onsdag 13 juni 2012

Ur Svenska Magasinet på Costa del Sol...

Jag läste nedanstående artikel i Svenska Magasinet och konstaterar att det är en viss skillnad mellan länderna vad gäller lagstiftningen och synen på den här sortens brott. I dag inleds rättegången...
Minderårig svensk åtalad för våldtäkt riskerar flera års internering
På onsdag inleds rättegången mot en minderårig svensk som är åtalad för att ha våldtagit en ung spansk kvinna på en strand i Fuengirola sommaren 2011 i samband med en semesterresa. Pojken nekar till våldtäktsanklagelsen.
11.06.2012


Av Ola Josefsson

Pojken som kommer från Småland greps den 18 juli och under fem månader satt han frihetsberövad vid ungdomsanstalten La Biznaga i Torremolinos. Pojken fick lämna anstalten strax före julhelgen och har sedan dess varit placerad i ett familjehem på Solkusten med utreseförbud att lämna Spanien. Pojken har fått hjälp i sitt skolarbete och har fått besök av familjemedlemmar.
På onsdag inleds rättegången mot pojken vid en domstol för minderåriga i Málaga. Då har det gått nästan elva månader sedan pojken greps.
- Det känns jobbigt, det är ingen trevlig situation som han har hamnat i, säger en nära anhörig till pojken som Svenska Magasinet har talat med.
Det var den 18 juli som som den då 16-årige pojken greps. Pojken som därefter ha fyllt 17 år besökte Fuengirola tillsammans med några vänner och träffade en spansk kvinna i samma ålder. Paret gick ned till stranden och här ska våldtäkten ägt rum enligt kvinnan som gjorde en polisanmälan dagen efter händelsen. Svensken nekar till våldtäktsanklagelsen.

Den svensktalande spanske advokaten Erik Norling är pojkens advokat. Rättegången hålls på onsdag vid domstolen Juzgados y Fiscalía de Menores i Málaga (bilden).
Den minderårige svensken riskerar att dömas till flera års internering i ett ungdomscenter. Det visar Svenska Magasinets källor.
Det maximala straffet för våldtäkt som den minderårige pojken kan dömas är sex års internering i ett ungdomscenter (Centro de Internamiento de Menores Infractores). När detta straff är avtjänat kan detta utökas till ytterligare fem års övervakad frigivning.
Den tid som pojken har suttit frihetsberövad räknas av från det straff som han riskerar att dömas till. På Solkusten finns det två ungdomscenter, båda ligger i Torremolinos, och heter La Biznaga och San Francisco de Asis.

Om den minderårige pojken döms till våldtäkt och straffet har verkställts kan familjen ansöka om att få pojken flyttad till Sverige, för att avtjäna straffet.
I denna typ av brottsfall förbjuder man även den skyldige att närma sig eller ha någon som helst kontakt med offret och/eller med hennes familj.
Om den minderårige svensken döms skyldig kommer han även med all säkerhet att dömas till att betala skadestånd till offret för civilt ansvar, för de moraliska skador som han orsakat och även för kroppsskador om det skulle ha förekommit sådana.
 (Uppdaterad 12.06.2012)

Tillägg
Inlägget ovan gav upphov till en diskussion i kommentarsfältet om Calle Jonsson och hans äventyr som 18-åring på Kos i Grekland. Somliga menar fortfarande att han trots frikännandet var skyldig till brott. Hur och varför vet jag inte. Ingen rök utan eld, brukar folk säga men det har jag lärt mig, att så är det minsann inte alltid. Man kan anmäla vem som helst för vad som helst utan anledning eller bara för att man vill hämnas en oförrätt. Det ser vi varje dag i vårt land inte minst. Om någon sitter inne med någon typ av bevis för motsatsen vad gäller Calle så vore det kanske bra att klämma fram den. Så att vi slipper illasinnade rykten, menar jag.
Personligen är jag övertygad om att den grabben inte kan ställt till så stor skada att det motiverar allt vad han och familjen har råkat ut för. Så sent som 2009 - åtta år senare! - ville domstolen i Grekland ställa såväl Calle som hans föräldrar inför rätta för att de berättat vad de varit med om!
Så jag säger som jag sagt offentligt förut: Åk inte till Kos! Polisen i Sydeuropa är inte att leka med. Skicka inte dit era tonåringar på röjarresa! Det är livsfarligt!

För att illustrera vad jag menar lägger jag ut min intervju med Calles mamma från 2005. 

Artikeln är borttagen.

23 kommentarer:

  1. Och så kan spanjorerna säga samma sak som en del svenskar gör: Det är bara män från andra länder som våldtar.
    Undrar just vad dessa personer säger om det här fallet om han skulle dömas.

    SvaraRadera
  2. Intressant att ingen indignerat skyller Spanien för att vara "feminismens Saudiarabien".

    SvaraRadera
  3. Med tanke på hur STENhårda spanska myndigheter är hoppas jag att du själv håller dig
    i skinnet när du vistas i landet, Monica ! Men, allvarligt talat, jag hoppas verkligen
    att det finns någon form av teknisk bevisning både i det här och alla andra fall. Annars
    blir det väldigt lätt att bara lufta sina fördomar, oavsett vad man tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guardia Civil är inte att leka med, Ver...
      Och det är bra det.
      Jag tycker också att bevisläget känns knepigt. Inte ens förekomsten av spermier räcker ju.
      Men vi vet som sagt ingenting om eventuella bevis så det är svårt att spekulera.
      Men juridiskt sett är ju även han ett barn så hela ärendet känns knepigt, tycker jag.
      I värsta fall kan det till och med handla om vem eller vilka som ska mutas.
      Det är inte Sverige, som sagt...

      Radera
  4. Eftersom Anonym anklagar mig för att ha en massa åsikter som jag inte har så ska jag (så gott det går på basis av en artikel) säga vad jag tycker om detta.
    I artikeln får man inga som helst besked om var pojken är bosatt (i Sverige eller i Spanien) och inte heller om flickan fick några skador eller om det finns annat som gör bevisläget solklart.

    Jag tycker att det är lite Calle Jonsson över detta.
    Han som fängslades misstänkt för misshandel på ön Kos i Grekland, ni vet.

    Om bevisläget är oklart - han nekar trots allt - så känns det väldigt konstigt att man har kunnat hålla honom tvångsplacerad med utreseförbud i 11 månader.
    Han är trots allt minderårig.
    Talar han inte spanska så undrar man om han har fått adekvat juridisk hjälp eller inte.

    Det fick inte Calle Jonsson.
    UD ställde inte upp särskilt mycket alls.
    Föräldarna nära nog ruinerades och de hade ju definitivt inte gjort sig skyldiga till brott.

    Om den nu aktuella grabben är bosatt i Sverige så känns det mycket märkligt att svensk media inte har reagerat på fallet.
    Vi hade trots allt en vuxen svensk bosatt på kusten som dömdes för mord på sin flickvän sedan hon trillat ut från balkongen. Om det skrevs det mycket.

    Spanska myndigheter är absolut stenhårda och DET VAR DET jag ville visa med att lägga ut artikeln.
    Ingenting annat egentligen.

    I Sverige blir det inte mycket väsen för en våldtäkt, såvitt jag förstår.
    Och Assange som bara ska förhöras om sexbrott tycks åtminstone den manliga delen av befolkningen tycka väldigt synd om.
    Det gör inte jag.

    Men åter till inlägget.
    Tag en titt på de spanska straffsatserna och jämför dem med motsvarande Svenska.
    Vad skulle grabben - om han befinns vara skyldig - ha fått här?
    Några dagsböter?

    Om det vet andra mer än jag men att skillnaden är stor ser vem som helst.
    Tänk på det alla ni som gnället på det svenska rättssystemet.
    Ni får det inte bättre någon annanstans.
    Men pröva gärna för all del. Pröva!

    Assange ska följaktligen hålla snattran och skatta sig lycklig över att det är Sverige och inte Spanien som vill prata med honom.

    En given konsekvens av såväl detta fall som Calle Jonssons är:
    Låt absolut inte era ungdomar åka utan vuxna på chartersemester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh utan att jag vill gå in på detaljer så tycker jag att just Calle är ett intressant exempel. Jag tror nämligen att han var skyldig som synden och att han var en mediasuccé utan dess like för att framstå som vår oskyldiga lilla svensk ;)

      Radera
    2. Men man kan ju inte bara sitta och TRO saker och ting. Varför sitta och spekulera när han är frikänd? Ingen blev allvarligt skadad och det finns ingen risk för "återfall" om du nu skulle ha rätt. Han var dessutom bara 18 år den gången, en unge som tillsammans med andra ungar firade chartersemester utan vuxna - vilket sådana inte bör göra, tycker jag.

      Radera
    3. Monica du har rätt i att jag inte ska sitta och spekulera när jag inte vill gå in på detaljer .Tro kan jag visst göra. Det står mig fritt som alltid.

      Så vi pratar rent generellt då. Bara för att man blir frikänd så betyder det inte att man har begått brottet. Det betyder bara att man inte kan bevisa det (eller att man faktisk är oskyldig).

      Jag är i övrigt helt enig med dig att man inte ska släppa iväg sina barm på semester själva. Än mindre på supasemester på känd fetsort.

      Radera
    4. Självklart. Ingen kan förbjuda dig att tro både ditt och datt. Jag tycker bara inte att det är schysst. För din skull ska jag försöka lägga ut min intervju från 2005 med Calles mamma i inlägget. Om du menar att den inte är korrekt vore jag tacksam för synpunkter.

      Radera
    5. Tack för att du lade ut intervjun.

      Oavsett vem och varför man blir anhållen och fängslad så ska det inte gå till så här. Förhållanden i många andra länders fängelser är under all kritik och det som Calle har gått igenom borde ingen, framförallt ungdom, behöva.

      Radera
    6. Jag tycker jättesynd om både honom och familjen.
      Är man 18 år så klarar man inte av fyllsemestrar som de som arrangeras på Kos och Ibiza och säkert på Costa del Sol heller. Som ung måste man faktiskt få göra misstag också utan att bli förföljd resten av liget - om han nu gjorde ett vilket det inte finns minsta bevis för.
      Familjen ruinerades, gick sönder och skingrades.
      Det är för jävligt helt enkelt.
      Kanske är grabben på Costa del Sol på väg mot samma öde.

      Radera
    7. Jag har mest vaga minnen av det här, men jag har för mig att jag såg någon
      intervju med Calle där han kanske flinade alltför mycket när han kommenterade
      sina äventyr. Faktum är ju ändå att utan den egna, rejäla berusningen hade
      han haft större möjligheter att kontrollera händelseförloppet.

      Men vi tar alltså alldeles för ofta alldeles för lätt på problemen med alkohol
      och nöjer oss med att man i alla fall inte i första hand hamnar i knarkträsket
      om man missbrukar någonting som är betydligt mera acceptabelt, speciellt socialt.

      Radera
    8. Hej Verutschkow!
      Det finns ingenting fastslaget vad gäller berusning i fallet Calle. Det är bäst att påpeka det. Det är jag som skriver att man inte ska släppa iväg tonåringar till dylika platser men om Calle finns ingenting sådant belagt.

      Rent allmänt är det ju viktigt att hålla ungdomar borta från droger av alla slag. Halkar de snett är det viktigt att som förälder agera just som förälder och helhjärtat ställa upp för sitt barn tills han/hon är 30 eller så när faran kan tänkas vara över. Jag skojar lite nu men är ändå allvarlig.

      Radera
    9. Jag försökte snabbgoogla fram någonting om Calles berusning men hittade inget. Det är
      möjligt att jag i alla år gått och trott att han självklart var påverkad. Men om han
      nu inte var det och kan bevisa eller i vart fall göra troligt att så var fallet
      ökar givetvis hans trovärdighet.

      Visst är det svårt att överhuvud taget veta någonting med säkerhet ...

      Radera
    10. Här gör du lite fel, tycker jag.
      DU får för dig att han var berusad.
      Nu vill du att HAN ska bevisa motsatsen "för att öka sin trovärdighet" hos dig!!!
      Vad är det för idéer?
      Han behöver inte bevisa ett smack för dig.
      Du ska i stället inte läsa in mer i medias artiklar än vad som faktiskt står där.

      Radera
    11. Och nu börjar jag plötsligt få lite associationer till mitt eget fall där jag
      vid en viss tidpunkt påstås ha varit på vissa platser och gjort vissa saker.
      Men så var det ju inte ...

      Radera
    12. Där ser du själv.
      Jag tar inte in din kommentar om CJ av det skälet att jag för någon timma sedan tog bort artikeln. Inte av någon särskilt orsak utan för att den inte hörde hemma här.
      Jag ville visa hur farligt det är för tonåringar att åka söderut på egen hand. Jag ville också visa hur olika polisväsenden kan vara i olika länder. Det var inte meningen att skuldfrågan i CJ-fallet skulle vara föremål för diskussion. Familjen har lidit nog. Jag hoppas du förstår.

      Radera
  5. Calle Jonsson hade ju utan tvekan gjort sig skyldig till ett vidrigt brott
    Honom finns det ingen anledning att dalta med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det vet du alltså?
      Hur kommer det sig?
      Han är frikänd.
      Men du tvekar alltså inte ens. Det var skickligt.
      Vad har du för information som varken han eller andra har?

      Radera
  6. Jag vet inte om det var mig du menade med Anonym (det var jag som skrev den enda publicerade anonyma kommentaren) men jag vill ändå klargöra att jag inte anklagat dig för några som helst åsikter eftersom du inga framför i ditt inlägg.
    Det jag nämner är att en hel del folk i Sverige, främst svenska män, bukar hävda att våldtäkter så gott som uteslutande begås av män med utländsk härkomst. Det roliga blir då att i Spanien är denne svenske unge man av utländsk härkomst, oavsett om han bor där eller ej, och påståendet om att våldtäkter främst skulle begås av män med utländsk härkomst passar in även här.
    Då uppstår ett intressant problem för de svenska män som menar att det krävs en utländsk bakgrund för att våldta kvinnor.

    Beträffande Assange har det inte gått någon nöd på honom. Han har levt tämligen gott och sluppit sitta inlåst. Kanske det var felet i hans fall, han hade säkert fått mer bråttom att infinna sig för förhör om han låsts in under tiden han funderade på om han hade lust att stå till svars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Nej, det var inte dig jag menade. Jag borde förstås ha markerat det.
      Den Anonym jag menade var en genombitter person som svalt minst ett kilo citroner och som jag inte släppte in.

      Jag tycker tvärtom att du har helt rätt.

      Radera
  7. Tonåring frias för våldtäkt i Malaga.
    Pojken greps i juli förra året efter misstankar om att han våldtagit en ung kvinna på stranden. Sedan dess har han varit frihetsberövad och inte fått lämna Spanien. I mitten av juni i år hölls rättegången i en ungdomsdomstol i Malaga och nu är han alltså friad.

    – Vi har fått bekräftat av hans advokat att domen är friande, säger Anders Jörle, presschef vid utrikesdepartementet.

    – Det känns underbart säger mamman som inte vill kommentera domen ytterligare till P4 Kronoberg.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5200622

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju fruktansvärt att han inte har fått åka hem, tycker jag.
      För jävligt helt enkelt.

      Radera