fredag 20 juli 2012

Först Skandinavien. Sen tar vi världen, säger Ingrid Carlqvist. Och det tycker jag hon gör rätt i...

Om ni har läst Ingrid Carlqvists blogg så vet ni det redan. Annars kan jag berätta att hon, som ordförande för svenska Tryckfrihetssällskapet och Lars Hedegaard som står bakom dess danska motsvarighet flaggar för att de ska ge ut en tidning vid namn Dispatch International.
"Internationell Rapport" eller...?


Nyheten kablades tydligen ut härom dagen utan att väcka särskilt mycket uppmärksamhet sedan Ingrid vid något som kallas ICLA:s (oklart vad det är) möte i EU-parlamentet i Bryssel den 9 juli hade hållit sitt högst personliga tal om "Absurdistan" (ett uttryck som hon väl har snott från en asocial lågvattensblogg) och utbrustit "I want my country back"! (Jag vill ha tillbaka mitt land!)


Det är Sverige hon menar, om ni undrar.
Frågan är förstås om Sverige bara är hennes land, om det är hon som ska bestämma och vilken tidsålder det är hon vill ha tillbaka.
Nåväl, hon får säkert Sverigedemokraterna med sig, en skara vars antal är i stigande. På en punkt har hon nämligen rätt. Som svensk kan man inte ens nämna problemen med invandringen utan att bli betraktad som rasist. Det är lite tokigt faktiskt. Problemet är politiskt och borde kunna lösas. En sund debatt hade därför varit bättre. Men åter till ämnet.


Ingrid Carlqvist är uppenbarligen väldigt stolt över sitt tal. Det framgår av hennes blogg. Det är dessutom översatt till svenska av en meningsfrände och finns här. Erik Rodenborg kommenterade det redan den 13 juli och menar att Ingrid Carlqvist därmed är vid vägs ände. Han visar nämligen hur hon helt godtyckligt använder sig av diverse forskningsrapporter och statistik och vinklar dem så de ska passa hennes egna privata syften.
Läs hans mycket kloka inlägg här.

Men Ingrid är inte den som ger sig så lätt, om Erik Rodenborg nu trodde det. Än ska hon klättra några steg till mot himlen innan hon faller. Med en dåres envishet går hon på som en ångvält förvissad om att hon kan frälsa världen.




Det är bra, tycker jag.
Att dra igång ett tryckfrihetssällskap i ett land med grundlagstadgad tryckfrihet är att skjuta över målet. Vi har alla rätt att publicera vad vi vill. Såvitt jag förstår är det egentligen tillämpningen hon är ute efter, det faktum att svensk media inte skriver om exempelvis vårdnadstvister och invandringspolitiken. Men det har inte med tryckfriheten att göra. Friheten har vi. Det är en fråga om etik och åsikter som Ingrid Carlqvist inte delar. Men med tryckfrihetsgrundlagen i ryggen är det bara att starta en egen tidning. Det har jag hela tiden predikat. Och det är alltså precis vad Ingrid Carlqvist nu gör.
Bra!
Ingrid Carlqvist tar därmed konsekvenserna av sina något avvikande åsikter. Det är mycket bättre att hon gör det och att vi alla får läsa vad hon och hennes kompisar står för, än att de verkar i det farligt fördolda.

Om den nya tidningen berättar hon:
Dispatch kommer att tryckas i två versioner – en dansk och en svensk - men alla artiklar är desamma. Och på internet kommer du att kunna läsa tidningen även på engelska och tyska. Vi kommer att skriva om politik i våra respektive länder och ute i världen. Vi kommer att skriva om alla de saker som mainstream-medierna har mörkat under så många år. Vi kommer att skilja mellan nyheter och krönikor och tonen blir dämpad. Vi ska låta fakta tala, de sanningar som dagens journalister undanhåller från människor.


Med tanke på hur hon hittills hanterat "sanningen" kan vi kanske hoppas på att hon ska ta in artiklar av sina kompisar wanna-be-journalisten och wanna-be-redaktören. Inte för att de kan handskas med sanningen utan för att de ska få något vettigare att syssla med. För att inte tala om Patrik Nyberg som producerar texter åt så konstiga forum att man måste fråga sig varför. Gratisalster lär Ingrid Carlqvist inte lida någon brist på. Sanning, objektivitet och opartiskhet lär det bli sämre ställt med.

Ödmjukt och måttfullt
Ingrid Carlqvist skriver:
"Avhoppet (från publicistklubben/MA) ledde till att jag blev inbjuden till danska Trykkefrihedsselskabet för att berätta om det märkliga landet Sverige och detta ledde i sin tur till att jag grundande det svenska Tryckfrihetssällskapet. (Se och hör talet nedan/MA)
Det var så Lars Hedegaard och jag fann varandra. Men vi nöjer oss inte med att driva varsitt Tryckfrihetssällskap. Eftersom vi båda har en gedigen bakgrund som journalister beslutade vi oss för att starta en tidning. En riktigt bra och gammaldags tryckt tidning. Vi kallar den Dispatch International, eftersom vår vision är att tidningen ska ges ut över hela världen en dag. Men … First we take Manhattan, then we take Berlin.
Eller snarare – först tar vi Skandinavien och sedan tar vi världen!


Det är bara att gratulera!
Framtiden kommer att visa om det vi nu ser blir en framgång eller ett platt fall till marken.
Jag håller tummarna och ser med spänning fram mot hur det ska gå.

12 kommentarer:

  1. Erik Rodenborg beskriver bra hur Ingrid och mansbranschen arbetar. De vänder och vrider på fakta och uppgifter så att det passar deras agenda och syfte. De har sina egna ””fakta””.

    De hänvisar till en liten andel problematisk forskning som finns och bortser från den stora mängden vettig forskning som finns.

    I Sverige finns hyllmeter med forskning, statistik, offentliga utredningar, rapporter, genusforskning, maskulinitetsforskning etc, men det helt avfärdas av mansbranschen som istället nöjer sig med en bok med en antifeministisk agenda. Antifeministerna saknar förmåga till ett kritiskt förhållningssätt och tror blint på t ex Pär Strömmings Dassbok (eller vad den heter). Och snart kommer Pelle Billig med en ny Dassbok…

    Ungefär som när Roslagens mansjour inne hos fittstimm uppmanade mig att läsa EN bok för att vi sedan kanske skulle kunna ha en dialog. Roslagens mansjour väljer en bok som jag ska läsa, men missar det faktum att jag har läst hundratals böcker, rapporter, offentliga utredningar, avhandlingar, forskning etc inom jämställdhetsområdet… Suck…

    Sedan måste jag säga att jag älskar att antifeminister och rasister är så blygsamma, måttliga och försynta ;)

    "Först tar vi Skandinavien och sedan tar vi världen" hahahaha

    Ja, vi är nog många som redan nu kan tala om hur detta lilla spektakel kommer sluta ;)

    /Utred rättsväsendet NU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt enig med dig.
      Det finns ett antal ogräs i rabatten som måste rensas bort helt enkelt.
      Var tid har sina galningar. I min ungdom hade vi den här:
      http://www.alfenerstrom.se/
      Jag förstår fortfarande inte varför man lät dåren hållas - i yttrandefrihetens namn.
      Han borde verkligen ha stoppats. Tidningarna borde ha vägrat ta in hans annonser. Det är en skam för Sverige att han inte togs omhand och låstes in för gott.

      I dag har vi andra. Strömmingar och tangorabatter. De irriterar men är dömda att misslyckas av det enkla skälet att de helt enkelt har fel.
      Så jag är enig med dig, vi vet redan hur det går.
      Åt skogen

      Radera
    2. Intresset talar förresten sitt tydliga språk.
      Hon lade ut sitt inlägg den 19 juli och har fått en (1) kommentar.
      Jag lade ut mitt igår den 20/7 och har fått lika många.
      Stort intresse för Dispatch International alltså.
      Grattis!

      Radera
    3. Jag aldrig förstått problematiken med att vilja föra dialog.
      Kan någon förklara vari den problematiken ligger?

      Ligger den i att den dialog-ovillige inte har något att vinna på en dialog?

      Det finns helt klart minst två typer av människor:
      dialogvilliga och dialog-ovilliga.

      Signaturen: "/Utred rättsväsendet NU" tycks tillhöra den senare typen.
      Den typen som förhindrar sann rättvisa!

      Han är inte alldeles blygsam själv, eftersom han dels skriver så att alla förstår vem han är, dels lägger sig i saker, som han har ytterst föga kännedom om.

      Kan vi slå fast att hans signaturer är: "MJ"?
      Vakna!

      Radera
  2. Thank you, but I don´t think I will read this Mispatch International.
    ("Patch" also used for a fool or clown - "Mispatch" also used for "a feeling of regret and helplessness...")

    Old Winnie

    SvaraRadera
  3. Det står helt klart för mig att hon har PAS
    Johan B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som i Pain in the ASs syndromet hehe

      Radera
  4. Det här med "Först Skandinavien. Sen tar vi världen" låter för mina öron som en travesti på
    Leonard Cohen´s "First we take Manhattan, then we take Berlin" ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det hon citerade också.
      Du har rätt!

      Radera
    2. F ö tittade jag nyligen i senaste numret av den lokala STOCKHOLMSTIDNINGEN Nöjesguiden och
      där fanns en smålustig intervju med den kände, konservative, katolske kröniken Roland Poirier Martinsson. Och han har del att säga om varför han s a s hoppade av tryckfrihetssällskapet.

      "Jag kände ordörande i tryckfrihetssällskapet för 20 år sedan. Vi jobbade på samma
      kvällstidning. Hon var en helt vanlig människa, hade inga intressen av islamiseringen
      av Sverige. Jag tackade ja och tänkte inte mer på det. Sedan la de upp det på sin hemsida och då fick jag mejl, twitter och journalister som hörde av sig. Då kollade jag deras hemsida och såg vad det var. Christ ! Dit vill inte jag !"

      Radera
    3. Det finns mycket på nätet också:

      "Timbros VD Marcus Uvell levererar sedan en replik som kan få läsaren att undra om han försöker göra parodi på så kallad politisk korrekthet. Så är dock inte fallet.
      ”Vi [deltar] inte i arrangemang ordnade av rättshaveristiska rasistorganisationer”, skriver Marcus Uvell på fullaste allvar på Twitter."

      Radera
  5. Jag tycker hon är lite obehagligt härligt kontroversiell och orädd, även om många av hennes uttalanden passerar gränsen.Det finns en glöd hos henne som man inte vill fascineras av men ändå gör det
    En del av det hon uttrycker stämmer faktiskt.Svensk media handlar mest om experter som talar till experter, debatter utan dynamik och en ängslighet som är alltför tydlig.Hennes osvenska framfusiga sätt skrämmer i våran konsensus kultur,men jag är nog också lite rädd att hon attraherar
    fel personer.

    SvaraRadera