer inte att lägga ut några bilder typ brev och domar.

    Jag har bara ögnat igenom materialet som är offentliga men kanske ej officiella handlingar från:
    - Sveriges ambassad i Beirut
    - Utrikesdepartementet, Regeringskansliet
    - Översättningar av libanesiska handlingar, stämplade
    - Dom från länsrätten i Kronobergs län angående vårdnad
    - Interpol
    - Socialtjänsten Tingsryd kommun, ang vårdnad, sekretess
    - Socialtjänsten Tingsryd kommun, omfattande daganteckningar maj 1997 - juni 2001

    Det ser väldigt bra ut för Donya kan jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dödshot, grov misshandel och framförallt kidnappningen/smugglingen till Sverige som boken ska "väcka debatt" om ska kunna styrkas. Samt det hon gjorde sin farsa dömd för.

      Några anteckningar hos socialen är inga konkreta underlag. Och biologiska vårdnaden då har hon lånat bort dokumenten för det eller vad är det frågan om?

      Enligt Ingrid fanns dokument på "allt" och "alla brott" som de anklagats för, förväntade mig mer än detta?

      Radera
  10. Fötterna på jorden? Inte så lätt när man har en irriterande hälsporre under den högra och efter nya skor skavsår på den vänstra!

    Min puckovarning klass 7 var kanske överdriven - du kan säkert gamet bättre än jag...
    Tänkte bara på vad någon sagt: "Allting är inte vad det ser ut att vara".
    Och varför skickar inte Dunia dokumenten till Ingrid Carlqvist????? Varför vill (eller kan) inte IC lägga upp dem???? Det är ju ändå hon som står för boken tillsammans med Dunia.

    Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexis,
      Vad tar det åt dig, kompis?
      Du kan väl ändå inte mena att alla som skriver sin historia ska behöva lägga ut hundratals sidor dokument också bara för att läsarna ska överbevisas om att det är sant.
      Så går det inte till här i världen.

      Om jag ska skriva historien om Tjernobylolyckan - vilket jag mycket väl kan tänkas göra.
      Var tycker du att jag ska lägga alla kanske 1000-tals dokument som jag drunknar i här hemma? Det skulle ta 400 år att skanna in dem. Och vem skulle lusläsa dem. Anonyma typer på Flashback?

      När det gäller personers privata handlingar varken kan eller ska man inte lägga ut dem. Det är liksom inte bara Donya som nämns i hennes papper. Hennes bok kan vara en västanfläkt mot vad som framgår av handlingarna. Tänkt på det eller?

      Den som är intresserad får väl i allsin dar själv gå i hennes spår och skaffa fram materialet för att sedan skriva "Sanningen om Horungen".
      Det gjorde jag. Det tog två år och förlaget snodde pengarna.
      Varsågod! Det är bara att sätta igång.

      Radera
  11. Jag kommer att:
    1. Läsa boken
    (Som det varit hittills får jag börja om hela tiden på grund av personer som inte låter mig vara ifred. Ni vet vilka.)

    2. Läsa handlingarna
    (som ser väldigt spännande ut, måste jag säga).

    3. Skriva en ren recension som publiceras här och i min bokblogg.
    Jag kommer inte att ta någon som helst annan hänsyn än vad jag faktiskt tycker om boken.

    4. Jag ska försöka svara på era frågor här i bloggen. Jag kommer dock bara att svara på varje fråga en (1) gång och inte hålla på och tjata om samma saker i ett halvår som somliga fordrar. En gång. That´s it. Sedan får det faktiskt vara bra.

    SvaraRadera
  12. Fakta i målet:

    1) Donya Wihbe har berättat sin historia. Det har hon rätt att göra oavsett vad alla andra tycker.

    2) Ingrid Carlqvist har varit så kallad spökskrivare engagerad av förlaget. Det är ett rent skrivuppdrag vilket inte ska förväxlas med journalistiska grävuppdrag. Hennes uppdrag har varit att skriva vad Donya berättat. Varken mer eller mindre.

    3) Boken saluförs varken som dokumentär eller roman eller någonting annat. Det står ingenstans att boken gör anspråk på att vara sann eller ens att den är baserad på en sann historia.

    4) Att författarna har valt att nämna folk vid deras rätta namn förändrar ingenting. Donya har fortfarande rätt att berätta sin historia precis som hon ser den.

    5) Den som känner sig förtalad har rätt att stämma henne i civilmål för förtal.

    6) Att hennes pappa påstår att hon ljuger betyder bara att ord står mot ord. Det är upp till var och en att tro vad de vill.

    Det är vad vi alla juridiskt sett har att rätta oss efter.

    SvaraRadera
  13. Jag råkade tyvärr radera MATTES kommentar!
    Sorry!
    Så här såg den ut:


    Matte
    9 augusti 2012 11:15

    När Ingrid avslöjade att det inte fanns någon dokumentation efter att först hävdat att hon har granskat allt, och att Donya är den enda källan hon kan lita på, fanns det inget som talade för "Horungen" längre. Bara det räcker för att man ska bli kritisk.

    Nu är det Donya själv som valt att stå upp för hennes bok, vilket är upp till henne. Då förväntar man sig att hon inte rör till soppan ännu mer.

    Viktigaste delarna är:

    *LVU beslut om akutplacering pga misshandel och dödshot
    *Över tio år grov misshandel som myndigheterna, polisen, vänner, skolan, SYO, BUP och grannarna var medvetna om utan att åtgärda...
    *Vårdnadsrätten, det är bekräftar att Ingrid inte ens kollat upp detta enligt hennes blogg.
    *Tingsrättsbeslutet i Libanon när hon påstår att hon blev kidnappad som det står i tidningen. Samtidigt står det att släktingarna hade rätten om henne i Libanon i boken och att hon inte blev kidnappad? Blev hon hemskickad pga kidnappning eller helt enkelt för att hon var sexton år utan vårdnadshavare? Vad gäller enligt handlingarna?
    *Smugglad och kidnappad med hjälp av släktingar och poliser till Sverige utan pass. Vilket Donya påstår inte alls står i boken, men det gör det på sidan 175.

    Jag ställer inga krav Monica utan ville bara ställa upp med de viktigaste delarna i boken. Hur man än ser på det går det inte att bortse från dessa händelser eftersom de är grunden till berättelsen, som marknadsförs som 100% sann enligt Ingrid och Donya. Allt annat är orelevant när man skriver en bok i pseudonym och sedan ändrar det till att gå ut med riktiga namn och grovt förtala människor och anklaga dem för brottsliga handlingar. Ja Monica, borde man inte vara fängslad efter alla brottsligheter som nämns i boken samt när Donya själv skriver att hon vunnit rättegångar? Enligt TV4 lever hon fortfarande under hot av pappan idag? Eller var det sms-meddelanden?

    Sen är det nämligen så att, om Donya nu skickar handlingar till dig får hon räkna med att man ifrågasätter detta för vem är intresserad av anteckningar hos socialförvaltningen eller UD? Eller tidningsartiklar när hon själv i boken vid flertal tillfällen säger emot sig själv. Så jag begär inget men de är det som är mest intressant i den här soppan. Särskilt nu när Ingrid slingrar sig ur efter sitt hysteriska utbrott på sin blogg och flashback mot någon som har bättre svenska än hon själv... Så gärna riktiga handlingar nu om kidnappningen, smuggligen, dödshoten och framförallt den grova misshandeln som ingen i Sverige vågade göra något mot enligg Donya.

    Lycka till nu Monica och glöm inte att vara källkritisk. Skådespeleri och personlighet har inget med ärlighet att göra.

    / Matte. Neutral som läst boken och följt tråden och debatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte
      Jag tar med mig följande frågor från dig:
      *LVU beslut om akutplacering pga misshandel och dödshot
      *Över tio år grov misshandel som myndigheterna, polisen, vänner, skolan, SYO, BUP och grannarna var medvetna om utan att åtgärda...
      *Vårdnadsrätten, det är bekräftar att Ingrid inte ens kollat upp detta enligt hennes blogg.
      *Tingsrättsbeslutet i Libanon när hon påstår att hon blev kidnappad som det står i tidningen. Samtidigt står det att släktingarna hade rätten om henne i Libanon i boken och att hon inte blev kidnappad? Blev hon hemskickad pga kidnappning eller helt enkelt för att hon var sexton år utan vårdnadshavare? Vad gäller enligt handlingarna?
      *Smugglad och kidnappad med hjälp av släktingar och poliser till Sverige utan pass. Vilket Donya påstår inte alls står i boken, men det gör det på sidan 175.


      Angående ditt näst sista stycke:
      - Boken marknadsförs inte som sann. Om/att Donya och Ingrid sagt så - och som det ser ut av handlingarna att den också antagligen är det - är en annan sak. Boken marknadsförs inte inom någon kategori alls vilket i och för sig är konstigt.
      - Boken är inte skriven under pseudonym. Jag ser av handlingarna att båda namnen Donya och Dunia är relevanta.
      - Att man ändrat från fingerade namn till riktiga under skrivprocessen är författarnas frihet och inget som läsarna har med att göra.
      - Om människor är grovt förtalade eller inte är uteslutande rättsväsendets sak att avgöra.
      - Det är många brottslingar som borde sitta bakom lås och bom men som inte gör det.

      Av vilken anledning anser du att du har rätt att ifrågasätta Donya för att hon skickat handlingar till mig?

      Radera
    2. Hon får räkna med att man ifrågasätter henne ifall hon kommer med orelevanta dokument eller anteckningar som inte har ett dugg värde. Till exempel verkar du inte ha belägg för vårdnadsrätten när hon blev "kidnappad", domstolsbeslut där farsan blev dömd, de ständiga dödshoten och så vidare. Det viktigaste är ju dödshoten kidnappningen och misshandeln. Syftade dock mer på att man får räkna med det när man själv går ut med handlingarna.

      Däremot står jag på Alexis sida. Förresten kategoriseras boken inom memoarer/biografer på internet och Ingrid säger själv att det är en "dramadokumentär".

      Radera
    3. Jag återkommer till dina frågor, som sagt.
      Du får ge dig till tåls.

      Radera
  14. Du missade min kommentar om min hälsporre och mitt skavsår beträffande "båda fötterna på jorden", Monica. Där jag också tillstod att du säkert behärskar ett sådant här game bättre än jag. Ta god tid på dig!

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen,
      Nä, jag hann väl bara inte svara på den. Stackars dig om du har hälsporre och skavsår. sånt är inte kul. Själv har jag vatten i fötterna och benen. Det är heller inte kul. Jag har inte haft ett par normala skor sedan 2005. Gräsligt är vad det är.

      Jag har det största förtroende för dig Alexis. Jag skulle helt uppriktigt gärna se att du tog del av det här. Jag ska se om det går att ordna.

      Radera
  15. JAG TAR NU - 9 AUG KL 23 MED MIG FÖLJANDE FRÅGOR:

    Från Matte:
    1. LVU beslut om akutplacering pga misshandel och dödshot + Över tio år grov misshandel som myndigheterna. (Vad folk vet men inte åtgärdar finns inte och ska inte finnas några handlingar på.)

    2. Vårdnadsrätten. Jag antar att du menar vårdnadsfrågan under olika tidsperioder.
    (Ingrid hade ingen anledning att kolla upp det. Se ovan.)

    3. Tingsrättsbeslutet i Libanon när hon påstår att hon blev kidnappad som det står i tidningen. Samtidigt står det att släktingarna hade rätten om henne i Libanon i boken och att hon inte blev kidnappad? (ingår i fråga 2)

    4. Blev hon hemskickad pga kidnappning eller helt enkelt för att hon var sexton år utan vårdnadshavare? Vad gäller enligt handlingarna?

    5. Smugglad och kidnappad med hjälp av släktingar och poliser till Sverige utan pass. Vilket Donya påstår inte alls står i boken, men det gör det på sidan 175. (Hon hade pass. Det har hon svarat på genom mig tidigare. Hon vet däremot inte varför pappan hade ett pass på henne eller om det var äkta. Ordinarie pass fanns hos mamman.)


    Och från Alexis:
    6. Angående tingsrättsbeslutet från Libanon, skrivet på arabiska, har pappan låtit lägga upp det på FB. "Papparättaren" Daddy har sagt i sin blogg att han har visat det för en arabisktalande vän som intygat att det är ett legitimt dokument som säger det pappan har anfört.
    (Delvis samma som 2 och 3)


    Och från K:
    7. Dödshot, grov misshandel (samma som 1)

    8. och framförallt kidnappningen/smugglingen till Sverige som boken ska "väcka debatt" om ska kunna styrkas. (Samma som 5)

    FORMULERA HELST RIKTIGA FRÅGOR MED FRÅGETECKEN EFTER. UNDVIK DE FRÅGOR SOM REDAN FINNS.

    SvaraRadera
  16. Fick huvudvärk och måste lägga mig. Huvudvärk p g a följande:

    Jag har INTE krävt att du, eller IC, skall lägga upp några dokument. Bara ställt frågor om dem!

    Bara ett par petitesser jag kommer att fundera på:

    Vem/vilka har gjort översättningarna från arabiska? Auktoriserade?

    Om nu innehållet i boken INTE utger sig - eller saluförs - för att vara sanning, varför innehåller den då uttryckligen namn och bostadsort på pappan och styvmodern? Dessa preciserade uppgifter är då kanske inte heller sanna utan bara en del av Dunias "berättelse"? Som "bara en del i en berättelse" kan dessa namngivna personer eller andra läsare alltså inte hävda att de utsatts för förtal? (Även om uppgifter som lämnas för att väcka missaktning av någon är sanna kan det klassas som förtal).

    Huvaligen - det här kommer inte att bli klart på en kafferast... Landsfiskalen i Östra Sönnarslöv kanske kan reda ut det åt mig.
    Godnatt.

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars...
      Men du frågar ju VARFÖR IC inte lagt ut dem.
      Översättningarna som jag hittills sett är auktoriserade och stämplade av myndigheter. Återkommer om det.
      Varför författarna valt att ange riktiga namn har jag ingen aning om. Dåligt omdöme kanske? Jag kan annars tänka mig att förlaget velat ha det så. Boken blir tyngre då liksom. Men även problematisk.
      Jag håller med dig om att det är ologiskt och inkonsekvent. Boken BORDE ha varit försedd med texten "Detta är en sann historia". Förmodligen är boken sann också. Jag vet inte varför man backat på det. Det kan ha legat utanför författarnas kontroll.

      Personerna kan välja att stämma för förtal, som sagt.
      Det kan alla göra i alla lägen.
      Domstolen avgör OM det är förtal. Ingen annan.

      Radera
  17. FRÅN OCH MED NU:
    NUMRERA OCH SKRIV RIKTIGA FRÅGOR SÅ ATT JAG PÅ ETT ENKELT SÄTT KAN SVARA.
    ANNARS BLIR DET OGÖRLIGT DETTA.
    GÖR SÅ HÄR:

    JAG HETER NAMN
    Mina frågor är:
    1. Fråga 1
    2. Fråga 2
    3. Fråga 3

    SvaraRadera
  18. Nu har jag sovit på saken och ändrat mig.
    Jag går igenom och redovisar handlingarna i dag, läser boken och recenserar sedan.
    Ska bara jobba lite först. Jag har en artikel att leverera.

    Men om och när ni ställer frågor, gör det på ovan 00.38 nämnda vis:

    JAG HETER NAMN
    Mina frågor är:
    1. Fråga 1
    2. Fråga 2
    3. Fråga 3

    SvaraRadera
  19. Förstår att du har mycket att stå i med betr det här Monica. Själv åker jag idag med Lena till Uppsala till ett av hennes barnbarns födelsedagskalas och kommer hem i morgon kväll.
    Som jag ser det nu "leder" pappan i viss mån, p g a att han lagt ut till alla intresserade bloggläsares EGEN direkta bedömning ett par dokument - alltså domen från Libanon om vårdnaden i Libanon och Dunias pass - medan Dunias dokument bara skall s a s vidimeras av tredje part (hittills IC och du) utan att intresserade bloggläsare får se dem för att kunna med eller utan kvalificerad hjälp skaffa sig en egen direkt bedömning.
    Som du själv påpekat har det inte förekommit något journalistiskt grävarbete innefattande kontroll av källor etc. Vilket är synd. Och jag är nog inte rätt person att klara av något sådant.
    Nå, förhoppningsvis kan du kanske bringa större klarhet i saken!

    Ps. Till exempel Ic-s reaktion på pappans öppet visade dokument har ju varit att man kan köpa ett myndighetsdokument på arabiska i Libanon för en spottstyver vilket nu ironiskt nog kan slå mot Dunias liknande dokument, för den som vill vara elak...
    Kanske landsfiskalen i Östra Sönnarslöv får ta hjälp av kommissarie Barnaby i Midsomer!

    Återkommer med frågor enligt din manual när jag har några.

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag får tugga om saker och ting om och om och om igen.

      Som läsare har man aldrig rätt att kräva dokument för egen bedömning av en bok såvida det inte rör sig om ett offentligt protokoll eller exempelvis akademisk avhandling. Och då får man nöja sig med referenser.

      Och även om det handlar om något så allvarligt som Donyas liv så handlar debatten om en pocketbok i lågprisklassen = underhållning.

      Såvitt jag förstår är det ingenting som hindrar bloggare och andra från att själva se handlingarna. Det är bara det att ingen ställer upp på att servera latmaskarna informationen på fat. Det låter sig helt enkelt inte göras. Handlingarna sägs också innehålla en värre sanning än i boken. De berör dessutom flera personer och ska därför inte publiceras. Vad är det för galna idéer att folks privatliv ska hängas ut medelst domar och myndighetshandlingar? Hela tanken är absurd.

      Att pappan har lagt ut dokument är hans problem. Ingen vet om de är äkta.
      Donya har, såvitt jag förstår, inte haft några invändningar mot dem men valt att vara mer finkänslig.

      Domen i Libanon - jag ser av handlingarna att det är komplicerat - återkommer om det.

      Pappan hade ett pass åt henne. Det har hon - och jag - berättat tidigare. Falskt eller äkta. Ingen vet. Hur han fått tag i det är oklart. Orginalet fanns hos mamman. Jag vore tacksam om jag slapp upprepa det en gång till.

      Nej, det är inte synd att IC inte ägnat sig åt journalistiskt gräv. Uppdraget gällde inte det. Man måste skilja på äpplen och päron. Journalistiskt gräv ska genomföras med stor urskiljning när det är påkallat och inte som någon slags vardagsmat. Det är fritt fram att gräva själva för dem som är intresserade.

      Att man kan köpa "myndighetsdokument" för en spottstyver i Libanon är, såvitt jag av tidigare erfarenheter förstått, helt riktigt.
      Detta faktum kommer emellertid inte att slå mot Donya. Jag återkommer om det.

      Ha det så jättetrevligt i Uppsala!
      Krama barnbarnen och varandra!

      Radera
    2. Du resonerae ungefär såhär: "Om Donya säger att hennes mamma i Libanon hade passet så hade hon väl det. Om pappan säger att han hade passet så vet vi inte om det var originalt eftersom det är libanesiskt. Men om Donya säger att mamman hade det då MÅSTE det vara originalt, och sant, eftersom Donya säger det."

      Sjukt ologiskt och du bekräftar inget utan snarare får det att låta bekräftat genom att utgå från det Donya SAGT trotts alla lögner och motsägelser hon och Ingrid dragit.

      Ord står mot ord. Att påstå att något är falskt går inte hem hos någon. Mycket snack lite verkstad.

      Sen tycker jag att du Monica får räkna med att man är tveksam om hennes dokument när hon själv försöker säga att "sånna dokument går att fixa för en spottstyver" med Ingrid. Dubbelmoral?

      Som jag ser det besvarar du inte ens på Alexis frågor utan snarare rör du bara till det. Han har dessutom inte krävt dokumenten utan snarare frågat om dem eftersom det är Donya själv som vill visa dem.

      Lite kul dock att vårdnadsrätten om när hon blev kidnappad INTE spelar roll längre Monica. Då är det som att Donya bekräftar att pappan verkligen har rätt, för hon motbevisar inte honom? Och hon bemöter inte kritiken utan säger bara att hon "inte vet" och att "de måste vara fake...."

      Det är kidnappningen, hoten och misshandeln som de hade TUSENTALS dokument på som gjorde oss nyfikna men de finns ju inte Monica, utifrån det du skrev att du innehar finns inget av de dokument som Donya/Ingrid erbjöd visa!!!. Det är inte folket som krävt dokumenten till första början. Du skrev själv att det var hon som kontaktade dig och ville visa en massa dokument för dig.

      Bara det gör en kritisk nog. Som sagt vem som än är bakom tråden och som fick Ingrid att göra bort sig totallt som den "rättskämpe" hon är, leder något enormt jämfört med Donya vilket är pinsamt. Att ens reagera osäkert mot en anonym är oproffisionellt. Dessutom bekräftar du inget om du inte källhänvisar eller om det är säkretessbelagt. Då kommer vi ingen vart. Sen är inte ens handlingarna du har det vi frågat efter. vi vill bara ha svar på de frågor du sammanfattade. Kidnappningen till Sverige, vårdnadsrätten INNAN hon blev "kidnappad" var tog den vägen? Sen misshandel och dödshoten som hon idag lever med SÄPO för osv.

      Radera
    3. Vaddådå, hur vet vi att det Donya säger är sant då? Att inte hon har köpt egna dokument? Hon verkar inte kunna motbevisa det där med passet ju. Dessutom har hon ju skrivit i boken att hon inte har pass, men nu säger hon att båda hade det av någon konstig anledning. Vad är det för fel på henne! :S

      Radera
    4. K
      Jag delger er den info jag har. Räcker inte det får ni själva gräva vidare. Om du känner för att åka till Beirut och kolla om mamman har passet så gör det för all del. No problems. Jag tänker inte göra det.

      I det stora hela måste man utgå från att det Donya säger är sant. Det är trots allt hennes historia det handlar om. Hon har rätt till den liksom hon har rätt att bli respekterad. Om det inte passar dig så är det ditt problem. Men ska du påstå motsatsen så ska du kunna bevisa det också.

      De sju sista styckena - alla utom första alltså - är helt bort-i-natta. Ingenting stämmer. Du rör ihop och missförstår och är otrevlig. Lägg ner det om du vill vara med här.

      Radera
    5. Samanta
      Detsamma gäller dig.
      Inget tjafs!

      Radera
  20. Tycker synd om dig, Monica. Jag skulle få magsår av alla frågor. Tror du inte att det är bättre att du utgår från ditt eget helhetsintryck och sedan delar in alla frågor? Är det t.ex. genomgående så att det som påstås bygger på osäker dokumentation? Finns det nyckelhändelser som går att verifiera och som gör att andra mer "flummiga" påståenden verkar ok? Som förslag bara.Tvivlar inte på att du klarar ut det själv....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dokumentationen ser otroligt bra ut.
      Återkommer.
      Men något tjafs och oförskämdheter accepterar jag inte.
      Basta!

      Radera
  21. Vänta lite här. Vad gör hennes berättelse mer sann bara för att hon skrivit boken? Då kan du också resa till Libanon och fråga om farsans pass var falskt innan du resonerar med värderingar och fördomar. Om hennes historia ska kunna vara sann lär man ge alla andra också en chans. Det är märkligt att inget av det Donya/I.C lovade finns med i din samling av handlingar. Till min fråga: Jag har läst boken och tyckte att berättelsen är sorglig men själva boken saknade spänning och känsla. Den var urusel, tycker JAG! Googlade runt lite och har följt tråden och din blogg lite grann, är det Donya som själv vill motbevisa tråden? Isåfall tycker jag att hon gör helt fel. Dessutom gör hon bara sig själv mindre trovärdig. Jag skiter i vilket men lutar mer åt TS på FB. Det är inte omöjligt att sanningen ligger mittemellan och att Donya verkligen haft kontakt med familjen, faller mig bra att hon inte ens uttalat sig om t. ex de meddelanden hon skrivit till sina syskon.

    SvaraRadera
  22. K=Matte=svenskstenen (SwedenRock) på flashback. Han har ett flertal andra nick här också och är en otroligt tröttsam typ där han springer som en besatt tätting mellan fb och den här bloggen.
    En gång i tiden läste han Donyas bok och gjorde upp långa numrerade listor på "motsägelser" som skulle bevisa att hela boken är ett falsarium.

    Han är så imponerad av sig själv att han verkar vänta sig kungens medalj av åttonde storleken allra minst som belöning för denna enastående prestation.

    Vid minsta antydan om att man inte köper hans bevis och eviga krav på dokumentation börjar det gafflas om att man vill "städa efter IC", att du spelar dum, att du vill bli kompis med IC, counterjihadism, och en massa ranterier av samma sort.

    I själva verket är det här som du säger en liten pocketbok. En pocketbok som säljs på Konsum och ICA och redan är bortglömd av de flesta.

    Det är ett litet fåtal på fb som är upprörda över boken. En av de andra upprörda fb-signaturerna hade gömt böckerna på ICA så ingen skulle kunna köpa och läsa boken!! Va! Bokbål nästa? En minst sagt totalitär inställning till "de andra".

    Ibland får jag en tanke att många i tråden hatar IC med en sån glöd att man skulle tycka tvärtom vad det än gällde. Eftersom IC har kritiserat Islam är alla musulimska män som anklagats för nåt oskyldiga eftersom IC är OND, ungefär.

    Jag var också skeptisk till boken mest p.g.a Donyas egna ord om Säpo och liknande konstigheter. Men samtidigt har Fb-tråden inte kommit fram till nånting utom "motsägelser" och det borde man ha gjort med den monumentala besatthet och övertygelse om att Donya och IC är lögnaktiga häxor som man ser där. Så jag vet inte, och inte tycker jag att det är särskilt viktigt heller. Men jag ser fram emot vad du har att berätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info.
      Jag släpper inte in fler kommentarer av den sorten.
      De passar på flashback och får hålla sig där.

      Radera
  23. Noola som skrev kommentar 13:59 som Anonym huserar också frenetiskt på flashback. Låt henne fortsätta kriget med Sweden Rock där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Fel fel fel det är inte Noola som ska bort! Försök igen din lille svenskesten.

      Klarar du inte av att andra beskriver dina aktiviteter? Nej, du brukar ju säga till exempelvis Noola att hon ska sticka ifrån tråden när hon ifrågasätter dig. "Du tillför ingenting" ylas det som en stucken gris på lekplatsen. Som om du tillfört någonting själv efter den första veckan.

      Tragiskt med människor som inte kan föra sig!

      Radera
    2. Jag har bara läst tråden så du kan gissa till domedagen :)
      Det rekommenderas att göra det ibland. Vissa språkliga egenheter blir extremt tydliga då och även det kistliga humöret.

      Radera
    3. Noola är en idiot, vill inte nämna vilken användare som är bakom kontot, men det är uppenbart för oss flashbackare. Har inget intresse i debatten men ett tips "Don't feed the troll."

      Radera