tisdag 19 juni 2012

Så här gick det alltså till...

Några av er kanske minns att besökare av mina bloggar för något halvår sedan drabbades av falska virusvarningar. De blev helt enkelt varnade för att besöka mina bloggar på grund av risken för virus som påstods finnas där.
Det var självklart lögn och bedrägeri varför jag flyttade bloggar till nya adresser i parti och minut för att komma undan de falska virusvarningarna.
Jag har nu tack vare en snäll bloggare gjorts uppmärksam på hur det gick till. Avpixlat har nämligen råkat ut för samma sak. Den som är intresserad kan läsa om det här:
http://avpixlat.info/2012/06/17/nytt-censurangrepp-mot-avpixlat/

Tack för tipset!

27 kommentarer:

  1. Hej Monica!
    Har du läst Ingrid Carlquist senaste alster tillsammans med Donya ? Befarar att hon gjort en "Lisa Marklund" omdedvetet eller medvetet? Något för din grävande penna?
    /anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte. Såvitt jag vet ska jag inte göra det heller.
      Det är ingenting för mig.
      Du har dessutom fel. IC har inte gjort någon LM.
      Lite fult av dig att antyda det, söta Anna.
      Jag har två andra böcker på gång så det är fullt upp.

      Radera
    2. Liza Marklund har s a s gjort en Liza Marklund både före och efter böckerna Asyl och Gömda. Och hon kan mycket väl tänkas göra det igen ...

      Radera
  2. Hej igen,
    Har läst igenom tråden på flashback och undrade bara hurvida det stämde eller inte. Men om du säger att det inte är så får jag väl revidera.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna
      Jag kanske var onödigt hård mot dig.
      Det händer att fiendegubbar skriver negativa påståenden om personer i min blogg.
      Sedan får jag skulden för det. Det händer till och med att jag falskeligen blir polisanmäld för de allra grövsta brott på grund av sånt som folk har skrivit bland kommentarerna.
      Detta gäller särskilt personer runt Ingrid Carlqvist.

      När man intervjuar en person om hans/hennes liv kan man aldrig veta om det han/hon säger är sant eller osant.
      Det är ofta omöjligt att kontrollera fakta.
      Om man som IC haft i uppdrag att skriva en persons berättelse så ingår det inte ens. Hon har antagligen bara gjort sitt jobb.
      Om nämnda bok är sann eller osann beror rimligtvis på den som berättat, dvs huvudpersonen. Hon hävdar i en kommentar här på bloggen att boken är sann. Hennes biologiske pappa anser, enligt uppgift, att den inte är det. Ord står mot ord. Det får bli en kamp mellan dem. Jag tror inte att det har med IC att göra.

      IC:s jobb kan inte jämföras med Liza Marklunds Gömda och Asyl.
      LM skrev inte bara sin huvudpersons berättelse. Hon skapade en falsk huvudperson med en falsk berättelse och påstod att den var sann inom ett politiskt projket som hon lyckades driva väldigt långt.
      Det har jag svårt att tänka mig att IC har gjort. Hennes politiska inställning är vida känd och stämmer inte med vad som verkar vara den här bokens inriktning.


      Ämnet här är hur man förser andras bloggar med falska virusvarningar.

      Radera
  3. Misstänker att de flesta inte tycker speciellt synd om avpixlat. Men även denna sajt
    har sina rättigheter och någon måste värna dem.

    Och den som gör så här mot någon annan kan givetvis drabbas själv nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är nog inte så stor ändå.
      Det är bara mycket små människor som gör sånt.

      Radera
  4. "Ämnet här är hur man förser andras bloggar med falska virusvarningar". Helt rätt.
    Enligt "förhandsreklam" lär det komma ut en bok i höst som kanske innehåller en bekännelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant!
      Det skulle vara klädsamt.

      Radera
  5. Tillfogar något off topic:
    Njaa... Om Ingrids roll i Donya-boken helt och hållet enbart var att skriva ner Donyas berättelse borde hon väl rimligen inte på omslag och försättssida stå angiven som medförfattare? "Sekreterare" eller "skrivbiträde" hade väl varit mera korrekt? Eller någon text i ett Förord där IC helt klargjort sin position i det hela. T ex "Donyas historia som hon har berättat den för mig...". Då hade det varit OK för hennes del.
    Har läst i den nämnda tråden på FB och tycker det hela är tragiskt på många sätt.
    Skyller själv delvis på LM och hennes Gömda-miljoner.

    / Alexis

    / Alexis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alexis!
      Ja, då vet du mera än jag.
      Jag vill bara inte bli inblandad i något med IC.
      Hon är inte hälsosam.

      Radera
  6. Du har säkert rätt, Monica. Och jag vet ju inte mer än de intryck man som avdankad författare fått av "debatten".

    / Alexis

    SvaraRadera
  7. Hittade i sammanhanget en mycket läsvärd artikel i SvD,
    länk http://www.svd.se/kultur/litteratur-vilse-i-verkligheten_168044/svd

    Borde bli lag på att förlag på sina böcker måste ange om det är fråga om s k Faction (den nya räddningsplankan), istället för att ge naiva läsare tron att det är fråga om något helt och hållet sant ur verkligheten.

    / Alexis

    SvaraRadera
  8. En annan räddningsplanka som nu kastats fram från det sjunkande skeppet är "Dramadokumentär"... Fint värre!
    Tror jag ska försöka skriva en sådan.

    / Alexis

    SvaraRadera
  9. Jag ställer mig bakom det här citatet av Voltaire (om det nu var han som myntade det) :

    "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".

    Alltså, jag känner inga sympatier med Avpixlat men anser att de har rätt att framföra sina åsikter. Vad jag däremot INTE ställer mig bakom är sådant som är rent förtal, såsom det JJ skrev om dig och Lena. Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Syster!
      Det är ett väldigt fint citat som handlar om yttrandefrihet i sin finaste form.
      Tack också för din åsikt om JJ. Han har svarat nedan. Jag släpper in kommentaren för att han ska få glänsa i all sin prakt.
      Trevlig midsommar Syster!

      Radera
  10. Jag föredrar travestin på Systerdysters Voltairecitat. "Jag delar inte dina åsikter och jag är beredd att dö för att slippa höra dem!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant förslag.
      Antages omgående i full utsträckning.
      Jag hoppas att du är karl för din hatt dina 176 cm till trots och håller vad du lovar!!!
      Det finns faktiskt ingen anledning att vänta ens.

      Radera
    2. Säg till om du behöver hjälp!

      Radera
    3. Bra idé faktiskt!

      Radera
  11. Syster Dyster är förlåten för att hon delat en allmänt spridd missuppfattning, men inte JJ vilken som f d nämndeman borde veta bättre: Citatet är INTE något som Voltaire skrev eller yttrade - det skrevs av Evelyn Beatrice Hall i hennes bok "Voltaires vänner" 1906 som en mycket bra sammanfattning av Voltaires idéer.
    "Det är en mänsklig rättighet att dö men ingen skyldighet" lär ha myntats av någon annan. Den Store Satan?
    Ps. Min artikel kommer i eminenta Kvällsstunden nr 28 i juli. Den avhandlar bl a järnkanslern Bismarck och Napoleon III. Skulle någon av dessa två nämnda stämma mig för förtal kommer jag att hävda att det är fråga om en Dokumentroman eller, enligt senare recept, en Dramadokumentär!

    Glad Midsommar!!

    / Alexis, bildad som f-n.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant information.
      Glad midsommar till dig och din Lena!

      Radera
  12. Den blida Ann Magnusson alias Anna1 skriver så här i ett midsommarmail:


    Monica,

    En jävla till lögn om John på din blogg och du kommer att få äta upp det resten av ditt liv. Fattar du det din äckliga jävla mobbarkärring?

    Hur fan blev du så misslyckad och ond som du är?

    DU är en skam för mänskligheten!

    //Ann

    PS. Du och äckliga X kan väl läsa serietidningar ihop? Han gillar verkligen det vet du, ju sjukare desto bättre!

    SvaraRadera
  13. Bästa Ann "Anna1"
    Såvitt jag vet finns inte en enda lögn om någon i min blogg.

    I John Johanssons född Rogberg blaska finns inte en enda sanning.
    Bara lögner i ett manifest av ljug, fantasier och sjuka vanföreställningar.
    Jag tycker du ska jämföra de båda publikationerna innan du öppnar kakintaget.

    Jag läser för övrigt inte serietidningar.
    Om din fd boyfriend har en passion för sånt vet du bättre än jag.
    Du har antagligen varit där och tjuvläst.

    Såvitt jag förstår lämnar er läsförståelse allt i övrigt att önska.
    Jag ska därför i samförstånd med Viktiga under dagen lägga ut Justitiekanslerns senaste beslut angående din JJ. Sannare kan det liksom inte bli.

    SvaraRadera
  14. Pratar Anna Galenpanna om Manga-serier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning.
      Och jag kan inte bry mig mindre.

      Radera
  15. Ja, det skulle vara intressant att få läsa JK-s yttrande. Även jag blev visst kallad kriminell i den där blaskan.
    Har den uppstått igen?

    / Alexis

    SvaraRadera