tisdagen den 21:e februari 2012

Nu blev jag faktiskt lite imponerad...

WaDuWill 1973-74 men det är förutom trummisen inte samma grabbar
på plattan. Därför anger jag inga namn.
Nu har någon uppenbarligen lyckats hitta en LP jag spelade in 1974.
Det var ju himla kul. Tack för det!
Vilket kärt återhörande för mig! Varenda låt har sin historia. "Visa på Sängkanten" testades för Svensktoppen och kom nästan in. Den hamnade på elfte plats vilket ansågs vara en stor framgång. Inga andra låtar testades.

Jag är djupt imponerad över vårt land som har vett att arkivera precis allting. Men det känns krätt konstigt att vara arkiverad, måste jag erkänna. Det visste jag inte. Jag undrar var detta kommer ifrån. Jag kan inte tänka mig något annat än Sveriges Radios grammofonarkiv. Men det kanske sparas skivor på KB precis som tidningar. Inte vet jag. Synd att man bara får höra snuttar av låtarna. Med tanke på att sångpåläggen är gjorda rakt av på två timmar (i en tid när Abba använde en hel månad  i en 16-kanalers studio till sin Waterlooplatta. Därav kvalitetsskillnaden) så är den helt okej.
Gitarristen hade lirat med Jimi Hendrix. Han skrev låtarna och jag skrev texterna. Vi skulle erövra världen. Studio Decibel på Katarinavägen i Stockholm hade åtta (8) kanaler vilket var enastående då. Studiokostnad 300 kronor i timman. Svindlande summor, tyckte man. Vi fick två dagar på oss. När det blev min tur återstod bara två timmar för samtliga. Sanslöst! Det går nästan inte, kan jag tala om för er som inte varit med i den svängen.

Bild på skivans baksida. Fråga inte mig hur de tänkte...
Vi hade klättrat i trän över en frusen sjö som man gjorde på
den tiden och tagit fina proffsbilder i färg.
Men Marilla hade inte riktigt råd med det så vi fick
nöja oss med ICA-reklam.
Men jag var 24 år och livet lekte. Att Marilla, som Hasse Edlers skivbolag hette, inte hade råd att använda våra fina färgbilder till skivomslaget var ju rätt trist förstås. Efter det sa vi alltid Mårilla om bolaget. Vi hade rätt många åsikter om slutprodukten faktiskt men naturligtvis ingen talan. Och sedan satt jag fast som i skruvstäd i fem år på grund av kontraktet. Det var precis lika illa med det som det är med mitt bokkontrakt nu. Skillnaden är att jag struntar i det. Skivan är faktiskt konverterad till CD.

Det här var samma år som Abba vann Eurovision med Waterloo. Och vi spelade förstås alla Abba-låtar. Och det var sannerligen inte enkelt. Men Abba bodde i Vallentuna då och man kunde faktiskt ringa Benny Andersson och fråga vilka ackord det skulle vara i låtarna. Det gjorde vi också. Känns lite konstigt så här efteråt, måste jag säga men så var det.
Nynäshamn
Jag hade några bättre bilder i en annan dator som jag nu har lagt in. Annars ligger det mesta undanstuvat i lådor och karatonger. Den svarta klänningen var helt underbar. Hellång och med naken rygg. Jag hade den i flera färger och tyckte bäst om den gula. Det skulle inte förvåna mig om den finns kvar någonstans i gömmorna. Jag tror det. Och det här var bara början eller i varje fall bara en bit på väg. Jag debuterade redan som sjuåring. Det finns bilder på det med någonstans.

Och den där Customanläggningen med vadderade förstärkare och högtalare i vitt med silverstänk var helt nytt för Sverige. Det var bara vi och Solar Plexus som hade dem då - Monica o Carl Axel Dominique m Tommy Körberg alltså. Fast de hade en size större förstås.
Det här är rätt band från plattan fast det syns
kanske inte så väl.
Jag blev väldigt nostalgisk av det här och började undra över bilden ovan. Det var inte så ofta man fick foton från tidningar men den här var publicerad i Nynäshamnsposten. Det var nyårsafton och fotografen kom ner mitt under spelningen nära tolvslaget.
Där man stod och sjöng - man kan inte direkt kalla det en scen - var man omgiven av en rotunda bestående av stora panoramafönster ut mot hamnen. Där stod man och såg hur upplysta gotlandsbåtarna kom in och lade till. Det var mycket vackert. 
Hotellet brann dessvärre ner några år senare. Det var en stor förlust.

Eskilstuna
När jag nu ändå håller på så ska jag visa er ett klipp från Eskilstunakuriren sommaren 1974. Plattan har just kommit ut och vi ska spela på Smögen hela sommaren. Underbart. Stugan var hyrd och katterna skulle följa med.

"Musiken är mycket viktig. Orkestern vi har nu
är en riktig satsning. Det märks direkt på
publiktillströmningen." :-)
Men något gick stöpet och vi hamnade i Eskilstuna av alla ställen med katter och allt. Där hyrde vi in oss hos en gullig liten tant som älskade musiker. Hon hade en liten svart hund som var så gammal att den inte orkade hoppa upp på soffan. Men hon lyfte den så gärna. När jycken dog ett halvår senare skickade hon ett vykort och talade om det. Som hon sörjde sin livskamrat!
Vi spelade alltså på statt fem kvällar i veckan sommaren 1974 innan vi fortsatte till Nyköping. Varför vill jag då visa det här? Jo, för att det var här jag träffade Bosse. Han är till och med med i klippet fast felstavad. Han kom med blommor varje kväll och med röda rosor på slutet till min dåvarande fästmans stora förtret. Det sa snabbt tjong i medaljongen, om man säger så.

Chers låt "Dark lady" var Bosses favorit. När jag och bandet hade lämnat Eskilstuna och skulle spela första kvällen på statt i Nyköping kom ett telegram: "Sing Dark Lady for me please!" Än idag undrar jag varför han skrev på engelska.
Jisses vad jag gick på det.
Och som alla andra man ska se upp med så flyttade han in hur fort som helst. Plötsligt en dag så bara stod hans möbler i mitt hus helt enkelt. Och sedan rullade det på tills han drog som en avlöning sex år, ett utomkvädeshavandeskap och två barn senare. Jag kände igen rätt mycket av det som tjejerna hos Malou i morse berättade om sol-och-våraren de varit tillsammans med. Men det är en annan historia och inte fullt lika kul som den musikaliska. Det har emellertid spekulerats så mycket om mig och Bosse hos daddyn och fucken så jag tänkte ni skulle få se det här.

 Vi var ett väldigt tjusigt par faktiskt.
Kolla in bilderna från ett fint kalas i Köpenhamn 1975.
Och kolla frisyren!
Det var min svärmor som tyckte det var fint med så mycket som möjligt av precis allt. Klänningen var otroligt vacker modell svindyr. Jag fick eller köpte den av gitarristens flickvän som i sin tur hade köpt den i London på någon speciell gata som jag glömt namnet på. Carnaby street var det förstås.
Den var hellång och helsvart med gula sömmar från midjan och ner, öppen hela vägen fram men knäppt med kanske hundra gula knappar som satt tätt tätt och som var och en hade sin egen hälla.
Börres kostym var grön. Han var stor och stark och mycket manlig. Jag var gravid med utomkvedshavandeskapet här och mådde egentligen ganska dåligt, minns jag. Ja, jag var gravid under alla våra år tillsammans känns det som. Eller hade småbarn med kolik. 
Vi bråkade aldrig. Så fort jag försökte tryckte han upp tidningen framför sig och sa att han minsann inte hade några problem. Var det något jag tyckte måste diskuteras så fick jag väl diskutera det med mig själv då. Så det var liksom inte mycket idé. Och jag trivdes rätt bra med hans förträngande positiva livssyn. Vi hade kul för det mesta. 

Eskilstuna statt brann för övrigt också ner till grunden i en anlagd brand för några år sedan. Det tror jag faktiskt att även den i Nynäs var. Eller så förväxlar jag det med att ägaren på 70-talet, en konstnär med stora alkoholproblem, flera gånger hotade bränna ner det. I vilket fall som helst så brann båda hotellen långt sedan WaDuWill gått i graven. 

Jag lägger in den här bilden så här stor för att orginalet är så litet och jag ser så dåligt nuförtiden. Det bör ha varit en
Sven-Ingvarslåt detta, en sån där ni vet när man plötsligt inte spelar en vers utan låter publiken sjunga och klappa med
innan orkester kommer igång på nytt. "Säg inte nej säg kanske" eller "Jag ringer på fredag" som organisten sjöng, gissar jag.
Det var i vilket fall som helst inte den här plattan jag hade i tankarna när jag gjorde min jämförelse med en viss countrysångare utan en radioinspelning någon gång på 80-talet  från Vaxholmsfestivalen med Farmer Lips. Då var det country och rockn´roll. Det är ju inte detta.  Det finns flera inspelningar med farmarna förresten men jag vet just nu inte riktigt var. Men ni kan säkert hitta dem också. Jag ser fram mot det.

Jag tror inte det var meningen att jag skulle bli glad av det här men det blev jag. Så tack! Det var kul. Jag gick nästan i barndom...

36 kommentarer:

  1. Vilken röst! Fantastisk !

    SvaraRadera
  2. Fin låt Monica!
    Och enligt din sitemeter verkar du fortfarande ligga högt - inte bara de närmast bloggkrigsinblandade/sörjande tycks titta in och läsa här!

    SvaraRadera
  3. Tack Monica.
    Njutbar stämma. Såg du lika bra ut som du sjöng, undras kom?
    Björn

    SvaraRadera
  4. Tack Björn!
    Men det var bara början. Jag var bäst för sju åtta år sedan när jag slutade. Jag kanske kan än förresten. Jag sjunger inte så ofta numera men det händer.
    Jag blev lite sugen på att leta fram gamla bilder och inspelningar av det här.
    Få se om jag hinner...

    SvaraRadera
  5. Kanonbra Monica!

    Melodifestivalen nästa år?

    Mvh
    Thommy Fransson

    SvaraRadera
  6. Bilden på skivans baksida är jättefin. Det var den tjejen jag lärde känna för drygt ett år sedan tror jag!

    SvaraRadera
  7. Monica, en annan sak.

    Jag är verkligen glad för Jocke, systerdyster och Micros skull även om jag inte förstår mig på de sistnämnda. Jag tycker i alla fall att samtliga är stora och modiga som personer.

    Nu tycker jag att det är din, Lena och Johns tur att göra upp med varandra och lägga alla korten på borden. Det ni sysslar med är ovärdigt och Lena är dessutom självmordsbenägen. Där går min gräns.

    Jag skulle gjort som Jocke och bokat ett möte irl.

    SvaraRadera
  8. Ann
    Jag tycker kanske inte att du ska uttala dig om Lena offentligt.
    Att hon mår dåligt av och till är helt och hållet John Johanssons fel. Ingen annans. Just i dag har han till exempel kört ända fram till hennes ytterdörr och tagit bilder. Hur tror du det känns?

    Och som du vet har hon försökt ringa honom två gånger. Det resulterade i att hon blev polisanmäld för "otillåtet samtal i hemmet".

    Vi har flera gånger föreslagit att vi ska åka till Sundbyberg med kaffekorg och allt för att tala ut med honom om de låsningar han uppenbarligen har. Då anser han att vi hotar honom.

    Vi har som du vet sedan en månad bjudit in honom till ett möte hos polisen. Som du också vet har han inte svarat och än mindre nappat på idén.

    Så vad mer tycker du att vi ska göra, Ann?

    Jag håller helt med dig om att det är ovärdigt men faktum är att det är HAN som förföljer, hotar och grovt förtalar oss. Det du läser hos mig passerar helt juridiskt. Vore det inte smartare om du vände dig till honom med den här uppmaningen. Vi är som du förstår öppna för samtal.

    SvaraRadera
  9. John är ingen psykopat eller hacker och han har inte varit hos Lena idag. Jag tror inte att han vill skada henne alls.

    John har misshandlats på den här bloggen dagligen i över ett år. Jag förstår om han är knäckt. Han har dessutom en son som jag tror att han älskar.

    Det har gått alldeles för långt Monica och John. Jag hoppas verkligen att ni träffas och reder ut det här snarast. Om inte så för era söners skull! Andreas skulle ALDRIG acceptera att jag hade en uthängningssida. Han skulle säga upp bekantskapen med mig!

    SvaraRadera
  10. Kanske inte din musiksmak men den här videon tycker jag är superbra, och sexig!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=L3Mt3HKZUbM&feature=related

    Vet du Monica - jag önskar att allt blev som förr och att alla sa förlåt till varandra offentligt!

    SvaraRadera
  11. Har Anna1 tillbringat dagen med John alltså så att hon vet var John har varit och inte varit. Ja det ante mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag har jävligt svårt att tro att han skulle uppsöka Lenas bostad. Det är sjukt och jag uppfattar inte honom som det.

      Radera
    2. Ann
      Vi är svårt förföljda, hotade och förtalade. Det är den verklighet vi lever i.
      Ensam ansvarig för det är John Johansson, din kompis.
      Det du uppfattar honom som uppfattade jag också honom som.
      Nu vet jag bättre.
      Så det är inte läge att sitta och gissa.
      Det var han eller hans förlängda arm.
      Visa i stället att vi har fel genom att få fram karln ur skuggorna så att vi får reda ut det här.

      Radera
  12. Ann
    Följande fakta föreligger:

    1. John Johansson har med benäget bistånd av Jocke - utan annan orsak som vi känner till än Rolles påhittiga lögner - angripit oss offentligt med hat, grova hotelser och osanna beskyllningar sedan februari 2011.

    2.Sedan jag meddelade Rolle att vi - på inrådan av polisen - på grund av risk för våra och våra familjers liv och hälsa skulle avstå från stämning har John Johanssons förföljelser accelererat.

    3. Vi har vid flera tillfällen försökt få ett samtal till stånd (se ovan) men han har icke låtit sig talas med. Han svarar endast med polisanmälningar, nya hotelser och ännu grövre förtal.

    Så varför skriver du då detta till mig?

    Vi har nu tvingats omvärdera situationen med allt vad det innebär eftersom John Johanssons hatattacker tar sig allt otäckare uttryck.

    Om du tror att du kan mäkla någon slags fred, så är du mer än välkommen att försöka.

    Kan du få ett möte till stånd med en myndighetsperson eller advokater som fredsmäklare så är inga mer tacksamma än vi.

    Var snäll och gör ett försök, Ann.

    Vi vill inget hellre än att bli av med dessa dina båda vänner.

    Jag har inga problem med att säga förlåt.
    Det har inte Lena heller.

    Problemet är att vi inte vet vad vi har gjort dessa båda hatiska män (och det är ingenting som du ska argumentera om då du inte har alla fakta) mer än att vi står för åsikter som inte passar dem.
    Vi har emellertid åsikts-, yttrande- och tryckfrihet i detta land så det får de bara tugga i sig.

    Vi har gjort allt vi kan utom att dra John Johansson inför rätta men det är på gång nu. Detta spektakel måste få ett slut.
    Så var snäll och gör ett försök, Ann.
    Ju förr desto bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Om jag kunde påverka honom så skulle jag göra det, det LOVAR jag dig. Men jag kan inte det. Rolle har t.ex. verkligen bett om att han inte vill bli omskriven på Yakida eftersom han får skit här, men det bryr sig inte JJ om. Rolle har hjärtproblem och ska lämnas ifred, av er båda.

      Varför skriver jag till dig? Mest för att jag tycker att det ni gör mot varandra är ovärdigt, och om Lena dessutom mår så dåligt att hon inte vill leva har det gått för långt. Jag upprepar: det har gått för långt.

      Men nu har både du och Lena räckt ut en hand. Bra! Jag hoppas verkligen att John tar den.

      Och återigen, jag kommer aldrig att ha bloggar och sidor som era. Skapar bara elände och mänskligt lidande. Jag tar verkligen avstånd från smutskastning, felaktiga uthängningar och annan skit. Jag vill inte bli förknippad med sådana saker.

      Man har en kort stund på jorden och så gör man människor så illa. Jag tycker det är fruktansvärt.

      Radera
    2. Bästa lilla Anna,
      Läs vad du själv skriver, tänk efter två gånger och försök förstå vad det innebär.
      Detta är inget man väljer.
      Detta är något man oförskyllt DRABBAS av, en sjuk stalker som förföljer, hotar och förtalar en.

      Det är med andra ord mot honom du ska rikta din kritik. Ingen annan. Vi har nog med bekymmer utan att behöva lyssna på dig dessutom.
      Särskilt som vi inte kan göra något åt det.
      Fucken lyssnar inte på dig, inte på mig och inte på någon annan heller.

      Men du har uppenbarligen kontakt eftersom du vet att Lena mått dåligt.
      Då ska du ha väldigt klart för dig att det är John Johanssons fel.
      Ingen annans.
      Bara hans.

      Hur kan du ha överseende med det? Hur kan du ställa upp på hans usla gärningar?
      Borde åtminstone inte du ta avstånd som ser hur hårt han drabbar en oskyldig människa? Lena har inte gjort honom ett skvatt. Inte jag heller.
      Sanningen är den att han helt enkelt baa har bestämt sig för att vi ska bort.
      Tycker du att det verkar normalt kanske?
      Lyssna inte på hans dravel. Det är inte sant.

      Vad gäller Rolle så sa han själv till mig för någon dryg vecka sedan att han mår mycket bättre nu. Han har inga hjärtproblem och har fått tillbaka känseln i fötterna. Jag förstår inte vad du far efter. Han mår hur bra som helst.

      Han skulle ha inställt sig till rättegång i går men lämnade återbud med hänvisning till att han har nytt juridiskt ombud eller liknande.

      På kvällen ringde någon som sa att han är efterlyst av ekobrottsmyndigheten nu och ska gripas men att de inte vet var han är. De senaste dagarna har han heller inte varit synlig på sina vanliga ställen.

      Första veckan i mars är det dags för rättegången i Örebro där han har att svara för grovt bedrägeri i 25 fall.

      Och i april ska han upp i tingsrätten stämd för att inte ha betalat någon hyra alls på 11 månader där han bodde förut.
      För att bara nämna något.

      Rolle är diabetiker och bypassopererad och vet att han måste vara försiktig. Kedjerökning och en flaska whisky per dag är ingen smart medicin. Så jag vet inte varför du värnar så mycket om honom. Det gör han ju inte ens själv.

      Vad gäller hans vädjan till Fucken om att ta bort hans namn i sjörövarhistorierna så hörde jag dem live. Det resulterade det i att fucken ändrade Rolle till Olle. Bättre än så lyckade alltså inte Rolle heller. Han har för övrigt tagit avstånd från fucken och hans skriverier och har ingenting gott att säga om denne man. Jag har ljudfilerna som du vet. Jag funderar på att skicka dem till fucken. Det är bara det att det tar sån tid allting.

      Så snälla Ann,
      Sluta tjata på oss är du snäll. Vi har ingen möjlighet att åtgärda detta. Om inte du kan prata med fanskapet så måste det åtgärdas av våra rättsvårdande myndigheter. Så kommer också att ske.

      Kan vi prata om något annat nu?

      Radera
    3. Och du Ann!
      Jag vill inte att skriver mer om Lena och hur dåligt hon mår!
      Du har ingen rätt att hänga ut henne på detta sätt.
      Jag låter det enbart stå för att kunna svara på det övriga du skriver.
      Låt henne vara nu!

      Radera
  13. John Johansson har för övrigt inte "misshandlats" på denna blogg i över ett år. Han har ENDAST fått svar på sina angrepp. Var snäll och se inte så ensidigt på saker och ting. Vi har vägrat lägga oss platt för hans hotelser. Det har han aldrig varit med om tidigare. Därför accelererar han. Det är inte okej, Ann. Skaffa dig en dator med två skärmar eller två datorer. Tag upp våra båda sidor och jämför.
    Har jag kallat honom pedofil, knarkare, mördare och barnaskändare? Nej.
    Har jag påstått att han dödat sin grannes husdjur med bara händerna? Nej.
    Har jag påstått att han kissar på barn under tolv år och misshandlar dem med stearinljus? Nej.
    Och så vidare.
    Varsågod och öppna ögonen och jämför.
    Du kommer att bli förvånad.

    Så försök gärna att få karln att ta reson. Vi möter upp på ett schysst sätt utan problem. Det kan du vara övertygad om. Så sluta nu att tjata på mig om detta. Bollen ligger hos din kompis och bara hos honom.

    SvaraRadera
  14. Du läser för övrigt själv här, John Johansson.
    Ring polisen eller våra advokater och förklara dig villig till ett samtal om du vill ha slut på eländet.
    Vi välkomnar det.
    Annars blir det tingsrätten nästa.

    SvaraRadera
  15. Ann 11.07 bloggertid
    Ann
    Vi är svårt förföljda, hotade och förtalade. Det är den verklighet vi lever i.
    Ensam ansvarig för det är John Johansson, din kompis.
    Det du uppfattar honom som uppfattade jag också honom som.
    Nu vet jag bättre.
    Så det är inte läge att sitta och gissa.
    Det var han eller hans förlängda arm.
    Visa i stället att vi har fel genom att få fram karln ur skuggorna så att vi får reda ut det här.

    SvaraRadera
  16. Det är en nostalgitripp, jag vet.
    Men det här inlägget handlar inte om Fucken, Jucken eller någon annan papparättsnisse.
    Det handlar om mitt 70-tal.
    Och inget annat.

    SvaraRadera
  17. Det stavas : Jimi Hendrix

    SvaraRadera
  18. En gång i tiden var jag själv en synnerligen noggrann Svensktoppslyssnare som mer eller mindre förde bok över hur listan utvecklade sig. Men jag kan ju inte påstå att jag minns alla låtar och speciellt inte de som inte ens lyckades ta sig in på listan. Möjligen var Monicas titel lite för vågad för den tidens utvalda jury. Det var ju inte telefonomröstning som gällde på den tiden precis utan det var ett representativt statistiskt urval som användes.

    Jag gillar också "Dark lady". Mycket bättre än White dito ...

    SvaraRadera
  19. HEJ.
    Vi som var på boksläppet i Vallentuna.
    Vet att du är en mycket duktig sångerska.
    Skickar även styrkekramar till dig.

    SvaraRadera
  20. Tack tack...
    Det var jazz och sväng det.
    Måste leta reda på contryn och rocken
    Men först måste jag jobba.
    Fick en doft av oxd med ditt meddelande.
    Härligt!

    SvaraRadera
  21. Ver...
    White lady är inte så tokigt det heller faktiskt.

    SvaraRadera
  22. Det finns någon sorts dålig vits om en man som beställer en Bloody Mary och en White Lady ...

    SvaraRadera
  23. Den har jag inte hört.
    Kanske inte vill heller. Vad tror du?

    SvaraRadera
  24. AnnaPanna1
    Det är sunt att du inser att det som står att smutskastningen hos fucken är bedrövligt. Det finns inget som helst försvar för det han gör sig skyldig till.
    Det är ett brott.
    Jag var emellertid tvungen att ta bort din kommentar.
    Dels upprepar du din gamla missuppfattning i sakfrågan. Det ligger inte till på sätt du beskriver. Tvärtom. Och det vet du nog vid det här laget. Och dels återkommer du till sånt jag bett dig att inte skriva om. Därför kan jag inte ta in din kommentar.
    John Johansson har fått alla chanser och alla erbjudanden som går att ge.
    Vi förväntar oss att han hos polisen redovisar de bevis han påstår sig ha eller att han tar tillbaka sina grova lögner. Det måste väl även du tycka är korrekt, lilla Anna.
    Nu är det upp till honom.
    Kan du nu vara så snäll och skriva om annat i fortsättningen.
    Och visst hälsar jag om jag av någon anledning träffar på Rolle.
    Men han läser säkert här så meddelandet är nog framfört.

    SvaraRadera
  25. Monica,

    Be Lena om ursäkt från mig. Hoppas allt ordnar sig för er alla.

    Jag ska inte skriva om detta mer.

    SvaraRadera
  26. Anna1
    Tack lilla Ann!
    Lena hälsar och tackar också.
    Du är gullig, säger hon.

    SvaraRadera
  27. Monica, trist egentligen att han stack. Gulliga bilder. 70-tal. Maxi, midi, mini minns du det?

    SvaraRadera
  28. Monica ! Den där dåliga historien tror jag innehåller en syftning på det som vissa kallar "världens äldsta yrke". Jag kan f ö dra mig till minnes en annan liknande lustig replik : "Han frågade om vi serverar damer och när jag svarade ja beställde han en blondin". Roligt ?

    F ö tog jag mig en snabbtitt i verket "Svensktoppen i våra hjärtan", från 1996, som innehåller alla låtar som fram tills dess legat på listan. Så där fanns du naturligtvis inte du med eftersom du inte nådde riktigt ända fram. Men det är kul med lite nostalgi !

    SvaraRadera
  29. excellent post, very informative. I ponder why the opposite
    experts of this sector do not notice this. You must continue your writing.
    I am sure, you have a great readers' base already!

    Feel free to visit my website - company of heroes 2 crack serial code ()

    SvaraRadera