söndag 29 juli 2012

Soppa på kirskål en smaksensation...

Kirskål. Den som har det i trädgården vet det.
Jag har trädgården full med kirskål. Det är ett helvete. Den tar över allt.
Och i år har jag inte hunnit med att rensa som jag hade tänkt på grund av en jäkla stalker som hela tiden ställer till med problem. Måste jag inte sitta hos polisen och berätta så måste jag skriva brev till företagare, köpmän och myndigheter om hans galna grundlösa anfall. Han är tamejfan som det värsta kirskål han med. Ett jäkla otyg helt enkelt.
Härom dagen bestämde jag mig i alla fall för att kirskålen måste bort. I ett trädgårdsland om dagen helst. Och som vanligt tänkte jag på att det faktiskt går att äta. Det har jag vetat i decennier men aldrig prövat. Det är sak samma med maskros, nässlor och en rad andra ogräs. Nyttigt lär det vara dessutom. Och det säger sig egentligen självt. När en växt är så livskraftig att den inte går att utrota så måste den ju innehålla en massa vitaminer och andra nyttigheter.
(Det gör däremot inte stalkers. De är svåra att bli av med ändå.)
Så jag gjorde alltså slag i saken och letade upp ett recept på internet. Nämligen detta:


 Ogrässoppa
Den är godare än den ser ut...
Jag sällade mig till matbloggartrenden och lagade mat på ogräs i helgen. Det blev en soppa på kirskål och den blev fantastisk god! Receptet är från DN. Jag gillar kirskål mycket bättre än nässlor och det finns så gott om det!Receptet räckte till tre som förrätt, men är nog lagom till två som huvudrätt.

1 liter färsk kirskål
5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 msk flytande margarin
1/2 msk vetemjöl
1/2 dl finhackad gräslök
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl lätt crème fraîche
några skalade räkor
vi hade också i en skvätt champagne, men det går nog att utesluta.

Skölj kirskålen mycket noga och rensa bort grova stjälkar. Koka bladen mjuka i grönsaksbuljong, det brukar ta några minuter. Sila kokspadet, men spara det. Finhacka bladen i mixer eller för hand. Hetta upp smöret i en kastrull och rör i vetemjölet. Späd med kokspadet. Koka upp soppan och lägg i bladen, gräslöken och pressa i vitlöken. Låt koka ett par minuter innan du drar bort kastrullen från värmen och rör ner crème fraîche lite slarvigt så det blir klumpar i soppan. Toppa med några skalade räkor.

Jag hade ingen grönsaksbuljong hemma så det blev en kalvbuljongtärning. Jag hade ingen Crème fraiche heller så det fick duga med turkisk yoghurt. Och gräslök blev hackad gul lök. Men champagne... Njae... Det fick vara.
Resultatet blev en smaksensation! Varken mer eller mindre. Jättegott, som Mat-Tina skulle ha sagt.
Pröva själv!

3 kommentarer:

  1. Skogsskafferiet.se verkar ha intressanta recept med kirskål; pajer, pesto och soppor. Hittar inga recept för tillagning av stalkers. Tror de gör sig bäst välhängda.

    SvaraRadera
  2. Att fela är mänskligt men för att riktigt trassla till det fodras en dator.

    SvaraRadera
  3. Låter riktigt gott faktiskt. Ska nog prova det.
    Ramslökspesto har jag gjort, det blev gott.

    Igår så var det kantarellplockning här...

    /Utred rättsväsendet NU

    SvaraRadera