torsdagen den 13:e oktober 2011

Viktig fråga från Expressen...

Julia Tymosjenko, fd premiärminister i Ukraina
Jag fick igår några frågor av Expressen att svara på. Bland annat om jag tycker att EU ska sätta hårt mot hårt mot Ukraina för att få Julia Tymosjenko fri.
Jag vet inte hur det blev i tidningen eller om det ens blev något alls men frågan är svår.
Julia Tymosjenko har anklagats för korruption och suttit i fängelse förr så det är svårt att veta vad som är sant.
Men naturligtvis ska ingen oskyldig hållas fängslad. Jag ska förklara vad jag menar om det till äventyrs blev tokigt i Expressen.

Problemet med alltför kraftiga restriktioner från EU:s sida är att att det finns risk för en tillbakagång av Ukrainas demokratisering. Risken är att man driver landet rakt i armarna på Ryssland vilket är precis vad nuvarande presidenten Viktor Janukovitj vill för att tillmötesgå Putin och grabbarna i Moskva.
Kiev idag är som ett Rom i öst.
Situationen är gräslig för många men betydligt ljusare än i till exempel Moskva. Medan Ryssland sluter sig allt mer mot ett nytt Sovjetunionen har Ukraina de senaste åren närmat sig Europa. Inte minst tack vare Julia Tymosjenko.
Låt oss för allt i världen hoppas att det inte blir ett bakslag där.

Jag stod mitt i demonstrationerna i Kiev mot förre diktatorn Leonid Kutjma 2001. En känd regeringsfientlig journalist - Georgiy Gongadze - hade mördats (på presidentens order) och hittats utan huvud. Folk hade trots att det var vinter och dessutom förbjudet i månader tältat mitt på huvudgatan Khreschatyk i Kiev i protest mot regimen. Julia Tymosjenko var en av hans politiska motståndare. Hon anklagades redan då för oegentligheter och korruption i samband med något hon gjort i sitt ämbete. Det handlade om inköp av gas från ryska Gasprom. Hon fängslades flera gånger men släpptes efter tryck av opinionen. Om hon var skyldig eller oskyldig vet jag förstås inte.

Men jag var där och det var helt enkelt hårda tag. Min uppgift var att ta mig in i den förbjudna zonen och rapportera direkt i Sveriges Radios Studio Ett om15-årsdagen av tjernobylolyckan. Från mitt rum på hotell Kievs åttonde våning såg jag dem komma, oändliga demonstrationståg bestående av gamla och unga ur alla samhällsklasser. Det rörde sig följaktligen inte om någon studentrevolt men ropen skallade: 
- Kutchma mördare! Kutchma mördare!
Andra skrek:
- Ju-schen-ko! Ju-schen-ko!
Självklart gav jag mig ner i upploppen, plåtade och intervjuade. Korkat faktiskt. Men det var otroligt spännande och demonstranterna var väldigt sunda. Där kan vi snacka om civilkurage. Vilka hjältar! Gamla och unga stred sida vid sida för att bli av med diktatorn och för att ge Ukraina en framtid. Folkets favorit var då Viktor Juschenko som så småningom kom till makten - just tillsammans med Julia Tymosjenko - efter den Oranga Revolutionen 2004. Ni minns honom säkert, mannen som efter ett mordförsök fått hela sitt ansikte förstört av någon slags syra.  
Det var stort och mäktigt när folk ur alla samhällsklasser satte klackarna i backen och visade var skåpet skulle stå.

Dessvärre höll de inte sams, Viktor och Julia. Hälften av befolkningen är dessutom ryssvänlig så dessvärre sprack det som kunde ha blivit en framgångssaga. I dag styr Viktor Janukovitj i Ukraina. Han är Moskvas och Putins man.
Självklart vill han göra sig av med Julia Tymosjenko. Hon är en symbol för friheten. Hon har dessutom gett avtryck över hela världen med sin blonda fläta som räcker runt hela huvudet om den nu är äkta. Julia är med andra ord ett hot mot en tänkt ny sovjetstat. Och att en sådan är på gång är det väl inget tvivel om.

Det är viktigt att befria henne. Absolut!
Men det är också viktigt att EU inte släpper Ukraina.
Får ryssarna för stort inflytande i Ukraina så är sovjetstaten här.

Sofiakatedralen i Kiev
Fotnot
Som de flesta redan vet har Kiev och Ukraina djupa svenska rötter. Redan under 800-talet lär prins Rurik från nuvarande Sverige ha kommit dit i spetsen för sina varjager som vikingarna kallades då. De reste på floderna, kom först till Novgorod i nuvarande Ryssland och for vidare omkring 100 mil söderut där de småningom grundade staden Kiev som då kallades Könugård. Från sent 800-tal eller tidigt 900-tal behärskades Kiev av varjagerna och var centrum (huvudstad) i Kievriket.
Och vad är väl en historia utan romantik?
År 1019 gifte sig då regerande storfursten Jaroslav I med Olof Skötkonungs dotter Ingegerd från Sigtuna. De vilar tillsammans i en stor marmorsarkofag i Sofiakatedralen i Kiev. Han står nämnd men inte hon. Ändå ligger hon vid sin makes sida, svenska Ingegerd som efter makens död helgonförklarades och fick namnet Santa Anna. Det vet man. Men om det får jag berätta en annan gång...
Det fantastisk vackra Kiev, huvudstad i Ukraina, där det gamla möter det moderna.

11 kommentarer:

  1. Trevlig historielektion med aktuell anstrykning, Monica!
    Ja, det är väl lite skillnad mellan att rapportera om stora demonstrationer i Kiev 2001, bli tillfrågad om situationen där nu och att få in en liten månadskrönika i en liten Kalmarblaska...

    / Alexis, lite elak innan lunch

    SvaraRadera
  2. Monica Antonsson13 oktober 2011 12:06

    Alexis
    Jag hörde om Barometern.
    Den är en rätt stor och väl ansedd tidning så det är bara att gratulera Ingrid.
    Det har jag råd med.
    Det är ju kul att hon kan försörja sig så slipper vi.
    Men det blir rätt enformigt om hon ska skriva papparättspropaganda hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Ställde Expressen frågor till dig i egenskap av känd Ukrainakännare eller var det principerna för Aftonbladets vi5 på deras sistasida som gällde ?

    SvaraRadera
  4. http://sv.wikipedia.org/wiki/Varjager

    http://en.wikipedia.org/wiki/Varangians

    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ringagardet

    SvaraRadera
  5. Monica Antonsson13 oktober 2011 20:08

    Ver...
    Det var säkert principerna för deras sida som gällde.
    Jag är ingen Ukraina-kännare.
    Men jag har varit där mycket.

    SvaraRadera
  6. @Anonym 19:32
    Ssstt... Monica vet naturligtvis också att de kallades varjager, ett enkelt stavfel bara!
    Kom för jävelen inte här och tro att du är någonting, vonobenstropp.
    Sök jobb som korrläsare på Barometern istället. Kommer nog att behövas flera där framöver.

    Alexis, fortfarande bildad som f-n.

    SvaraRadera
  7. Monica Antonsson13 oktober 2011 20:29

    Alexis
    Vad är det jag inte förstår?

    SvaraRadera
  8. OJ!
    Monica, jag läste helt enkelt fel i din text om Ukraina. Tyckte att du där skrivit "varajager" i stället för varjager, och utgick sedan från att Anonym 19;32 var publecestkontrollanten som via Wikipedialänkar ville korrigera på ett utstuderat fint sätt...
    Ber verkligen både dig och särskilt Anonym 19:32 om ursäkt!

    / Alexis, tillfälligt obildad

    SvaraRadera
  9. Monica Antonsson13 oktober 2011 20:51

    Alexis
    Helt okej vet du!
    Inga problem.

    SvaraRadera
  10. Apropå Ukraina så har ju SR:s Östeuropakorrespondent Kjell Albin Abrahamsson just kommit ut med en bok om landet. Kanske kan vara något ...

    SvaraRadera
  11. F ö hörde jag på P1 och "Godmorgon världen" om någon sorts kvinnlig feministisk motståndsrörelse som dök upp på offentliga platser i landet och genomförde någon sorts striptease light för att protestera mot politikerna och korruptionen. UKRAINIAN WOMEN kallade de visst sig, ett uttryck som på google ger väldigt många träffar ...

    SvaraRadera